سال 2023 سال کارآمدی صنعت مرکزداده است

کارآمدی صنعت مرکزداده

مرکزداده


زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

Vertiv  پیش‌بینی می‌کند که مصرف مراکزداده و ردپای کربن باعث تنظیم مقررات و استانداردسازی برای بقیه سال 2023 خواهد شد. مراکزداده همچنان در طول سال 2023 افزایش مقررات و نظارت شخص ثالث را تجربه خواهند کرد زیرا جهان همچنان با افزایش مصرف انرژی و آب در صنعت در برابر تغییرات آب و هوایی مداوم دست‌وپنجه نرم می‌کند. تمرکز تشدید شده بر تاثیر کلی محیطی و اجتماعی مرکزداده یکی از پنج روند صنعت برای سال 2023 است که توسط کارشناسان مرکزداده جهانی در Vertiv، ارائه‌دهنده جهانی زیرساخت‌های دیجیتال حیاتی و راه‌حل‌های تداوم شناسایی شده است.

صنعت مرکزداده به‌سرعت در حال رشد است زیرا برنامه‌های کاربردی به محاسبات و ذخیره‌سازی بیشتری نیاز دارند، که منجر به افزایش سریع مصرف انرژی و آب در تاسیسات مرکزداده می‌شود. جیوردانو آلبرتازی، مدیرعامل Vertiv و رییسAmericas، گفت: این صنعت درک کرده است که دنبال کردن بهینه انرژی و آب، کلید موفقیت و بقای آینده است. افزایش مقررات اجتناب‌ناپذیر است و منجر به نوآوری‌های مهم در صنعت ما خواهد شد. این فرآیند ممکن است همیشه آسان یا خطی نباشد، اما می‌توان با کمک شرکای متخصص مرکزداده و راه‌حل‌های نوآورانه که می‌توانند تغییرات را پیش‌بینی کنند و در عین حال نیازهای همیشه رو به افزایش برنامه‌های مرکزداده را برآورده کنند، هدایت ‌شود.

کارآمدی صنعت مرکزداده

پیشرفت‌ها در طراحی و ساخت تراشه که مصرف انرژی سرور را در دهه اول و نیم‌دهه 2000 محدود کرد، در سال‌های اخیر به محدودیت‌های خود رسیده است و به‌دنبال آن میزان استفاده از سرورهای انرژی افزایش یافته است. موسسه Uptime در گزارش اخیر خود استناد کرده: موج گرمای سیلیکونی که تغییرات محتمل در آب و هوای مراکزداده است، به داده‌های شرکت ارزیابی عملکرد استاندارد (SPEC) نشان می‌دهد مصرف برق سرور از سال 2017 تا 266 درصد افزایش داشته. این افزایش در بین انواع محیط‌های فنی و بازار است. نیروهایی که تمرکز بر آگاهی و پایداری زیست‌محیطی را در چندین گرایش 2023 که توسط کارشناسان Vertiv شناسایی شده است، هدایت می‌کنند. این روندها عبارتند از:

 

  • مراکزداده با مقررات فزاینده‌ای روبه‌رو هستند

فشارهای فزاینده برای پاسخ‌گویی به تقاضای مصرف‌کنندگان برای انرژی و آب، دولت‌ها را در همه سطوح مجبور می‌کند نگاه دقیق‌تری به مراکزداده و مصرف بیش از حد آن‌ها از این منابع داشته باشند. تخمین زده می‌شود که مراکزداده تا 3 درصد از مصرف برق جهانی امروز را بر عهده دارند و تا سال 2030 به 4 درصد برسد. متوسط تاسیسات مقیاس بزرگ سالانه 20 تا 50 مگاوات مصرف می‌کند – از نظر تئوری برق کافی برای تامین برق 37000 خانه است. کارشناسان Vertiv انتظار دارند که این امر باعث افزایش نظارت دولت در سراسر سال 2023 شود. دوبلین، ایرلند و سنگاپور اقداماتی را برای کنترل مصرف انرژی مرکزداده انجام داده‌اند و مصرف آب مرکزداده – به‌ویژه در مناطق مستعد خشکسالی – احتمالا بررسی‌های مشابهی را آغاز خواهد کرد. با توجه به وزارت انرژی ایالات متحده، اثربخشی مصرف آب (WUE) یک مرکزداده متوسط با استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده تبخیری 1.8 لیتر در هر کیلووات ساعت است. این نوع از مرکزداده می‌تواند 3 تا 5 میلیون گالن آب در روز مصرف کند – مشابه ظرفیتی که یک شهر 30000 تا 50000 نفری استفاده می‌کند. این صنعت به برداشتن گام‌هایی برای نظارت و تعدیل خود ادامه خواهد داد – از جمله ترجیح فزاینده برای طرح‌های حرارتی سازگار با محیط زیست – اما امسال شاهد افزایش نظارت‌های نظارتی خواهیم بود.

 

  • خرید رک هایپراسکیلرها و دیگران

بر اساس نظرسنجی اخیر Omdia، نود و نه درصد از اپراتورهای مراکزداده سازمانی می‌گویند که طراحی‌های پیش ساخته و مدولار مرکزداده بخشی از استراتژی آینده مرکزداده آن‌ها خواهد بود. این بیش از یک روند است. این نرمال جدید است در طول سال 2023، کارشناسان Vertiv پیش‌بینی می‌کنند که یک تغییر مداوم در همان جهت در میان مقیاس‌کننده‌های هایپرمقیاس به‌عنوان سرعت و کارایی استانداردسازی ارائه شود. این یک مفهوم جدیدتر برای ارائه‌دهندگان ابر پیشرو در جهان است و برای تحقق آن به ارائه‌دهندگان کولوکیشن – که سال‌هاست استانداردسازی می‌کنند – روی می‌آورند. به‌طور خاص، ارائه‌دهندگان ابری ساخت‌های جدید خود را به colos برون‌سپاری می‌کنند تا از تخصص خود در بازار، تکرارپذیری ثابت شده و سرعت استقرار استفاده کنند. به‌طور خلاصه، استانداردسازی – از اجزای مدولار، مانند ماژول‌های برق و خنک‌کننده و اسکیدها، تا تجهیزات پیش‌ساخته تمام عیار – به رویکرد پیش‌فرض نه تنها برای شرکت، بلکه همچنین مقیاس فوق‌العاده و لبه شبکه تبدیل خواهد شد.

 

  • دیزل ژنراتورها شاهد رقابت واقعی هستند

دیزل ژنراتور مدت‌هاست که قطعه ناقص اما اجتناب‌ناپذیری از اکوسیستم مرکزداده بوده. این انرژی ذخیره شده را نشان می‌دهد که تا حد زیادی بدون استفاده می‌ماند در حالی‌که هنوز نیاز به تعمیر و نگهداری یا تعویض سوخت پس از دوره‌های عدم فعالیت دارد. سپس، زمانی‌که ژنراتورها وارد کار می‌شوند، اپراتورها به‌شدت در تلاش‌اند از انتشار کربن جلوگیری کنند. در حال‌حاضر، برخی از سازمان‌ها برای پشتیبانی از بار طولانی‌تر – تا پنج دقیقه در برخی موارد – و حتی طراحی مراکزداده خود با حداقل ظرفیت تولیدکننده، به باتری‌ها متکی هستند. این‌ها مراحل انتقالی برای به حداقل رساندن نقش ژنراتور هستند، زیرا صنعت به دنبال گزینه‌های دیگر – از جمله فناوری‌های جدید باتری – برای افزایش قدرت پشتیبان است. در طول باقی‌مانده سال، کارشناسان Vertiv پیش‌بینی می‌کنند که یک جایگزین ترجیحی – به‌ویژه سلول‌های سوختی هیدروژنی – پدیدار شوند. این پیل‌های سوختی در ابتدا بسیار شبیه یک ژنراتور عمل کرده و بار لحظه‌ای را پشتیبانی می‌کنند و در نهایت نوید عملکرد پایدار یا حتی مداوم را دارند

مرکزداده
  • چگالی بالاتر، استراتژی‌های حرارتی را تغییر می‌دهد

پس از سال‌ها تراکم رک نسبتا ثابت، اپراتورهای مرکزداده به‌طور فزاینده‌ای درخواست رک‌های با چگالی بالاتر را دارند. طبق نظرسنجی مرکزداده جهانی 2022 موسسه Uptime، بیش از یک‌سوم اپراتورهای مرکزداده می‌گویند که تراکم رک آن‌ها در سه سال گذشته به‌سرعت افزایش یافته است. این امر به‌ویژه در میان مراکزداده بزرگ‌تر و در مقیاس بزرگ‌تر صادق است، جایی‌که تقریبا نیمی از آن‌هایی که دارای 10 مگاوات و بالاتر هستند، رک‌های بالاتر از 20 کیلووات و 20 درصد ادعای رک‌های بالاتر از 40 کیلووات را گزارش کردند.

این با بلوغ فناوری سرورهای خنک‌کننده مایع و افزایش و پذیرش چنین فناوری‌هایی مطابقت دارد. افزایش‌های ذکر شده در مصرف برق سرور به‌دلیل نیاز به‌سرعت ظرفیت آن‌هاست و اپراتورها را از همه طرف به چالش می‌کشد. این امر انتخاب کمی برای آن‌ها باقی می‌گذارد جز این‌که با افزودن محاسبات در فضاهای تنگ، افزایش تراکم رک‌ها و ایجاد پروفایل‌های حرارتی که نیاز به خنک‌کننده مایع دارند تا بتوانند مرزهای امکانات موجود را کشف کنند. در حالی‌که این سامانه خنک‌کننده مایع یک فناوری جدید نیست، موج اولیه استقرار موفقیت‌آمیز، کارآمد و بدون مشکل در محیط‌های با چگالی بالا، اثبات مفهومی را ارائه کرده است که پذیرش را در سال آینده افزایش می‌دهد. افزودن خنک‌کننده مستقیم به تراشه به استانداردهای جدید OCP و Open19 فقط این روند را تسریع می‌کند.

 

  • 5G در لبه با متاورز ملاقات می‌کند

Omdia در پیش‌بینی درآمد و اشتراک تلفن همراه در سال 2022، تقریبا نیمی از اشتراک‌های تلفن همراه – بیش از 5.8 میلیارد – را تا سال 2027 به شبکه 5G پیش‌بینی می‌کند و محاسبات را به کاربر نزدیک‌تر می‌کند. متاورس یک برنامه کاربردی در جست‌وجوی یک شبکه محاسباتی فوق متراکم و کم تاخیر است. همچنین با پیاده‌سازی‌های متاورس در شبکه‌های 5G برای فعال کردن ویژگی‌های تاخیر بسیار کم و مورد نیاز برنامه، شاهد تلاقی این دو فعالیت خواهیم بود. در نهایت، این موضوع به محاسبات با قدرت بالاتر در آن مکان‌های لبه 5G نیاز دارد و به‌زودی شاهد وقوع آن خواهیم بود. همان‌طور که لبه شبکه‌ای پیچیده‌تر می‌شود، زیرساخت‌های مورد نیاز برای پشتیبانی از آن نیز پیچیده‌تر می‌شود. این شامل فناوری‌هایی مانند هوش‌مصنوعی و سامانه‌های برنامه‌ریزی و مدیریت واقعیت مجازی و افزایش پذیرش سامانه‌های UPS لیتیوم یونی در لبه خواهد بود – روندی که شاهد افزایش سهم از 2٪ فروش در آگوست 2021 به 8٪ در آگوست 2022 بوده است.

کارستن وینتر، رییس Vertiv در اروپا، گفت: در سال‌های اخیر، پایداری بزرگ‌ترین حوزه تمرکز برای صنعت مرکزداده بوده و این با تاکید سالانه بر افزایش مقررات دولت‌ها (حتی در خاورمیانه و آفریقا EMEA) و همچنین علاقه به منابع انرژی جایگزین همسو است. همان‌طور که به‌جلو می‌رویم، صاحبان و اپراتورهای مراکزداده باید شریک راه‌حل‌های زیرساختی خود را انتخاب کرده تا بتوانند به آن‌ها در مورد بهترین شیوه‌ها و فناوری‌ها توصیه داشته و به آن‌ها در رسیدن به اهداف صفر خالص کمک کنند. با نوآوری بیشتر و تحول در صنعت، به‌ویژه در 5G و متاورس، بقیه سال 2023 یک سال هیجان‌انگیز برای مشتریان و صنعت ما خواهد بود.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *