گرایش‌های برتر برای دانستن زیرساخت‌ها و عملیات در سال 2023

گرایش های برتر برای دانستن زیرساخت ها sase

گرایش های برتر برای دانستن زیرساخت ها sase


زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

گارتنر اعلام کرده: SASE، وایرلس، رایانش ابری، مهندسی پلت‌فرم در میان ترندها باعث تغییرات اساسی در ورودی و خروجی I&O می‌شود. بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط تحلیلگران گارتنر در کنفرانس زیرساخت‌های فناوری‌اطلاعات، عملیات و استراتژی‌های ابری فاش شد، دو فناوری شبکه – لبه سرویس دسترسی ایمن (SASE) و فناوری‌های بی‌سیم (وایرلس) – فهرستی از شش روند اصلی را که بر زیرساخت‌های سازمانی و فعالیت‌های عملیاتی در سال 2023 تاثیر خواهند گذاشت، معرفی می‌کند.

پیاده‌سازی SASE، اصطلاحی که توسط گارتنر ابداع شده است، ادامه‌دار است اما انتظار می‌رود در سال آینده رشد قابل‌توجهی داشته باشد. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که هزینه SASE در سراسر جهان در سال 2023 به 9.2 میلیارد دلار خواهد رسید که 39 درصد افزایش نسبت به سال 2022 است. جفری هِویت، معاون پژوهشی گارتنر، گفت: «مسایل شبکه‌ای پیرامون SASE و فناوری‌های بی‌سیم، تغییرات رو به‌رشدی را نشان می‌دهد که تیم‌های زیرساخت و عملیات باید در برنامه‌ریزی‌های حال حاضر خود بگنجانند. جفری هویت ادامه داده: «کار هیبریدی و تغییر بی‌امان در محاسبات ابری، پذیرش SASE را سرعت بخشیده است. SASE به کاربران این امکان را می‌دهد که به برنامه‌ها به شیوه ای امن متصل شوند و کارایی مدیریت را بهبود می بخشد. تیم‌های I&O که SASE را پیاده‌سازی می‌کنند باید راه‌حل‌های تک فروشنده و رویکرد یکپارچه را در اولویت قرار دهند. SASE تک فروشنده به این معنی است که ارائه‌دهنده همه مؤلفه‌های ضروری SASE را در اختیار دارد و ارائه می‌کند – WAN تعریف‌شده با نرم‌افزار (SD-WAN)، دروازه وب امن (SWG)، کارگزار امنیت دسترسی ابری (CASB)، فایروال شبکه، و دسترسی به شبکه بدون اعتماد. ZTNA) – با استفاده از معماری ابر محور، طبق گفته گارتنر، که اصطلاح SASE را ایجاد کرد. این سرویس برای رفع کاستی های روش های قدیمی برای ایمن سازی دسترسی به منابع سازمانی طراحی شده است.

گارتنر در گزارش اخیر خود نوشت: «پذیرش رایانش ابری و لبه‌ای و ابتکارات مربوط به آن از هر کجا به‌طور اساسی نیازمندی‌های دسترسی را تغییر داده است. برای اکثر سازمان‌ها، کاربران، دستگاه‌ها، برنامه‌ها، خدمات و داده‌های بیشتری در خارج از یک شرکت قرار دارند تا در داخل آن. تلاش برای استفاده از روش‌های سنتی مبتنی بر محیط برای ایمن‌سازی دسترسی در هر مکان و هر زمان منجر به مجموعه‌ای از فروشندگان، خط‌مشی‌ها، کنسول‌ها و مسیریابی ترافیک پیچیده شده است که برای مدیران امنیتی و کاربران پیچیدگی خاصی ایجاد می‌کند.

برنامه‌ریزی برای یکپارچه‌سازی وای‌فای، 5G، بلوتوث

در بخش فناوری‌های بی‌سیم، جفری هویت اظهار داشت: تیم‌های زیرساخت و عملیات باید برای استفاده از چندین فناوری بی‌سیم برنامه‌ریزی کنند و استفاده از آن‌ها را فراتر از اتصال صرف توسعه قرار دهند. او گفت که همپوشانی بین فناوری‌های مختلف از جمله Wi-Fi، 5G ، بلوتوث و گزینه‌های فرکانس بالا فرصت‌های نوآوری ایجاد می‌کند. وی ادامه داده: نوآوری بی‌سیم بازدهی مقیاس‌پذیری را در سرمایه‌گذاری این فناوری ایجاد کرده و شبکه‌ها را به یک پلت‌فرم نوآوری استراتژیک تبدیل می‌کند. با این حال، پیچیدگی قابل‌توجهی در این ابتکار وجود دارد و چندین مهارت جدید برای دست‌یابی به این نوآوری مورد نیاز است، مانند قابلیت‌های یکپارچه‌سازی بی‌سیم و تجربه پیاده‌سازی ردیابی بی‌سیم. هیویت گفت: توسعه مهارت برای SASE و فناوری‌های بی‌سیم چالشی رو به‌رشد برای تیم‌های زیرساختی و عملیاتی خواهد بود، زیرا این گرایش‌ها در حال تکامل‌اند. گارتنر در سمپوزیوم IT/Xpo 2022 اخیر خود، فناوری بی‌سیم را در بین ده روند و گرایش فناوری استراتژیک برتر خود برای سال 2023 قرار داد. در آن گزارش نیز گارتنر اظهار داشت که هیچ فناوری بی‌سیم واحدی بر آن تسلط نخواهد داشت، اما شرکت‌ها از انواع آن‌ها برای پشتیبانی از طیف وسیعی از محیط‌ها، از جمله Wi-Fi در دفتر، خدمات برای دستگاه‌های تلفن همراه، پروتکل‌های کم‌مصرف و حتی رادیو استفاده خواهند کرد. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2025، 60 درصد شرکت‌ها از پنج یا چند فناوری بی‌سیم به‌طور همزمان استفاده خواهند کرد. در ادامه می‌گوید: طیفی از راه‌حل‌ها را در شرکت مشاهده خواهیم کرد – که شامل 4G ، 5G ، LTE، WIFI 5/6/7، می‌شود – که همگی داده‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند و شرکت‌ها می‌توانند از آن در تجزیه و تحلیل استفاده کنند و سامانه‌های کم‌مصرف برق انرژی را مستقیما از شبکه برداشت خواهند کرد.

چهار زیرساخت اصلی و روند عملیات:

پلتفرم‌های خاص صنعت ابری

هیویت گفت که تیم‌های I&O به یکپارچه‌سازی پلت‌فرم‌های صنعت ابری برای توسعه راه‌حل‌های خاص در کسب‌وکار خود استفاده خواهند کرد. پلت‌فرم‌های ابری خاص صنعت، ترکیبی از نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)، پلت‌فرم به‌عنوان سرویس (PaaS) و زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS) را ارائه می‌دهند که قابلیت‌هایی را برای پشتیبانی از موارد استفاده صنعتی خاص نشان می‌دهند. شرکت‌ها می‌توانند از این قابلیت‌های بسته‌بندی شده به‌عنوان بلوک‌های سازنده برای متمایز کردن ابتکارات تجاری دیجیتال و ارائه چابکی، نوآوری و کاهش زمان ورود به بازار استفاده کنند. هویت گفت: سازمان‌هایی که به‌دنبال سرعت بخشیدن به زمان ارزش‌گذاری، استفاده از قابلیت ترکیب برای ایجاد محصولات و خدمات دیجیتال متمایز و بهره‌مندی از نوآوری‌های بین صنعتی هستند، به این پیشنهادات روی می‌آورند. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2027، بیش از 50 درصد از شرکت‌ها از پلت‌فرم‌های صنعت ابری برای تسریع ابتکارات تجاری خود استفاده خواهند کرد.

مهندسی پلت‌فرم

گارتنر مهندسی پلت‌فرم را به‌عنوان یکپارچه‌سازی ابزارهای مدیریت و اجزای مختلف فناوری‌های زیرساخت مانند مدیریت منابع برنامه (ARM)، نظارت بر عملکرد برنامه، نظارت بر تجربه دیجیتال و ابزارهای هادی پلت‌فرم دیجیتال تعریف می‌کند.

هویت گفت: «ایده این است که همه چیزهایی را که امکان توسعه محصولات نوآورانه را فراهم می‌کند، گردهم بیاوریم. آن‌ها باید برای هر جایی که قرار است استقرار یابند، چه در محل، چه در یک ابر عمومی – هر چه باشد – به‌درستی طراحی شوند و تیم‌های I&O می‌توانند این کار را فعال کنند.» وی ادامه داد: این روند زیرساخت‌ها و استقرارهای مبتنی بر کاربر، خودخدمت محوری را قادر می‌سازد که اصل یکپارچه‌سازی و تحویل مداوم را توسعه داده و چابکی، سرعت، کارایی، ایمنی و انطباق I&O را افزایش دهد. هویت گفت: «ما به این ایده بازگشته‌ایم که با کسب‌وکار ارتباط برقرار کنیم، پرونده‌های تجاری برای تصمیم‌گیری‌هایی که بر اساس اهداف تجاری منطقی هستند، بسازیم. یک عنصر مدیریت چرخه حیات در این روند وجود دارد که تیم‌های I&O می‌توانند مطمئن شوند شرکت چیزهایی را در فضای ابری نمی‌چرخاند چراکه کسی از آن استفاده نکرده و در نهایت فقط هزینه‌‌زا است.» هیویت گفت که اتخاذ شیوه‌هایی مانند اتوماسیون می‌تواند قابلیت سرویس‌دهی را فراهم کند.

رقابت داغ برای مهارت

همان‌طور که مهارت‌های مهندسی پلت‌فرم، بی‌سیم، SASE و بسیاری دیگر از پیاده‌سازی‌های مرتبط با دیجیتال رشد می‌کنند، نیاز به افزایش مهارت‌های تیم‌های I&O نیز افزایش می‌یابد. هیویت گفت: با این حال دسترسی ضعیفی به استعداد محدود برای مهارت‌های با تقاضای بالا، مهارت‌هایی شامل تخصص در ابر، اتوماسیون، و تجزیه و تحلیل پیشرفته وجود دارد. محیط‌های فناوری توزیع‌شده و به‌سرعت درحال تغییر، تهدیدی برای افزایش شکاف استعدادهای فناوری اطلاعات است. طبق نظرسنجی گارتنر در سال گذشته، 64 درصد از رهبران I&O به کمبود مهارت‌ها و منابع به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خود اشاره می‌کنند. هویت گفته در همان زمان، برخی از سازمان‌ها در حال ایجاد موقعیت‌های I&O در واحدهای تجاری هستند که رقابت داخلی برای مهارت‌ها را افزایش می‌دهد. هویت در ادامه می‌گوید: «در حالی‌که رقابت برای مهارت‌های جدید فرصت‌های شغلی بیشتری را برای رهبران I&O ایجاد می‌کند، می‌تواند برای پر کردن شکاف استعدادی سازمان‌ها بسیار هزینه‌بر باشد و چالش‌هایی را برای حفظ کارکنان ایجاد کند. رهبران I&O باید در تفکر خود در مورد ارزش پیشنهادی تیم‌هایشان خبره‌‌تر شوند. ابزارهایی را برای شناسایی الزامات مهارت‌های آینده و رویکردهای آموزشی جدید برای غنی‌سازی مهارت‌های کارکنان موجود در نظر بگیرید تا خطر انتقال آن‌ها به واحدهای تجاری یا رقبا را کاهش دهید.»

فناوری پایدار

در نظرسنجی اخیر گارتنر، مدیران عامل گزارش داده‌اند که تغییرات محیطی و اجتماعی اکنون یکی از سه اولویت اصلی سرمایه‌گذاران پس از سود و درآمد است. این بدان معنی است که مدیران باید بیشتر روی راه‌حل‌های نوآورانه سرمایه‌گذاری کنند تا برای رسیدگی به تقاضای محیطی، اجتماعی و حاکمیتی برای دست‌یابی به اهداف پایداری آماده باشند که شامل چهار جنبه کلیدی: محیطی، اجتماعی، حکمرانی (ESG) و اقتصادی است. با نظرسنجی اخیر گارتنر که نشان می‌دهد 87 درصد از رهبران کسب‌وکار انتظار دارند سرمایه‌گذاری سازمان خود را در زمینه پایداری طی دو سال آینده افزایش دهند، I&O باید از فناوری پایدار برای حمایت از اهداف ESG در سطح سازمان استفاده کند. هیویت در این باره گفت: بخشی از چیزی که ما به‌طور پایدار به آن نگاه می‌نگریم، انجام کارهای بیشتر و استفاده بهتر از فناوری‌هایی است که آن‌ها در حال‌حاضر برای بهینه‌تر کردن زمان دارند. هویت می‌گوید: I&O این فرصت را دارد که بخشی کلیدی از تلاش‌های پایداری سازمانی باشد. از بهبود پایداری مراکزداده و ابر تا پذیرش اقتصاد چرخشی فناوری‌اطلاعات برای دستگاه‌ها، I&O می‌تواند فناوری پایدار را با بهبود کارایی و عملکرد دارایی‌های زیرساخت ارتقا دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *