اتصالات فیبرنوری قابل استفاده در برف، یخ و سایر شرایط آب‌ و هوایی

اتصالات فیبرنوری قابل استفاده در برف، یخ و سایر شرایط آب‌ و هوایی

اتصالات فیبرنوری قابل استفاده در برف، یخ و سایر شرایط آب‌ و هوایی


اتصالات فیبرنوری

زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

اتصالات فیبرنوری

هنگامی‌که صحبت از کابل‌کشی آنتن‌های نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی (5G)، نقاط دسترسی بی‌سیم (wireless access points) خارج از ساختمان‌ها، کابل‌کشی برای شهرهای هوشمند (smart cities) یا شبکه‌های پهن باند (broadband networks) برای مکان‌های دور دست به میان می‌آید، به مفهوم مشترکی می‌رسیم که زیرساخت فیبرنوری نام دارد. به بیان دقیق‌تر، تمامی این فناوری‌ها و استقرارها نیازمند زیرساخت‌های مبتنی بر فیبرنوری قابل استفاده در فضای باز هستند.  به طوری که شاهد گسترش روزافزون زیرساخت‌های فیبرنوری فضای باز هستیم. این برای زیرساخت و مکانیزم ارتباطی به چه معنا است و چه قابلیت‌هایی در اختیار ما قرار می‌دهد؟

اتصالات فیبرنوری و شرایط جدید

آفتاب، گرما، یخ‌بندان، برف، باران، طوفان، گرد و غبار و دود و غیره همگی به این نکته اشاره دارند که شرایط جوی متغیر هستند و کار برای اپراتورهای شبکه همیشه در شرایط مطلوب و آرمانی قرار ندارد. علاوه بر این، انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با صنعت و تجارت نیز بر عملکرد تاسیسات شبکه مستقر در فضای باز تاثیر منفی می‌گذارد. با این وجود، شرکت‌های فعال در زمینه خدمات شهری بیش از 100 سال است که شبکه‌های پایداری را در مناطق بیرونی یا به بیان دقیق‌تر، خارج از فضای محصور ساختمانی پیاده‌سازی کرده‌اند. در چند دهه گذشته، استقرار هوایی در ارتباط با برقراری اتصالات مخابراتی و کابل‌کشی زیرزمینی به دفعات و روش‌های مختلف آزمایش شده است.

برای چند دهه، کابل‌کشی مسی سنتی بدون مشکل جواب‌گوی نیازهای شرکت‌ها در فضای باز بود. به عنوان مثال، فناوری اتصال محافظت شده یا آی‌پی، شامل کانکتورهای دوار، اتصالات پیچی و آداپتورهای هم‌محور   (COAX)یا ارتقا یافته RJ45 توسعه پیدا کرده و توسط شرکت‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. محفظه‌های پلاستیکی پایدار در برابر اشعه ماوراء بنفش و درزگیرهای لاستیکی، مانند محصولات اسپلش R&M از کانکتورها در برابر نویزهای خارجی به بهترین شکل محافظت می‌کنند. با این حال، عصر دیجیتالی شدن شرایط جدیدی را به وجود آورده است. اکنون، پهنای باند بیشتری مورد نیاز است و این پهنای باند باید به شکل سراسری در دسترس طیف گسترده‌ای از کاربران قرار بگیرد. به‌همین دلیل، هنگامی که صحبت از پوشش‌دهی فضاهای خارجی به میان می‌آید، شرکت‌ها از اتصالات فیبرنوری استفاده می‌کنند.

فیبرنوری مدرن مزایای متنوع و جالب توجهی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد، اما در مورد شعاع خمش، استفاده درست از آن (به دلیل حساس بودن فیبرهای درون غلاف)، حمل و نقل ایمن و آلودگی‌‌های زیست‌محیطی با محدودیت‌های مختلفی روبه‌رو است. به همین دلیل، هنگامی که صحبت از فیبرنوری به ویژه در محیط‌های باز به میان می‌آید، مساله پایداری اتصال دهنده‌ها اولین پرسشی است که شرکت‌ها مطرح می‌کنند.

فیبرنوری

کانکتورهای پرتو گسترش‌یافته یک راه‌حل نیستند

تا به حال، کانکتورهای پرتو گسترش یافته به عنوان یک راه‌حل عملی در فضای باز، به ویژه در کاربردهای نظامی یا پوشش‌دهی فضاهای گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفتند. با این حال، نویزهای مختلفی باعث تضعیف سیگنال‌ها شده و عملکرد آن‌ها در هنگام انتقال داده‌ها را کاهش می‌دهند، به همین دلیل فناوری نیستند که توانایی پاسخ‌گویی به تمام خواسته‌های فعلی و آینده را داشته باشند. بسیاری از کانکتورهای گسترش یافته برای کاربردهای جدید بیش از اندازه ضخیم و سنگین هستند و در رابطه با فرمت، کانال‌های انتقال کمی را ارائه می‌دهند.

عملکرد بیشتر، فضای کمتر

عصر دیجیتال به قدرت انتقال بیشتری نسبت به آن‌چه قبلا تصور می‌شد و کانال‌های انتقال بیشتری در زیرساخت‌های متراکم نیاز دارد. یک مثال عینی در این زمینه فیبر به آنتن (FTTA) سرنام Fiber To The Antenna است. آنتن‌های پراکنده نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی به شبکه‌های فیبرنوری متصل می‌شوند تا بتوانند مقادیر غیر قابل تصوری از داده‌ها را در بلادرنگ انتقال دهند.

اتصال فیبرنوری در سایت‌های میزبان آنتن‌ها با چالش‌هایی مثل فضا، عملکرد و الزامات کیفی روبه‌رو هستند، درست به همان صورتی که یک گره (Node) FTTx یا مرکزداده لبه با این الزامات روبه‌رو است. از این‌رو، تنها امکان استفاده از اتصالات مبتنی بر فرول (LC، SC، E-2000™، MPO) وجود دارد. آن‌ها نقاط تماس فیزیکی با فیبرهای stubs ایجاد می‌کنند و تضمین می‌کنند که میزان نرخ تضعیف سیگنال، کم خواهد بود. اکنون، پشتیبانی از فیبر تک حالته به ضرورت مهمی تبدیل شده است. هنگامی‌که صحبت از اتصالات فیبرنوری در فضای باز به میان می‌آید، معیارهای مختلفی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کرد که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کنیم:

استحکام (Robustness): شرایط جوی در مکان‌هایی که آنتن‌های شبکه مستقر می‌شوند، وضعیف جالبی ندارد. به عبارت دیگر، کانکتور و محفظه باید بالاترین سطح از استحکام را داشته باشند تا فیبرهای حساس متصل به نقاط انتهایی آسیب نبینند. گردوغبار و رطوبت به شکل قابل توجهی بر اتصالات فیبرنوری تاثیرگذار هستند.

آسانی نصب (Ease of installation): در حالت ایده‌آل، اپراتورهای شبکه باید بر مبنای چند گام ساده فرآیند نصب و اتصال کانکتورهای مخصوص فضای باز را انجام دهند. به‌همین دلیل R&M فناوری مونتاژ Blind Mating را توسعه داد. فناوری مذکور، اجازه می‌دهد تا کانکتور HEC جدید با یک دست بدون آن‌که نیازی به مشاهده دقیق کانکتور داشته باشید یا سطح انتهایی فیبر آسیبی ببیند، فرآیند نصب انجام شود. این مساله به ویژه، هنگامی که اپراتورها مجبور هستند، کانکتورها را در دکل‌هایی که در فواصل چند ده‌متری از زمین قرار دارند، نصب کنند به آن‌ها کمک می‌کند.

راهحل‌های ترکیبی (Hybrid solutions): بسته به سایت، آنتن و معماری شبکه، اتصال فیبرنوری و الکتریکی باید در یک جعبه اتصال واحد قرار گیرد. برق آنتن (PTTA) و FTTA اغلب با یکدیگر هم‌زیستی دارند. علاوه بر این، بسیاری از دستگاه‌های مستقر در فضای باز به ویژه در صنعت اینترنت چیزها به برق نیاز دارند. هنگامی که فیبرنوری و منبع تغذیه در یک کابل قرار داشته باشند، اتصال به ساده‌ترین شکل انجام می‌شود.

طیف گسترده‌ای از کاربردها (Wide range of applications): علاوه بر FTTA، زمینه‌های کاربردی دیگری برای اتصال فیبرنوری درجه بالا در مناطق بیرونی در حال ظهور است. به طور مثال، محیط‌های واقعیت افزوده در شهرهای هوشمند، سیستم‌های کنترل ترافیک، توربین‌های بادی خشکی و فراساحلی، کابل‌کشی هوایی FTTH، سیستم‌های آنتن توزیع‌شده در پارک‌های صنعتی و استراحت‌گاه‌ها، پایانه‌های کانتینری مستقل، گلخانه‌های تحت کنترل ربات و غیره از کاربردهای نوظهور در این زمینه هستند. اتصال فیبر نوری سازگار با بازار باید قادر به پشتیبانی از تمام برنامه‌های کاربردی مدرن باشد.

توسعه جدید

R&M مدت زمان طولانی است که به کابل‌کشی فیبرنوری در فضای باز و فناوری اتصال قدرتمند و پایدار دقت نظر خاصی دارد. R&M در حال پیشبرد چند راه‌حل خلاقانه در ارتباط با فیبرنوری به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای روبه‌رشد شرکت‌ها در پیوند با ارتباطات پهنای باند در عصر دیجیتال است.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *