چگونه هوش‌ مصنوعی قابلیت‌های مرکزداده را ارتقا می‌دهد؟

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی


زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

مجله مرکزداده پیش‌بینی‌های این فناوری را برای قابلیت‌های توسعه‌یافته، پیشرفت‌های جدید و کارایی بهبود یافته‌ای که هوش‌ مصنوعی وعده بازگشایی آن‌ها را می‌دهد بررسی می‌کند.

به‌سختی می‌توان تاثیری که هوش  مصنوعی (AI) بر صنایع جهانی خواهد داشت را نادیده گرفت. اگر از تمام قابلیت‌های آن استفاده شود، این قدرت را دارد که شیوه مدیریت تولید، حمل‌ونقل، مراقبت‌های بهداشتی، فناوری و بخش‌های بی‌شمار دیگر را تغییر دهد و مراکزداده به خوبی نقش تحول‌آفرینی که پیشرفت‌های هوش‌ مصنوعی وعده داده است، ایفا می‌کند. بنابراین، همان‌طور که جهان – با احساسات متفاوت، در برخی موارد – به آینده‌ای مجهز به هوش‌ مصنوعی نگاه می‌کند، ما قابلیت‌های آینده‌ای را که هوش‌ مصنوعی می‌تواند برای مراکزداده باز کند، بررسی می‌کنیم.

قدرت AI

هوش‌ مصنوعی نه تنهایی به وظایفی که انسان‌ها به‌صورت دستی انجام می‌دهند کمک می‌کند، و این قدرت را دارد قابلیت‌های کاملا جدیدی را بگشاید چراکه در غیر این‌صورت برای همیشه از درک ما خارج می‌شوند. هوش‌ مصنوعی و یادگیری ماشین (ML) با استفاده از محاسبات با کارایی بالا[1] (HPC)، به محققان کمک می‌کنند تا با برخی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که بشریت با آن مواجه است، مقابله کنند. نوام روزن، مدیر EMEA توضیح می‌دهد که از کشف راه‌هایی برای تغذیه جمعیت جهانی در دهه‌های آینده تا تشخیص اختلالات شبکیه چشم، سامانه‌های HPC به دانشگاه‌ها و شرکت‌های جهانی قدرت محاسباتی را برای پیشبرد تحقیقات هوش‌ مصنوعی و یادگیری ماشین ارائه می‌دهند.

اگر بخش مراقبت‌های بهداشتی را فقط به‌عنوان یک مثال در نظر بگیریم، روزن توضیح می‌دهد که: AI می‌تواند راه کاملا جدیدی را برای درمان بیماری‌ها باز کند، با هوش‌ مصنوعی آگاهی‌های مورد نیاز برای تطبیق ژنتیکی درمان‌ها برای هر بیمار را می‌دهد.

GOAST  لنوو (ابزار بهینه‌سازی و مقیاس‌پذیری ژنومیک)، که بر HPC متکی است، روند توالی‌یابی ژنوم انسان را از بیش از 150 ساعت به تنها 18 دقیقه سرعت بخشیده و نوید طلوع پزشکی شخصی‌سازی شدن را می‌دهد. با این حال، قبل از این‌که هوش‌مصنوعی بتواند شیوه درمان بیماری، مقابله با بحران را در جهان تغییر دهد، به‌قدرت محاسباتی بسیار بزرگی نیاز است. این‌جاست که مراکزداده وارد می‌شوند. و – جای تعجب نیست – هوش  مصنوعی در این‌جا نیز می‌تواند ما را یاری دهد.

رابطه همزیستی هوش‌ مصنوعی و مراکزداده

هوش‌ مصنوعی و مراکزداده رابطه جالبی دارند، رابطه‌ای که می‌توان آن را به‌عنوان یک چرخه رشد تا حد زیادی وابسته به‌هم خلاصه کرد. بین هوش‌ مصنوعی و HPC همگرایی وجود دارد. روزن می‌گوید که این دو فناوری اغلب با همزیستی کار می‌کنند. یکی از محرک‌های اصلی HPC آموزش مدل‌های هوش‌ مصنوعی است که باعث افزایش تقاضا بر توان محاسباتی می‌شود. همچنین راهی که در آن هوش‌ مصنوعی در یک گردش کار سنتی HPC  به‌کار می‌رود تا تحقیقات را سازنده‌تر کند، وجود دارد. به‌طور خلاصه، هرچه داده‌های بیشتری را جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره کنیم، توان پردازش AI مزیت بیشتری پیدا می‌کند و هرچه صنایع کارآمدتر می‌شوند AI بیشتر وارد صنایع شده و برای بهبود کارایی مرکزداده به کمک هوش‌ مصنوعی بیشتر نیاز خواهیم داشت. با ظهور و وجود دانش به‌طور گسترده، این یک پیشرفت جدید به‌حساب نمی‌آید. در واقع، استفاده از فناوری AI در مراکزداده به سال 2014 برمی‌گردد، زمانی‌که گوگل اعلام کرد که از فناوری هوش‌ مصنوعی DeepMind برای بهبود روش مدیریت تجهیزات مرکزداده خود استفاده می‌کند.

فناوری‌های هوش  مصنوعی چه مزایایی برای مراکزداده به ارمغان می‌آورند؟

با افزایش تقاضای جهانی داده، فشاری که بر مراکزداده وارد می‌شود بسیار زیاد است. مراکزداده برای برآوردن نیازهای داده هوش‌ مصنوعی، ابر، یادگیری ماشین و همه فناوری‌های همتای خود، باید یا سایت‌های جدیدی بسازند – و سپس پیامدهای انتقاد پایداری را بررسی کنند – یا کارایی خود را بهبود بخشند. جف کاوانا، رییس موسسه دانش Infosys می‌گوید: هوش‌ مصنوعی و اتوماسیون ثابت کرده‌اند که ابزار قدرتمندی در مدیریت ظرفیت کارها هستند، زیرا کارمندان را از کارهای وقت‌گیر و پیش پا افتاده رها می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد بر روی کاری که به‌درستی به انسان نیاز دارد، تمرکز کنند. در واقع، نظرسنجی اخیر شرکت INAP [2]نشان داده که 81 درصد از متخصصان فناوری‌اطلاعات پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2025، اکثر وظایف مرکزداده و شبکه کاملا خودکار خواهند بود.

موارد استفاده کلیدی از هوش‌ مصنوعی در اتوماسیون محل کار شامل استقرار تجزیه‌وتحلیل در پیش‌بینی، به‌دست آوردن آگاهی‌ها و بهبودهای عملیاتی و استفاده از داده‌ها برای شناسایی ناکارآمدی‌ها یا نقاط معیوب در سامانه است. در کنار این عملکردها، هوش‌ مصنوعی یک کاربرد دیگر و تا حدودی غیرمنتظره نیز دارد. آلایستر وایت، یکی از اعضای تیم توسعه بازار مرکزداده در CommScope توضیح می‌دهد: در مراکزداده، هوش‌ مصنوعی برای هدایت برنامه‌های ایمنی و امنیتی مانند بررسی خودکار دما، مجوز بدون لمس و نظارت بر ترافیک به‌کار می‌رود. توانایی پیش‌بینی هوش‌ مصنوعی علاوه بر استانداردهای ایمنی می‌تواند برای بهبود تعدادی دیگر از فرآیندهای مرکزداده نیز استفاده شود.

[1] High performance computing

[1] شرکت زیرساخت هایبرید

سانکت شاه، استادیار بالینی علوم‌پزشکی و اطلاعات بهداشتی در دانشگاه ایلینویز در شیکاگو می‌افزاید: با AI، ظرفیت و انرژی را می‌توان به شیوه‌ای کارآمدتر اختصاص داد و به سازمان‌ها این اجازه را می‌دهد مقیاس‌پذیرتر و انعطاف‌پذیرتر شوند. خودکارسازی برخی فرآیندها و در صورت لزوم جابه‌جایی نیرو، در نهایت هزینه‌ها برای آن دسته از [مدیران] که نیازهای داده به‌سرعت در حال تغییر دارند را کاهش می‌دهد. به این ترتیب، هوش‌مصنوعی می‌تواند به مدیران آگاهی درستی در مورد نیازهای آینده یک سایت، که مزیت برنامه‌ریزی بزرگی فراهم می‌کند را در اختیارشان قرار دهد.

هوش  مصنوعی و حجم کاری، سطوح کارکنان چگونه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؟

به‌طور طبیعی، یکی از پیامدهای افزایش اتوماسیون، اغلب کاهش سطح کارکنان است. اگرچه یکی از بزرگ‌ترین مزایای هوش‌ مصنوعی توانایی آن در کاهش نیاز به کارهای دستی است، اما سوالاتی در مورد این‌که چگونه این کار بر سطوح کارکنان تاثیر می‌گذارد، مطرح است!

در حقیقت، هنگامی‌که از آن‌ها پرسیده شد: آیا معتقدند که هوش‌مصنوعی، سطح کارکنان مرکزداده را کاهش می‌دهد، تحقیقات Statista نشان داد که 77٪ از مدیران فناوری‌اطلاعات و مراکزداده مورد بررسی، معتقدند که چنین است. از میان شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، 34 درصد معتقد بودند که ظرف پنج سال آینده کاهشی در سطح وجود خواهد داشت، در صورتی‌که 43 درصد دیگر نیز این کاهش را نه برای سال آینده عنوان کردند. اما نگرانی از این‌که هوش‌ مصنوعی جایگزین توانایی‌های انسانی می‌شودتا حد زیادی در شرایط کنونی بی‌اساس است.

ریچارد بوید، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل تانجو، می‌گوید: ماشین‌ها به‌سادگی نمی‌توانند در همه ابعاد جایگزین انسان شوند، اگرچه مطمئنا در بخش‌هایی از ماشین‌ها بسیار بهتر از انسان‌ها عمل می‌کنند و عجیب نیست که خیلی از مراکزداده به‌دلیل کارآمدی بیشتر، رویه‌های ایمنی پیشرفته‌تر، انعطاف‌پذیری بالاتر و پیش‌بینی آینده بهتری با فناوری‌های اطلاعات AI در آن سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند. وی تایید می‌کند: یکپارچه‌سازی برنامه‌های کاربردی هوش‌ مصنوعی یک روند مستمر برای مراکزداده بوده و ما هیچ نشانه‌ای از کاهش آن نمی‌بینیم.

هوش مصنوعی
امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *