پنج روش برتر که نقش داده ها در سال 2023 در آن تغییر خواهد داشت

نقش داده ها در 2023

نقش داده ها در 2023.


زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

اندی پالمر، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل پلت‌فرم تسلط داده  Tamr، پیش‌بینی‌های خود را در مورد این‌که چگونه نقش داده‌ها در سازمان‌ها در سال 2023 تغییر می‌کند، به اشتراک گذاشته است.

کسب‌وکارها به‌طور فزاینده‌ای از اهمیت داده‌ها به‌عنوان اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری، شناسایی فرصت‌های جدید یا درک بهتر نیازهای مشتریان خود آگاهی می‌یابند. به‌عنوان شاهدی بر این شناخت، 70 درصد از شرکت‌ها گزارش داده‌اند که امروزه باید سمت یک مدیر ارشد داده (CDO[1]) ایجاد شود. اما آن‌چه که سازمان‌های داده‌محور را از بقیه متمایز می‌کند این است که مسئولیت داده‌ها فقط بر عهده CDO یا تیم آن‌ها نیست. این وظیفه‌ی همه افراد شرکت است که داده‌های خود را به‌عنوان یک محصول ارزشمند مدیریت کرده و اطمینان یابند که نیازهای کسب‌وکار را برآورده می‌کنند. با این حال، همان‌طور که داده‌ها و اهداف بهره‌مندی از آن‌ها تکامل می‌یابند، نقش‌ها و ساختارهای سازمانی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند نیز تغییر خواهند کرد. در طول سال 2023، همان‌طور که سازمان‌های بیشتری متعهد می‌شوند کاملا داده‌محور شوند، می‌توان انتظار داشت که در فرهنگ و همچنین طرز فکرشان نیز شاهد تغییر باشیم. نقش‌های جدیدی پدیدار خواهد شد، نقش‌های موجود تکامل و توسعه می‌یابند و کسب‌وکارها تمرکز بیشتری بر محصولات داده به‌عنوان وسیله‌ای برای تحقق آن‌ها به‌عنوان یک دارایی اصلی تمرکز خواهند داشت. می‌توان انتظار داشت طی 12 ماه آینده و بعد از آن شاهد پنج تغییر اساسی باشیم:

  • نقش‌های CDO و CAO همگرا می‌شوند – و دامنه آن‌ها توسعه می‌یابد

CDO و مدیر ارشد تجزیه‌وتحلیل (CAO) نقش‌های نسبتا متفاوتی دارند و هر کدام دارای مسئولیت‌ها و وظایف خاص خود هستند. اما تکامل مداوم داده‌ها به این معنی است که این نقش‌ها باید همگرا شوند. همگرایی بهCDO ها این قدرت را می‌دهد تا دیدگاه جامع‌تری در نحوه استفاده از داده‌ها در سازمانشان داشته باشند. CAOها نیز همزمان متوجه می‌شوند که داده‌های تمیز، مدیریت‌ و به‌روزرسانی‌شده به‌طور مداوم برای انجام وظایف تجزیه‌وتحلیل‌های همه‌جانبه  ضروری است. در واقع در حال‌حاضر اکثرCAO ها بر این باورند که داده‌های با کیفیت پایین، گلوگاهی برای نوآوری‌های تحلیلی آن‌ها هستند. امروزه تعداد مدیران ارشد داده و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها (CDAO) بیش از هر زمان دیگری نیاز است و می‌توانیم انتظار داشته باشیم برای سال‌های پیش‌‍‌رو تعداد زیادی از آن‌ها پدیدار شوند.

  • همان‌طور که شهروند از طریق ابزارهای در دسترس‌تر در حوزه علوم‌داده، زمینه‌های کسب‌وکار بیشتری را به‌دست می‌آورند، نقش دانشمندان علوم‌داده نیز بسیار مشهودتر است.

همچنان‌که دانشمندان علوم‌داده در بسیاری از سازمان‌ها برای موفقیت بیشتر تلاش می‌کنند، برای رفع مشکلاتی در زمینه کسب‌وکار به آن‌ها تکلیف شده را نیز اغلب مدنظر ندارند.. در حال حاضر سازمان‌های بیشتری در حوزه علوم‌داده برای دسترسی بیشتر به داده‌ها می‌خواهند خودکفا شوند.. با درک زمینه کسب‌وکار و با تجربه در مدل‌های معماری داده‌ها، آن‌ها قادر به انجام تحلیل‌های پیچیده‌تری هستند. در نتیجه، ما شاهد افزایش نقش دانشمندان علوم‌داده، به‌ویژه در سازمان‌های بزرگ‌ و داده محور هستیم.

  • مهندسان داده محبوبیت بیشتری کسب خواهند کرد.

هر چند دانشمندان علوم‌داده در سال‌های اخیر افزایش یافته‌اند، بسیاری از شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بدون مهندسی داده‌های نسل بعدی، تحقق بخشیدن به علم‌داده‌ها بدون هوش‌مصنوعی دشوارتر خواهد شد. از آن‌جایی‌که نیروی متخصص و با استعداد در این زمینه کم است و بسیار گران‌قیمت هستند استخدام آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود و همین امر مانعی برای آرزوهای سازمان‌ها برای رسیدن به اهداف علوم‌داده است. در حال‌حاضر تقاضای زیادی برای مهندسین داده متخصص وجود دارد. برای غلبه بر این چالش‌ها، برخی از کسب‌وکارها مهندسان نرم‌افزار را تشویق می‌کنند تا به‌سمت مهندسی داده‌ها بروند، در حالی‌که برخی دیگر در تلاش‌اند تا مدیران پایگاه‌داده خود را دوباره برای تبدیل شدن به مهندس داده آموزش دهند. همان‌طور که تقاضا برای مهندسان داده؛ بیشتر می‌شود، شاهد خواهیم بود که سازمان‌های بیشتری راه‌های خلاقانه‌ای را برای ایفای این نقش‌ها کشف می‌کنند. با این حال، به ناچار، بسیاری به‌سادگی باید برای به‌دست آوردن بهترین استعدادهای مهندسی داده، هزینه‌های گزافی پرداخت کنند.

  • کسب‌وکارهای فعالانه نیازمند ایجاد قدرت تحلیلی خود و اهمیت کیفیت داده خواهند بود.

تحلیلگران کسب‌وکار اغلب از نبود سازماندهی و کیفیت داده‌های یک شرکت ناامید می‌شوند، البته این به ناتوانی در یافتن اطلاعات مورد نیازشان برمی‌گردد. برای اطمینان از یکپارچه‌سازی و سازماندهی داده‌ها به‌صورت مناسب برای نیازهایشان، این تحلیلگران که مهندسان تجزیه‌وتحلیل نامیده می‌شوند، امور را در دست گرفته و مسئولیت جمع‌آوری داده‌ها را در سراسر سازمان بر عهده می‌گیرند. همان‌طور که کسب‌وکارها به‌طور فزاینده‌ای توسط داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها هدایت می‌شوند، می‌توان انتظار داشت تقاضا برای آن‌ها نیز به‌طور چشم‌گیری رشد خواهند کرد.

  • CDO تولید داده‌ها را به‌عنوان محصول بازسازی شده اولیه‌ که به سازمانشان تحویل می‌دهند، درنظر می‌گیرند.

اکثر سازمان‌ها صدها تولید داده‌ای دارند که در سراسر کسب‌وکار خود ارائه می‌دهند و برای قابل اعتماد بودن آن‌ها به زیرساخت‌ها، افراد و فرآیندهای جدید نیاز دارند. بنابراین، نقش جدیدی برای CDO در سال 2023 پدیدار خواهد شد – که مالک محصول داده خوانده می‌شود. این نقش جدید مانند صاحب محصول نرم‌افزاری، محصولات داده سازمان را در مورد انواع موجودیت منطقی کلیدی همچون مشتریان، تامین‌کنندگان، محصولات و کارکنان مدیریت می‌کنند.

تکامل شرکت داده محور

به‌طور معمول، وظیفه CDO این بود که بر روی اکوسیستم (زیست بوم) داده سازمان خود و فناوری پشتیبانی‌کننده، تمرکز کند. اما زمان نیز مانند روش‌های استفاده سازمان‌ها از داده‌ها و ارزشی که برای کسب‌وکارها فراهم می‌آورند، تغییر کرده است. همان‌طور که سازمان‌ها این تغییر را پذیرفته‌اند، نه تنها شاهد تکامل نقش CDO خواهیم بود، بلکه موقعیت‌های جدیدی پدیدار خواهند شد و نقش‌های موجود برای به حداکثر رساندن پتانسیل و ارزش داده‌ها توسعه خواهند یافت و این روند، سال 2023 را برای بسیاری از سازمان‌ها که به‌سمت تبدیل شدن به داده‌محوری هستند، نقطه‌عطفی خواهد بود.

[1] Chief Data Officer 

منبع :  Data Centre Magazine

بخوانید : مرکزداده جدید 5 مگاواتی برنامه‌ریزی دیجیتال کاربردی در داکوتای شمالی

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *