ترندهای ابری در سال 2023 چگونه پیشرفت می‌کنند؟

ترندهای ابری در سال 2023

ترندهای ابری در سال 2023


زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

ماسیمو باندینلی، مدیر بازاریابی در شرکت آروبا، پیش‌بینی‌های خود را برای فاز بعدی روندهای ابری در سال 2023 بیان می‌کند.

بازار مرکز‌داده بسیار سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنیم در حال حرکت است. فناوری‌ها، خدمات و محصولات دائما در حال تکامل هستند و جای خود را به تاکتیک‌ها و تکنیک‌های جدید می‌دهند. روشی که با آن یک مرکز‌داده، سخت‌افزار خود را یک سال خنک نگه می‌دارد ممکن است با رویکردی که در سال آینده اتخاذ می‌کند کاملا متفاوت باشد. با این حال، همگام شدن با ترندها مهم است، در غیر این صورت خطر عقب ماندن وجود دارد.

در ابتدای سال، تمرکز صنعت اَبر بر تقویت نیروی کار از راه دور بود و این‌که آیا مهاجرت انبوه به ابر در میان مشاغل تا سال 2023 ادامه خواهد داشت یا خیر.

این کار انجام شد و هیچ نشانه‌‎ای از کاهش سرعت را نشان داده نشد، زیرا اکنون در نیمه دوم سال حرکت می‌کنیم. بنابراین، آیا چیزی خارج از تقاضای فزاینده برای خدمات ابری در بین شرکت‌ها تغییر کرده است؟ بیایید نگاهی به چهار روند اصلی صنعت که در حال‌حاضر شاهد آن هستیم بیندازیم.

نرم‌افزار بومی ابر[1]

Cloud native در سال گذشته یک کلمه رایج بود. اما در ماه‌های اخیر شاهد افزایش تقاضا برای نرم‌افزار بومی ابری بودیم. با مهاجرت زیاد و بیشتر کسب‌وکارها، تقاضا برای نرم‌افزاری که به‌طور خاص برای ابر طراحی شده است، ناگزیر افزایش یافته است. این تنها شرکت‌های غول‌پیکر جهانی و آن دسته از صنایعی هستند که برای استقرار در محل به محاسبات نیاز دارند که متعهد به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مرکز‌داده خود را ارزشمند می‌دانند. بدون شک داشتن کنترل اضافی که به همراه دارد، خوب است، اما پیشرفت در فناوری ابری و هزینه برای همگام شدن با به‌روزرسانی مداوم سخت‌افزار به این معنی است که برای همه افراد خارج از این گروه، دیگر گزینه کارآمدی نیست که مالکیت کامل را انتخاب کنند.

[1] Cloud Native Software

نرم‌افزار بومی ابر

در همین حال، سازمان‌ها از مقیاس‌پذیری، انعطاف‌پذیری و چابکی که محیط‌های ابری می‌توانند ارائه دهند، استفاده می‌کنند. به نوبه خود، نرم‌افزار بومی ابر از مزایای آن برای توسعه برنامه‌های کاربردی با کیفیت و توزیع آن‌ها با سرعت استفاده می‌کند. با انجام این کار، به ستون فقرات (مازه) مدل «به‌عنوان خدمات» تبدیل شده است. این تبدیل به روشی واقعی برای دسترسی کاربران به ابر شده است، برای مثال انتخاب IaaS (زیرساخت به عنوان یک سرویس) یا SaaS (نرم افزار به عنوان یک سرویس).

هوش‌مصنوعی و هوش‌مصنوعی ابری

هوش‌مصنوعی به یک جریان اصلی تبدیل شده است: کسب‌وکارها از امور مالی گرفته تا فناوری‌اطلاعات و بازاریابی از قدرت خود برای سرعت بخشیدن به فرآیندها و خودکارسازی تصمیم‌های بلادرنگ بهره می‌برند. سرمایه‌گذاری در اتوماسیون و برنامه‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی تنها با حرکت در سال 2023 در حال افزایش است.

مراکز‌داده خود نیز از این روند مستثا نیستند. در واقع، مطالعه گارتنر در سال 2021 نشان داد که 50 درصد از مراکز‌داده جهان تا سال 2025 از هوش‌مصنوعی و روباتیک استفاده خواهند کرد. هوش‌مصنوعی می‌تواند نقش مهمی در افزایش کارایی نظارت و مدیریت مرکز‌داده، کار برای بهینه‌سازی خنک‌کننده، قدرت، محاسبات ایفا کند. حجم کار و حتی امنیت در یک زمان حیاتی برای پایداری مرکزداده، حتی می‌تواند نقشی در کاهش ردپای کربن مراکزداده ایفا کند، به‌عنوان مثال، با کمک به اطمینان از کاهش اتلاف انرژی به حداقل ممکن.

فراگیر شدن نرم‌افزارهای بومی ابری نیز با تکثیر هوش‌مصنوعی بومی ابر ارتباط دارد. رایانش ابری به‌طور پیوسته با هوش مصنوعی در ارتباط است و منجر به توسعه شبکه‌های گسترده‌تر می‌شود که می‌توانند مقادیر بیشتری از داده‌ها را در خود جای دهند و به برنامه‌های کاربردی هوشمندتر و کارآمدتر می‌رسند.

ظهور ابر هیبریدی

کسب و کارهای بیشتری ممکن است به فضای ابری مهاجرت کنند، اما هرکسی به چیزهای کم و متفاوت نیاز دارد. وارد ابر هیبریدی شوید. ترکیبی از مزایای منحصر به فرد برای ابرهای عمومی و خصوصی، ابر ترکیبی به مدیران فناوری‌اطلاعات این امکان را می‌دهد تا راه‌حل‌های ابری را طراحی کنند و از مزایای کولوکیشن[1] متناسب با نیازهای تجاری خود استفاده کنند.

تقاضا برای رویکرد ابری ترکیبی به سه دلیل ساده در حال افزایش است.

اولا، شرکت‌ها می‌توانند کار پُرهزینه و زمان‌بر مدیریت زیرساخت‌های مرکزداده خود را کنار بگذارند، در حالی‌که همچنان کنترل عملیات ابری خود را حفظ می‌کنند.

ثانیا، ابر ترکیبی کاملا  قابل تنظیم و مقیاس‌پذیر است و به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا برای همه احتمالات آماده شوند – چه نیاز به افزایش ناگهانی منابع به دلیل افزایش تقاضا یا نیاز به ذخیره داده‌های حساس در ابر خصوصی در جایی که امنیت بیشتری دارد. این انعطاف‌پذیری ما را به سود سوم سوق می‌دهد، که در آن شرکت‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که زیرساخت ابری ناب و مقرون‌به‌صرفه باقی می‌ماند.

بازیابی فاجعه

انعطاف‌پذیری سیستم و – بالاتر از همه – آپتایم[2] کلی نام بازی در صنایع مرکز داده و رایانش ابری است. اما چه در نتیجه یک حمله سایبری، یک نقص نرم‌افزاری یا قطع برق باشد، قطعی به ناچار در یک زمان رخ می دهد.

به‌هر دلیلی، عواقب یک قطع برق می‌تواند گسترده و بسیار پُرهزینه باشد. البته سازمان ها باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع آن‌ها انجام دهند.

اما زمانی‌که قطعی رخ می‌دهد، همه‌چیز وابسته به‌مدت زمانی است که برای راه‌اندازی مجدد سامانه‌ها نیاز است. این بدان معناست که سرمایه‌گذاری در بازیابی بلایا – یا انتخاب یک ارائه‌دهنده ابری که پروتکل‌های بازیابی فاجعه‌ای عالی را در اختیار دارد – در فهرست اولویت‌های امسال قرار گرفته است.

تمرکز بسیار بیشتری بر برنامه‌ریزی قوی برای اطمینان از بازیابی عملکرد سیستم‌های ابری در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجود دارد، به طوری که هرگونه پیامدهای منفی بالقوه کاهش می‌یابد.

این همچنین منجر به ظهور ارائه‌دهندگان ابری شده است که بازیابی فاجعه را به‌عنوان یک سرویس ارائه می‌دهند. این روشی است که به سازمان‌ها امکان می‌دهد در صورت بروز فاجعه، از داده‌های ابری خود در یک محیط جداگانه نسخه پشتیبان تهیه کنند، و همچنین به طور خودکار هماهنگی بازیابی فاجعه را برای آن‌ها در همان نمونه آغاز می‌کند.

تقاضا در مقابل کارایی

تقاضا برای خدمات ابری و مراکز‌داده در حال افزایش است، زیرا کسب و کارها به‌دنبال استفاده از مزایای متعدد هستند. با این حال، در همان زمان، روند کلی در صنعت مراکز‌داده در حال تغییر از تغذیه همه چیز برای برآورده کردن این تقاضا برای افزایش کارایی در همه زمینه‌ها است.

تا حدی به دلیل تمرکز بیشتر بر ریسک و چابکی کسب و کار که در نتیجه همه‌گیری انجام شده است، اما همچنین به دلیل تحولات متعاقب بازار مانند مسایل زنجیره تامین و هزینه‌های انرژی، این روند به‌معنای افزایش ظرفیت به گونه‌ای است که برای مرکز‌داده کلی پایدار باشد. کسب و کار – به حداقل رساندن هزینه‌ها، کاهش مصرف انرژی، اجتناب از اختلالات، و کاهش اثرات این اختلالات در صورت وقوع و زمانی که رخ دهد.

[1] colocation

[2] Uptime

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *