چگونه مرکزداده در استخر می‌تواند شناگران را گرم نگه دارند؟!

یک ابتکار خلاقانه برای مقابله با بحران انرژی

یک ابتکار خلاقانه


مرکزداده

زمان تخمینی مطالعه: 3 دقیقه

چگونه مراکزداده در استخرهای عمومی می‌توانند شناگران را گرم نگه دارند؟!

نصب یک مرکزداده کوچک می‌تواند به روشی پایدارتر برای گرم کردن استخرهای شنای عمومی در بریتانیا تبدیل شود. یک مرکزداده، که تقریبا به اندازه یک ماشین لباس‌شویی است، قبلا در زیر یک استخر شنا در شهرستان دوون نصب شده است. به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، هفت راه‌اندازی مشابه دیگر در سراسر بریتانیا در حال انجام است.

این یک مشارکت عملی است که به استخرها و مراکزداده کمک می‌کند تا مشکلات فنی گران‌قیمت را حل کنند. از آن‌جایی که بیشتر برق مصرفی رایانه‌ها در نهایت به‌صورت گرما آزاد می‌شود، مراکزداده باید سخت‌افزار خود را خنک کنند. استخرهای عمومی باید خود را گرم کنند اما با هزینه‌های سرسام‌آور انرژی مواجه‌اند که باعث شده استخرهای زیادی در بریتانیا تعطیل شوند.

مارک بیورنسگارد، مدیرعامل Deep Green، شرکت فناوری که استخرهایی با مراکزداده را فراهم می‌کند، به بی‌بی‌سی گفت: ما این عرضه و تقاضا را دو روی یک سکه می‌بینیم.

به گفته بیورنسگارد، 97 درصد از برقی که توسط رایانه‌ها بلعیده می‌شوند، در نهایت به‌صورت گرما خارج می‌شود. به این ترتیب است که مراکزداده به‌دلیل سوزاندن مقادیر زیادی انرژی و آب مورد استفاده برای خنک کردن بدنام شده‌اند. در تلاش برای استفاده از منابع کم‌تر، شرکت‌هایی مانند مایکروسافت سعی کرده‌اند سرورهای خود را در زیر آب و حمام مایع غوطه‌ور کنند.

استراتژی دیپ‌گرین بدین صورت است که قطعات دیتاسنترها به شکل غوطه‌ور در روغن معدنی در ابعاد نسبتا کوچک قرار گرفته و درنهایت داخل استخر تعبیه می‌شوند؛ اما جهت جلوگیری از مشکلات متنوع، آب به‌صورت مستقیم با قطعات الکترونیک در تماس قرار نمی‌گیرد. تبادل حرارتی صورت‌گرفته میان روغن معدنی و آب می‌تواند به تامین گرمایش استخر کمک کند. طبق ادعای مدیرعامل شرکت مذکور، روش گفته‌شده قادر است در ۶۰ درصد مواقع، دمای آب را در سطح ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگه دارد. d

انرژی مرکزداده

به این ترتیب، استخر به اندازه معمول به دیگ گاز نیاز ندارد. به گفته دیپ گرین، مرکزداده مصرف گاز استخر را تا 62 درصد کاهش می‌دهد. همچنین انتظار می‌رود که انتشار دی اکسید کربن مرتبط با گاز را نزدیک به 26 تن در سال کاهش دهد. همچنین کاهش قابل‌توجهی در هزینه‌ها نیز وجود دارد. البته ویژگی پراهمیت این موضوع برای کسب‌وکارها، سود اقتصادی ناشی از آن است که می‌تواند تا سقف ۲۴ هزار دلار در سال برای هر استخر صرفه‌جویی به‌عمل آورد. همچنین هزینه نصب، نگهداری و برق مصرفی هم توسط شرکت مورد نظر پرداخت خواهد شد و صاحبان استخرها نگرانی‌ای از این بابت نخواهند داشت. دیپ گرین اعلام کرده است که از دیتاسنترهای قرار‌گرفته در استخرهای عمومی به‌منظور انجام پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی، از مشتریانی که برای استفاده از قدرت محاسباتی سرورهایش برای یادگیری ماشینی و هوش‌مصنوعی پول پرداخت می‌کنند، درآمد کسب می‌کند و با هدایت گرمای اتلاف خود به استخرها، در هزینه‌هایی که برای سامانه‌های خنک‌کننده گران‌تر خرج می‌کرد، صرفه جویی می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *