برداشتن بار از دوش اپراتورهای شبکه و مرکزداده

برداشتن بار از دوش اپراتورهای شبکه

برداشتن بار از دوش اپراتورهای شبکه


زمان تخمینی مطالعه: 12 دقیقه

همه‌گيري  به‌طور شگفت‌انگيزي باعث ديجيتالي شدن و در نتيجه تحولات خيره‌کننده در بازار ارتباطات و مراکزداده شده است. شتاب نفس‌گير تکنولوژي و نيازهاي بازار به‌طور پيوسته، قدرت و منابع بيشتري را از اپراتورهاي شبکه و مراکزداده درخواست مي‌کند. هر روز، زيرساخت‌ها بايد افزايش يافته،گسترش يابند و بازسازي شوند.

ارائه‌دهندگان مرکزداده نمي‌توانند بازگشت سرمايه را با رک‌ها و کابل‌ها ايجاد کنند. براي آن‌ها زيرساخت موضوعي بسيار زمان‌بر است. همچنين هر روز50 ميليون دستگاه جديد فناوري‌اطلاعات(IT) و اينترنت چيزها  برخط  مي‌شوند، مشتريان انتظار دارند که مراکزداده در فضاي ابري (خود) منابع لازم را در اختيار داشته باشند.

امروزه 51 درصد از جمعيت جهان از طريق تلفن همراه با هم در ارتباط هستند و هر گوشي هوشمندي حداقل به مرکزداده‌اي متصل است. مشترکين همچنين انتظار دارند که برنامه‌هاي آن‌ها در هر زمان به‌صورت بلادرنگ  کار کنند.

اپراتورهاي مرکزداده هر کاري که در توانشان است را براي حصول اطمينان از برآورده شدن انتظارات مشتريان انجام مي‌دهند. آن‌ها به‌طور مستمر و بيش از هر زمان ديگري در حال ساختن مراکزداده هستند، شتاب ديجيتالي شدن خواستار آن است.

هشدار: هزينه‌ها

با اين‌حال، شواهدي نيز وجود دارد که هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري  و هزينه‌هاي عملياتي  با سرعت يکسان رشد نمي‌کنند. در حال‌حاضر، اپراتورهاي مراکزداده جهاني و ارائه‌دهندگان مخابراتي بايد  TCO خود را مورد آزمايش قرار دهند. آن‌ها همچنين بايد عواملي را که رشد سريع را کاهش مي‌دهند، در نظر بگيرند مانند: اهداف آب‌وهوايي، تامين برق، امنيت سايبري، تنگناهاي عرضه (کمبود موجودي)، چالش‌هاي سياسي و اقتصادي، محدوديت‌هاي سفر و کمبود کارگران ماهر.

 

سوال اين است که ارائه‌دهندگان خدمات در اين شرايط سخت چه گزينه‌هايي دارند؟ چگونه مي‌توانند بار مسئوليت را کاهش دهند تا بتوانند بر بازار، بهره‌وري و بازگشت سرمايه تمرکز کنند؟

پاسخ: سپردن برنامه‌ريزي و مديريت زيرساخت‌هاي مرتبط با فناوري اطلاعات مولد به ارائه‌دهنده سيستم! چرا خودتان مراقب تک‌تک پچ‌پنل‌ها، پورت‌ها، کابل‌ها و رک‌ها باشيد، در حالي‌‌که متخصصاني وجود دارند و مي‌توانند اين کار را براي شما انجام دهند؟

 

R&M اين پتانسيل را تشخيص داده و مدل تجاري خود را بر اساس آن گسترش داده است. بر اساس تجربه جهاني در پروژه‌هاي مراکزداده، يک رويکرد سيستمي گسترده براي راه‌حل‌هاي زيرساختي توسعه داده است، که بسيار بر اين اصل استوار است: «همه‌چيز از يک منبع واحد.» اين امر کار را براي ارائه‌دهندگان مرکزداده در زمان‌هاي پويا آسان‌تر مي‌کند، زيرا آن‌ها مي‌توانند وظايف زيرساختي خود را به‌طور کامل برون‌سپاري  کنند.

 

ده معيار(شاخص)

علاوه بر اين‌ها، ده معيار مرتبط با کسب‌وکار و هزينه را مي‌توان از تجربه‌ي فراوان R&M استخراج کرد تا به مراکزداده کمک کرده و راه‌حل‌هاي زيرساختي را مورد ارزيابي قرار دهند:

 

  1. سرعت

اپراتورهاي شبکه و مراکزداده ديگر نمي‌توانند هفته‌ها منتظر طرح‌ها، پيشنهادها و تکنسين‌ها بمانند. اگر مشتري فردا بخواهد بخشي از فناوري‌اطلاعات خود را به ساختمان هم‌مکاني منتقل کند، ارائه‌دهنده بايد فوري اقدام کند. حتي ممکن است لازم باشد به سرعت(کمتر از 24 ساعت) رک‌هاي کاملا مجهز يا قفسه‌هاي کامل آماده کند.

 

سرعت، زماني امکان‌پذير است که فناوري‌هاي کليدي از يک منبع واحد تهيه شده باشند و راه‌حل‌هاي زيرساختي کامل از سوي ارائه‌دهنده (در صورت تقاضا) در دسترس باشد. سامانه‌ها  بايد با يکديگر سازگار بوده و بتوانند بدون در نظر گرفتن اندازه آن‌ها به‌طور يکپارچه  در محيط موجود ادغام شوند.

 

  1. نوآوري

سرعت به اين معنا نيست که مراکزداده بخواهند محصولات استاندارد را از آستين خود در آوريد. هنگامي‌که مشتريان آن‌ها برنامه‌هاي کاربردي  جديد را راه‌اندازي مي‌کنند، ممکن است به راه‌حل‌هاي نوآورانه، مقياس‌پذير يا به‌طور خاص قابل تنظيم نياز داشته باشند.

 

مراکزداده نوآوري‌هايي که توسط ارائه‌دهندگان سيستم عرضه شده است را پيدا مي‌کنند. آن‌ها بازار را مي‌شناسند و به آينده فکر مي‌کنند. آن‌ها در فناوري‌هاي مختلف، روش‌هاي توليد و ايجاد دنياي محصول و ترکيب آن‌ها مطابق با نيازهاي خاص مهارت دارند.

 

  1. يکپارچه‌سازي

برنامه‌ريزان و مديران پروژه مي‌دانند که تامين‌کنندگان قبل از هر چيز بر محصول کامل خود تمرکز مي‌کنند. اگر مراکزداده بخواهند محصولات توليدکنندگان مختلف را با هم ترکيب کنند، ممکن است مجبور به پذيرش مصالحه شوند. تله‌هاي معمولي: شامل مديريت کابل، تراکم پورت، سيستم‌هاي نظارت است.

 

اپراتورهاي مرکزداده بايد به‌دنبال تامين‌کنندگاني باشند که يکپارچگي در محصولات را ارائه مي‌دهند، به‌عبارت ديگر، ارائه‌دهندگاني که فراتر از حوزه فناوري اصلي خود را مي‌بينند، به‌طور معمول ترکيبي از همه ماژول‌هاي يک زيرساخت را ارائه مي‌کنند. در حالت ايده‌آل، آن‌ها از پيمانکاران که در مديريت پروژه کليد در دست  ماهر هستند، درخواست مي‌کنند تا بسته‌هاي کليد در دست را تحويل دهند.

مزاياي يک رويکرد يکپارچه (فراگير): در چنين رويکردي تامين تجهيزات زيرساخت توسط کارفرمايان نيازي به کم‌ترين هماهنگي بين تامين‌کنندگان دارد و يا اصلا نيازي به هماهنگي در محل پروژه نيست و اين خود يک موفقيت است.

 

  1. عمق توليد

در واقع دوباره تاکيد مي‌کنيم (به بالا مراجعه کنيد.) در زمان رونق نبايد اجازه داد هزينه‌هاي تدارکات ناديده گرفته شوند. بنابراين هنگام انتخاب راه‌حل‌هاي زيرساختي، بررسي اين‌که آيا ارائه‌دهنده به شيوه‌اي بهينه‌ هزينه‌هاي کار را در راستاي منافع مرکزداده ديده است يا خير، مهم است.

ارائه‌دهندگاني مانند R&M مي‌توانند بسياري از هزينه‌هاي عوامل کليدي  خود را تغيير دهند که: شامل درجه بالايي از عمق توليد (کيفيت بالا در عمق توليد)، تخصص توليد داخلي، شبکه توليد هماهنگ مرکزي و لجستيک (تدارکات) انعطاف‌پذير است. آن‌ها همراه با توليد سريال به‌طرز ماهرانه‌اي و با حساسيت به انجام پروژه‌ها و طرح‌هاي خريد يک مرکزداده نيز مي‌پردازند.

اپراتورهای شبکه

توليدکننده با سطح بالايي از عمق توليد نگراني از مقايسه قيمت ندارد چون ساير تامينکنندگان قطعات راهحل خود را با قيمت بالا به فروش ميرسانند و کالاهاي نهايي را در شرايط ثابت با هزينه اضافي قابلتوجهي تحويل ميدهند.

شرکت تکنو استیل

با خريد Tecnosteel S. r.l  در برونلو، ايتاليا، در آغاز سال 2022، R&M توانست مجموعه خود را تکميل و حجم پروژههاي بزرگتر را مديريت کند. سايت جديد در برونلو به يک قطب تعالي R&M براي رکها و يراقها و محفظهها گسترش يافت. با راهحلهاي R&M، «مرکزداده يکپارچه» از يک منبع واحد به واقعيت تبديل خواهد شد.

  1. تمرکز

ارائه‌دهندگان مرکزداده به‌دنبال مخاطبيني هستند که بتوانند چيزي بيش از محصولات خوب و قيمت‌هاي مناسب ارائه دهند. اگر راه‌حل سيستمي را سفارش دهيد، بايد فورا با مدل تجاري و معماري شبکه مرکزداده متناسب باشد.

به لطف رويکرد سيستمي، نمايندگان فروش قادر خواهند بود آن‌چه را که امکان‌پذير است به‌سرعت و نسبتا دقيق بيان کنند. تخصص‌شان در يافتن راه‌حل‌ها اين را نشان مي‌دهد. اپراتورهاي مرکزداده بايد همواره چنين تخصصي را بخواهند. ارائه‌دهنده انتخاب شده بايد بتواند يک پروژه زيرساختي را نيز مديريت کند تا بار مراکزداده را کاهش دهد.

R&M چند قدم جلوتر گام برمي‌دارد و «مشاوري مورد اعتماد » براي مراکزداده در زمينه‌هاي راهبردي  است. اسنادي  از قبيل طرح‌ريزي کمکي  و کتابچه مهاجرت هم‌مکاني ، گواهي بر اين تخصص است.

  1. حضور

ارائه‌دهندگان عمدتا در سطح فرامنطقه‌اي کار مي‌کنند. آن‌ها در صورت امکان، مي‌خواهند از زيرساخت‌هاي يکسان در همه ساختمان‌ها استفاده کنند. اين موضوع موجب افزايش کارايي و سهولت مديريت از راه دور تمام مراکز در موقعيت‌هاي مکاني مختلف مي‌شود.

دقيقا به‌همين دليل است که ارائه‌دهندگان مرکزداده انتظار دارند رويکرد سيستمي توصيه شده، بتواند در همه‌جا پياده‌سازي شود. آن‌ها همچنين انتظار دارند که تامين‌کننده زيرساخت داراي قرارداد با آن‌ها، نزديک‌شان باشد و بتوانند واحدهاي کامل را در هر جايي در کوتاه‌ترين زمان تحويل دهند. اين امر مستلزم آن است که تامين‌کننده داراي امکانات توليد بين‌المللي و قابليت‌هاي لجستيک جهاني باشد. بسيار مهم است زماني‌که به يک نمونه اوليه يا محصول سفارشي‌سازي مورد نياز باشد، به سرعت در محل تحويل شود.

  1. کيفيت

با وجود تمام استانداردها، هنوز هم در کيفيت محصولات تفاوت‌هايي وجود دارد. مثال: برخي از اتصالات FO،  اتصال ضعيف‌تر از حد انتظاري را نشان مي‌دهند – که اين يکي از بزرگ‌ترين نگراني‌ها در صنعت است. اگر مراکزداده نتوانند مقادير تاخير تعيين شده را برآورده کنند يا اپراتورهاي شبکه با قطعي شبکه دست‌وپنجه نرم کنند، مشتريان آن‌ها راضي نخواهند بود.

از نقطه‌نظر عمليات روزمره، دقت و کيفيت مهم‌تر از قيمت است. براي مراکزداده، کيفيت انتقال دايمي و تضمين شده يکي از معيارهاي انتخاب زيرساخت و سامانه کابل‌کشي بهينه است. اتصال خوب مزيت‌هاي رقابتي را نيز تضمين مي‌کند.

شرکت تکنو استیل

فيبرنوري دائما در کارخانه کابل جمهوري چک در حال توليد است.

ارائه‌دهندگان مرکزداده

با خريد Tecnosteel S. r.l  در برونلو، ايتاليا، در آغاز سال 2022، R&M توانست مجموعه خود را تکميل و حجم پروژههاي بزرگتر را مديريت کند. سايت جديد در برونلو به يک قطب تعالي R&M براي رکها و يراقها و محفظهها گسترش يافت. با راهحلهاي R&M، «مرکزداده يکپارچه» از يک منبع واحد به واقعيت تبديل خواهد شد.

کارخانه فیبر نوری در چین

خط توليد فيبرنوري در کارخانه جديد در چين در ژوئن 2021 به بهرهبرداري رسيد.

  1. پايداري

صنعت داده اکنون 2 درصد از انرژي الکتريکي (مصرف برق) جهان را به خود اختصاص داده است و اين رقم در حال افزايش است. اما مراکزداده همراه با تامين‌کنندگان خود هر کاري که مي‌توانند براي کاهش مصرف برق و انتشار CO2 انجام مي‌دهند. معيار پايداري نيز بايد در انتخاب سيستم‌هاي زيرساختي نقش داشته باشد.

 

حال بايد چه چيزي‌هايي در نظر گرفته شود؟ اين سه مورد: خنک‌کننده، بسته‌بندي، حمل‌ونقل

– امروزه رک‌ها و سامانه‌هاي کابل‌کشي را مي‌توان به گونه‌اي طراحي کرد که هواي خنک‌کننده‌ها با اثربخشي قابل ملاحظه‌اي در محيط جريان يابد که اين موضوع باعث کاهش مصرف برق مي‌شود.

 

– بسته‌بندي فناوري‌هاي شبکه را مي‌توان به‌طور چشم‌گيري کاهش داد اگر تامين‌کنندگان ‌رک‌ها و پچ‌پنل‌ها، مجموعه‌هايي از رک‌هاي از پيش کامل شده و آماده نصب را عرضه کنند، اين به‌معناي ضايعات کم‌تر است.

 

– مسيرهاي حمل‌ونقل را مي‌توان از طريق لجستيک هوشمند و مديريت زنجيره تامين و توليد غيرمتمرکز کوتاه کرد. پس مصرف سوخت کاهش مي‌يابد. R&M در اين راه پيشرو است.

 

  1. ديجيتالي شدن

در جايي‌که هزاران پورت و پيوند، پچ‌کورد و نتايج آزمايش و موارد ديگر بايد مديريت شوند، هر فرآيند و هر مرحله کاري بايد ديجيتالي شود. به خاطر کمبود زمان هيچ مرکز‌داده‌اي پيدا نمي‌شود که مستندسازي و کنترل را دستي انجام دهد و يا کارمندي براي آن اختصاص دهد.

ارائه‌دهنده چه مقدار بستر ديجيتالي شدن را در کارنامه خود دارد؟ چه نرم‌افزاري را استفاده مي‌کند و راه‌حل تا چه حد به زيرساخت نفوذ مي‌کند؟ اپراتورهاي مرکزداده بايد اين سوالات را از خود بپرسند.

 

بعد از ساخت مرکزداده نصب و به‌روزرساني  DCIM به منظور کنترل پورت هوشمند در يک رک بسيار مشکل است. به‌همين دليل است که R&M از همان ابتدا از ديجيتالي کردن مديريت زيرساخت به‌طور کامل از انتها به انتها پشتيباني و حمايت مي‌کند (به وبلاگ مراجعه کنيد: «DCIM: به اتصال دهنده‌ها فکر کنيد!»).

 

  1. خدمات

و در نهايت، اپراتورهاي مرکز‌داده و شبکه مي‌بايست تعيين کنند که چه مقدار سرويس بايد با راه‌حل زيرساخت ارائه شود: برنامه‌ريزي شبکه، برنامه پشتيباني، خدمات يکپارچه سازي، مونتاژ در محل، پشتيباني برخط، گواهي‌نامه‌ها، تضمين کيفيت، داده‌هاي اندازه‌گيري و مديريت مواد، تعمير و نگهداري از راه دور و همچنين خدمات مربوط به نرم‌افزار مورد نياز (DCIM) تنها بخشي از خدماتي است که يک شرکت جهاني مانند R&M امروزه ارائه مي‌دهد.

 

دو سوال!!!

دو سوال باقي مي‌ماند: هزينه‌ها چقدر بالاست و آيا وابستگي‌ها زماني‌که همه راه‌حل‌ها از زيرساخت کابل‌کشي تا نرم‌افزار DCIM، شامل خدمات، از يک منبع واحد مي‌آيند، افزايش مي‌يابد؟ اين راهبرد مطمئنا مستلزم يک پايه محکم و بلندمدت اعتمادسازي است.

 

ارائه‌دهنده بايد با روش‌هاي کاري و اهداف مشتريان مرکز‌داده آشنا باشد. اين بدان معناست که هر دو طرف مي‌توانند فرض کنند که راه‌حل زيرساختي مناسب از نظر مالي و فني پيدا خواهد شد. اين امر حيات مراکز‌داده را در زمان‌هاي پويا آسان‌تر مي‌کند.

لاوان ارتباط نماینده تکنو استیل

رويکرد سامانه گسترده

گروه R&M در حال اتخاذ رويکرد جديدي است تا بتواند عرضه به اپراتورهاي مرکز‌داده و شبکه را در سراسر جهان سهولت بخشد. هدف اين است که زندگي را براي مشتريان در زيرساخت فناوري‌اطلاعات مولد آسان‌تر کنيم و در صورت امکان، همه‌چيز را از يک منبع واحد سفارش دهيم. تجربه نشان داده است که اين موضوع مسير را کوتاه مي‌کند تا راه‌حل‌هاي هماهنگ شده را براي هر پروژه به‌سرعت و در برخي موارد به‌صورت محلي بتوانيم ايجاد يا پيکره‌بندي کنيم. از اين طريق مي‌توان هزينه‌ها را نيز بهينه کرد.

يکپارچگي کامل فرصت‌هاي توليد اضافه در گروه در طول زنجيره ارزش افزوده بسيار مهم است. R&M اخيرا شرکت‌هاي مرتبطي را بدين منظور خريداري کرده است: کارخانه کابل فيبرنوري در جمهوري چک، مراکز جديد تعالي فيبرنوري در برزيل و ايالات متحده، و همچنين توليدکنندگان محفظه و رک‌هاي مراکزداده در چين و ايتاليا. علاوه بر اين، مشاوره براي توسعه نرم‌افزار و بخش‌هاي الکترونيکي براي مديريت زيرساخت مرکزداده (DCIM) انجام مي‌دهد. همه عمليات‌ها در يک زنجيره تامين مديريت مرکزي يکپارچه شده‌اند.

گام به گام به‌دليل همه‌گيري، R&M سازماندهي اين شبکه را با موفقيت و با سرعتي شتابان حرفه‌اي‌تر کرده است. در طول دو سال گذشته، R&M با وجود تنگناهاي فراوان در صنعت حمل‌ونقل و همچنين با پيمانکاران فرعي، توانايي ‌عرضه در سراسر جهان را داشته است.

براي اطلاعات بيشتر:

R&M DataCenter Solution

مراکز تعالي  R&M FO در صوفيه دهمين سالگرد خود را در پاييز 2021 جشن گرفت.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *