شبکه های بی سیم و استانداردهای IEEE

شبکه-های-بیسیم-و-استانداردهای-IEEE

شبکه-های-بیسیم-و-استانداردهای-IEEE


شبکه های بی سیم

معماری شبکه‌ ها برای فراهم کردن استانداردهای فلسفی و فیزیکی برای پیچیدگی‌های تثبیت پیوندهای ارتباطی و انتقال اطلاعات بدون هر گونه تداخل طراحی می‌شود. معماری‌های مختلفی برای شبکه‌ها وجود دارد.

موسسه مهندسی برق و الکترونیک (IEEE) (آی-تریپِل-ئی):

یک سازمان بین‌المللی حرفه‌ ای و غیرانتفاعی است. هدف این مؤسسه کمک به پیشبرد فناوری به‌ طور عام و درحوزه‌های وابسته به مهندسی برق و کامپیوتر و هم‌چنین زمینه‌های وابسته به‌ طور خاص است. این مؤسسه بیش از ۴۰۰ هزار نفر عضو در ۱۶۰ کشور جهان دارد که ۴۵ درصد این اعضا خارج از ایالات متحده هستند.

شبکه های بی سیم محلی

برای انتقال اطلاعات از یک نقطه، به نقطه دیگر از شبکه ها ی بی سیم محلی نیز استفاده می شود. برتری مهم شبکه محلی بی ‌سیم این است که نیاز به سیم کشی ندارد پس در نتیجه کاربران می‌ توانند در محدوده شبکه جابجا شوند. استانداردهای شبکه های بی سیم محلی (یا همان IEEE 802.11) تحت عنوان ISO/IEC 8802-11:1999، توسط سازمان استاندارد سازی بین‌المللی (ISO) و مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI) پذیرفته شده است.

استاندراد 802.11

این استاندارد ارتباط بین یک کامپیوتر بی سیم یا مشتری را با یک نقطه دسترسی یا ارتباط بین دو کامپیوتر بی سیم یا ارتباط بین مشتریان را تعریف کرده و مشخصات کنترل دسترسی رسانه های بی سیم و خصوصیات لایه فیزیکی را ارایه می دهد. 802.11 a, b, d, e, g, h, I, j, k, m, n, x اصلاحات استاندارد شبکه 802.11 هستند. استاندارد شبکه 802.11 از باند فرکانس 2.4 گیگاهرتزی برای انتقال داده ها تا 2 مگابیت بر ثانیه استفاده می کند.

802.11a

این استاندارد از فرکانس 5 گیگاهرتز استفاده می کند و سرعت آن به 54 مگابیت در ثانیه نیز می رسد. دلیل عدم استفاده از این استاندارد برد آن است که از 35 متر بیشتر نمی شود و اگر مسافت افزایش یابد سرعت به شدت کاهش می یابد.

802.11b

یکی از استاندارهایی که به سرعت عمومی شد این استاندارد بود که از فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می کند و سرعت آن به 11 مگابیت برثانیه هم می رسد. یکی از مشکلات این استاندارد این است که بسیاری از دستگاه ها مانند تلفن های بیسیم و دوربین ها از این استاندارد استفاده می کنند و این امر باعث ایجاد تداخل میان سیگنال ها می شود. اگر چه این استاندارد سرعت بالای ندارد ولی اکثرا در منازل از آن استفاده می گردد. میزان برد آن در فضای باز به 100 متر و در داخل ساختمان به 35 متر می رسد.

802.11g

استاندارد 802.11g جایگزین مناسبی برای استاندارد b802.11 می باشد. استاندارد g802.11 قابلیت سازگاری و بازگشت به استاندارد b802.11 را دارد. به همین دلیل است که بر روی بسیاری از دستگاه ها نوشته شده است. این استاندارد از فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می کند و سرعت آن به 54 مگابیت بر ثانیه می رسد.

802.11n

استاندارد جدید وایرلس AC با نرخ تبادل اطلاعات حدود 866 مگا بیت بر ثانیه و عرض کانال 80 مگاهرتز به عنوان یک استاندارد وایرلس عرضه می شود. به همین دلیل این استاندارد از نظر سرعت و امکانات غیر قابل مقایسه با استانداردهای قدیمی می باشد.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *