راه‌حل R&M در ارتباط با کابل‌کشی شبکه محلی بی‌سیم (WLAN)

شبکه محلی بی‌سیم

شبکه محلی بی‌سیم


زمان تخمینی مطالعه:6 دقیقه 

انتقال داده‌ها به روش بی‌سیم به یکی از الزامات مهم محیط‌های تجاری تبدیل شده است. امروز، کم‌تر شرکتی را پیدا می‌کنید که تنها از روش مرسوم اترنت سیمی برای انتقال داده‌ها استفاده کند. بزرگ‌ترین مزیتی که شبکه‌های محلی بی‌سیم ارائه می‌کنند، سهولت در دسترسی به شبکه است. با این‌حال، هنوز هم شبکه‌های محلی بی‌سیم در بحث زیرساخت به کابل‌کشی دقیقی نیاز دارند تا کاربران نهایی بتوانند بدون مشکل به شبکه متصل شوند. علاوه بر این، سرعت انتقال داده‌ها از طریق اکسس‌پوینت‌ها (نقاط دسترسی) و دسترسی به پهنای باند بالا از موضوعات مهمی هستند که مورد توجه مدیران فناوری اطلاعات قرار دارند.

شبکه محلی بی‌سیم در محیط اداری

همان‌گونه که اشاره کردیم، انتقال داده‌ها به روش بی‌سیم یکی از نکات مهمی است که مدیران فناوری اطلاعات و بخش شبکه یک سازمان به آن توجه دارند. در عصر تجهیزات سیاری مثل گوشی‌های هوشمند، یکپارچگی کامل یک شبکه بی‌سیم (WLAN) در یک ساختمان موضوع مهمی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. اصل مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کنید این است که فناوری‌های زیربنایی شکل‌دهنده شبکه محلی بی‌سیم با چالش‌های مختلفی مثل حمله‌های سایبری و محدودیت‌های عملیاتی روبه‌رو هستند.

اگر در محیط کاری، موانع مختلفی وجود داشته باشد یا دیوارها قطور باشند، سیگنال‌های وای‌فای ضعیف می‌شوند و اتصال به شبکه به سختی امکان‌پذیر می‌‌شود.

مشکل مهم دیگری که وجود دارد، خطرات ناشی از امواج الکترومغناطیسی است که افت کیفیت سیگنال را به‌همراه دارد. در برخی موارد نادر نیز ممکن است افراد نسبت به سیگنال‌های وای‌فای حساس باشند.

محدودیت دیگری که وجود دارد، تداخل شبکه‌های بی‌سیم مجاور با یکدیگر است، به ویژه زمانی که شبکه‌ها روی باند 4/2 گیگاهرتز از کانال‌های یکسانی استفاده کنند.

اشتراک‌گذاری پهنای باند میان گروهی از کاربران و مساله حمله سایبری به شبکه بی‌سیم که امنیت داده‌ها را مخدوش می‌کند از دیگر موضوعاتی است که باید در نظر گرفته شود.

راهکاری که R&M برای غلبه بر این مشکل پیشنهاد می‌کند، کابل‌کشی اختصاصی برای WLAN است.

کابلکشی اختصاصی برای WLAN

به‌منظور به حداقل رساندن این خطرات و دست‌یابی به پوشش سیگنال خوب، R&M استفاده از کابل‌کشی اختصاصی برای نقاط دسترسی بی‌سیم (Wireless Access Points) در ارتباط با شبکه‌های بی‌سیم را توصیه می‌کند. با این کار می‌توان نقاط دسترسی بی‌سیم را در مکان‌های بهینه به لحاظ پوشش‌دهی آنتن‌دهی نصب کرد. خوشبختانه، در این زمینه راهکارهای خوبی در اختیار مهندسان شبکه قرار دارد. به طور مثال، ISO/IEC TR 24704 و ISO/IEC 11801-6 استانداردهای جامعی هستند که شامل دستورالعمل‌هایی برای برنامه‌ریزی کابل‌کشی ساخت‌یافته با هدف پوشش‌دهی مناسب و ارائه خدمات بی‌سیم هستند.

کابل‌کشی شبکه

اشتهای سیری‌ناپذیری تجهیزات متصل به شبکه‌های محلی بی‌سیم

راهکاری که R&M ارائه می‌کند، اتصال نقاط دسترسی بی‌سیم از طریق کابل شبکه منطقه محلی (LAN) با ظرفیت انتقال کافی به توزیع‌کننده‌های مستقر در کف است. با این حال، مساله مهمی که باید به آن دقت کنید، نیاز روزافزون سیستم‌های متصل به شبکه محلی بی‌سیم به سرعت و ظرفیت بالا است. پروتکل‌های انتقال 10 گیگابیت بر ثانیه و فراتر از آن اکنون در دسترس هستند و شرکت‌ها قادر به استفاده از آن‌ها هستند. R&M کابل‌کشی کلاس EA را به‌عنوان حداقل پیکربندی در ارتباط با جدیدترین نسل از نقاط دسترسی بی‌سیم پیشنهاد می‌دهد. R&M به شرکت‌ها پیشنهاد می‌کند که حداقل چند اتصال 10 گیگابیت بر ثانیه با قابلیت افزایش به 25 یا 40 گیگابیت بر ثانیه برای تجهیزات متصل به شبکه انجام شود تا مشکلی از بابت افزایش ظرفیت و سرعت در آینده وجود نداشته باشد.

راه‌کار بهینه‌تر در این زمینه، کابل‌کشی فیبرنوری است که دسترسی به بالاترین سرعت ممکن را امکان‌پذیر می‌کند. با این حال، مشکل بزرگی که وجود دارد این است که در مقطع فعلی به سختی قادر به یافتن اکسس پوینت بی‌سیمی هستید که توانایی پشتیبانی از رابط فیبرنوری را داشته باشد، از این‌رو، نیازمند یک مبدل الکترواپتیکال جداگانه هستید تا مشکل برطرف شود.

برق رسانی از راه دور به نقاط دسترسی

هنگامی‌که قصد استقرار نقاط دسترسی بی‌سیم در ساختمان را دارید، تامین برق مورد نیاز به یکی از موضوعات مهمی تبدیل می‌شود که باید در همان مرحله طراحی به آن دقت کنید. با این‌حال، اگر امکان کابل‌کشی برق به شکل جداگانه وجود ندارد یا محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد، راهکار قدرتمند دیگری در اختیارتان قرار دارد. با توجه به این‌که، اکسس‌پوینت‌ها به ولتاژ پایین و کلاسیکی نیاز دارند، ما می‌توانیم از یک منبع تغذیه راه دور استفاده کنیم و انرژی مورد نیاز دستگاه‌ها را تامین کنیم. به بیان دقیق‌تر، این امکان وجود دارد که از فناوری انتقال انرژی از طریق بستر اترنت (Power over Ethernet) استاندارد یا اترنت پلاس (PoEP)  که توان بیشتری ارائه می‌کند، استفاده کنیم. البته، دست‌یابی به فناوری فوق در صورتی امکان‌پذیر است که سوییچ مورد استفاده در شبکه محلی از فناوری PoE پشتیبانی کند و توانایی تامین انرژی موردنیاز اکسس‌پوینت را داشته باشد. اگر فرآیند کابل‌کشی از داخل رک‌سرور انجام می‌شود و سوییچ به پچ‌پنل متصل شده است، پچ‌پنل نیز باید از فناوری PoE پشتیبانی کند. همچنین، به این نکته دقت کنید، انتقال همزمان برق و داده‌ها از طریق کابل‌کشی اترنت وجود دارد، اما سرعت انتقال داده‌ها کمی کاهش پیدا می‌کند.

همان‌گونه که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، فرآیند کابل‌کشی از طریق رک‌سرور به‌سمت اکسس‌پوینت انجام شده است، اما کابل‌های CAT.6A و CAT8 پیشنهاد شده‌اند که ظرفیت کافی و پایداری خوبی دارند.

امروزه، کابل‌های CAT6 و CAT6A مورد توجه شرکت‌ها قرار دارند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. هر دو کابل توانایی پشتیبانی از شبکه‌های گیگابیتی را دارند و مسافتی در حدود 100 متر را پوشش می‌دهد و طراحی آن‌ها مبتنی بر هشت سیم مسی به شکل چهار جفت درهم‌ تنیده شده است. هنگامی‌که صحبت از سرعت انتقال به میان می‌آید، کابل‌های CAT6A پهنای باند 500 مگاهرتز را دارند، در حالی که این رقم در ارتباط با کابل‌های CAT6 برابر با 250 مگاهرتز یا کم‌تر است. هنگامی‌که صحبت از کابل‌های CA8 به میان می‌آید، آن‌ها توانایی پشتیبانی از سرعت‌های 25 یا 40 گیگابیت بر ثانیه را دارند و پهنای باند 2000 مگاهرتزی را ارائه می‌کند، اما با توجه به قیمت بالایی که دارند، بیشتر در مراکزداده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به‌همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم، اگر به‌دنبال استقرار اکسس‌‌پوینت‌ها در نقاط مختلف ساختمان هستید و تمایل دارید، کاربران بدون مشکل به تبادل اطلاعات بپردازند از کابل‌های cat6a به بالا استفاده کنید. لازم به توضیح است که امکان استفاده از کابل Cat5e در ارتباط با شبکه‌های گیگابیتی وجود دارد، اما پهنای باند 100 مگاهرتز را ارائه می‌کنند که چندان جالب نیست.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *