12 تا از بزرگترین مراکز داده در جهان در سال 2022 (براساس اندازه)

Data Center

Data Center


زمان تخمینی مطالعه: 13 دقیقه

ما هر روز بیش از 2.5 میلیون ترابایت داده ایجاد می‌کنیم. با محبوبیت روزافزون اینترنت اشیا (Internt of Things )، این نرخ تولید داده حتی بیشتر خواهد شد.

چنین حجم عظیمی از داده‌ها در تجهیزات اختصاصی به نام مراکزداده ذخیره می‌شوند. اگرچه اولین مراکزداده در دهه 1940 ساخته شدند، اما در طول حباب دات کام [1](dotcom bubble) 1997-2000 به جریان اصلی تبدیل شدند.

فناوری‌های کنونی، مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، فرمان را در دست گرفته‌اند و ما را به دنیای داده‌محور سوق داده‌اند. امروزه ما بیش از 7 میلیون مرکزداده داریم که عملیات‌های کوچک و صنعتی را انجام می دهند.

در این مقاله مروری به 12 مرکز‌داده بزرگ دنیا با توجه به اندازه و ظرفیت آنها اشاره کرده‌ایم. همه آنها در یک منطقه بزرگ ساخته شده‌اند و به اندازه یک شهر متوسط انرژی مصرف می‌کنند.

آیا می دانستید مراکزداده جهانی در سال 2016، 416 تراوات ساعت مصرف کرده اند که حدود 40 درصد بیشتر از کل بریتانیا است؟

 [1]حباب دات – کام: یک حباب اقتصادی در خلال سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ میلادی بود ( که در ۱۰ مارس ۲۰۰۰ با رسیدن شاخص نزدک به ۵۱۳۲٫۵۲ به اوج رسید ) که طی آن بازارهای بورس سهام کشورهای صنعتی دنیا شاهد رشد سریع ارزش مالی شان بودند که از رشد بخش اینترنت و شاخه های مرتبط با آن ناشی می شد.

 

Yotta NM1

Yotta data center

مساحت: 820000 فوت مربع

مکان: بمبئی، هند

Yotta NM1 اولین ساختمان از پنج ساختمان مرکز‌داده است که در پارک یکپارچه Yotta Data Center ساخته می‌شود. این شهر در شهر فورچون هیراناندانی در پانول، نزدیک به بمبئی واقع شده است.

این ساختمان دارای 7200 رک است و 50 مگاوات برق مصرف می کند. پس از ساخت کامل، این تاسیسات ظرفیت کلی 30000 رک و 250 مگاوات برق خواهد داشت.

مرکز‌داده واحد NM1 می تواند میزبان محتوای ابری، اپراتورهای OTT و برنامه های کاربردی مهم دولتی و سازمانی باشد. دارای 4 مسیر فیبر اختصاصی اضافی است که مرکز‌داده را به بزرگراه‌های ملی متصل می‌کند.

 

Intergate Seattle

 Intergate Seattle

مساحت: 900000 فوت مربع

مکان: ایالت واشنگتن، ایالات متحده

Intergate.Seattle مرکز اصلی، مرکز‌داده Sabey است. واقع در خیابان 35، توکویلا، WA 98168، به بیش از 70 مگاوات برق دسترسی دارد.

طراحی انعطاف‌پذیر و مدولار آن می‌تواند هر پیکربندی طبقه‌داده را در خود جای دهد. سیستم‌های الکتریکی اضافی محیطی انعطاف‌پذیر برای به حداقل رساندن خرابی فراهم می‌کنند. به طور خاص، شامل سیستم‌های HVAC اضافی و ژنراتورهای ظرفیت 2.5 مگاواتی با 72 ساعت زمان کار در اوج بار است.

در بیشتر ایام سال از انرژی آبی سبز و مقرون به صرفه همراه با “خنک کننده رایگان” استفاده می‌کند. این شرکت دارای “واحدهای راه اندازی سیار” انحصاری برای کنترل دقیق جریان هوا و بار الکتریکی است.

 

CoreSite Reston VA3

CoreSite Reston VA3

مساحت: 940000 فوت مربع

مکان: ویرجینیای شمالی، ایالات متحده

سه امکانات در مرکز‌داده Reston CoreSite وجود داردVA1، VA2 و VA3 . آخرین مورد با مساحت کل بیش از 940000 فوت مربع، بزرگترین آنهاست. تقریباً به تمام ارائه دهندگان خدمات ابری، شبکه و مدیریت شده دسترسی دارد.

این ساختمان شامل سیستم‌های UPS با راندمان بالا، فن‌های سرعت متغیر برای خنک‌کننده نوری و واحدهای AC پشت بام با سیستم یکپارچه رطوبت‌زدایی است.

این تسهیلات به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه برای Ashburn عمل می‌کند، با گزینه‌های رفت‌و‌آمد مطلوب، مشوق‌های مالیاتی، و دسترسی کم تاخیر به ارائه‌دهندگان مختلف. در واقع، CoreSite تنها ارائه‌دهنده‌ای در ویرجینیای شمالی است که اتصال مستقیم به سرویس‌های ابری پیشرو مانند Oracle Cloud FastConnect، IBM Cloud Direct Link، Google Cloud Platform، Microsoft Azure ExpressRoute و AWS Direct Connect ارائه می‌دهد.

 

Tulip Data Center

Tulip Data Center

 

مساحت: 970000 فوت مربع

مکان: بنگالورو، هند

Tulip Data Center Services Pvt Ltd ارائه دهنده خدمات داده سازمانی پیشرو در هند است. این یک تسهیلات چند لایه است که طبق استانداردهای  Tier 3 , 4ساخته شده است.

این نیروگاه با 100 مگاوات برق پشتیبانی می‌شود و ظرفیت نگهداری 12000 رک را دارد. سیستم های مدیریت یکپارچه ساختمان، تمام اجزای حیاتی ساختمان از جمله برق، تهویه مطبوع و امنیت را کنترل می‌کند. این مرکز به‌عنوان کارآمدترین و «سبز» ترین دیتاسنتر هند، تا 35 مگاوات انرژی را با ظرفیت کامل ذخیره می‌کند.

سرویس‌های Tulip برای به حداقل رساندن پیچیدگی، ساده‌سازی عملیات و ساده‌سازی مدیریت فروشنده ایجاد شده‌اند. تمرکز این شرکت بر عملکرد، قابلیت اطمینان، در دسترس بودن و رضایت کاربر نهایی است. فضای صندلی آنها (برای حداکثر 1500 کارگر) به شرکت ها اجازه می‌دهد تا از تجهیزات خود که در اینجا میزبانی می‌شوند پشتیبانی سریع ارائه دهند.

 

QTS: Atlanta Metro

QTS: Atlanta Metro

مساحت: 990000 فوت مربع

مکان: آتلانتا، ایالات متحده

تاسیسات مترو QTS آتلانتا دارای پست برق جورجیا در محل خود و دسترسی مستقیم فیبر به جایگزین‌های مختلف حامل است. این سرویس طیف گسترده‌ای از خدمات از جمله مکان‌یابی، مرکز‌داده سفارشی و خدمات ابری را ارائه می‌دهد.

این ساختمان دارای 46 ژنراتور پشتیبانی و 24 سیستم UPS مستقل است. افزونگی الکتریکی از طریق 2 تغذیه از پست‌های جداگانه به دست می‌آید که 3 ترانسفورماتور 40MVA در محل را تغذیه می‌کنند.

این مرکز همچنین دارای یک سیستم مدیریت خودکار است که سیستم قدرت حیاتی را کنترل می‌کند، و یک سیستم کنترل خودکار که دمای هوا، رطوبت و فشار آب را کنترل می‌کند.

 

Utah Data Center

Utah Data Center

مساحت: 1,000,000 فوت مربع

مکان: یوتا، ایالات متحده

مرکز‌داده یوتا برای حمایت از تلاش‌های جامعه اطلاعاتی برای نظارت، حفاظت و تقویت امنیت کشور ساخته شده است. در حالی که ظرفیت واقعی به دلایل امنیتی طبقه بندی(سری) شده است، با در نظر گرفتن توسعه آینده طراحی شده است.

900000 فوت مربع مساحت برای پشتیبانی فنی و فضای اداری استفاده می‌شود. تسهیلات 100000 فوت مربعی باقی مانده دارای یک مرکز‌داده Tier III حیاتی است. کل پروژه (مجتمع بزرگ بیست ساختمانی) 1.5 میلیارد دلار هزینه دارد.

این مرکز‌داده توسط ابرکامپیوتر موازی Cray XC30 کار می‌کند که می‌تواند حجم کاری بیش از 100 پتافلاپ (100000 تریلیون عملیات در ثانیه) را مدیریت کند.

این ساختمان همچنین شامل کارخانه‌های چیلر، تلمبه های آتش نشانی، تاسیسات تصفیه آب، 60 ژنراتور آماده به کار انرژی، مرکز کنترل بازدیدکنندگان، پست برق و تسهیلات سوخت برای تامین برق سه روزه است.

 

 

Lakeside Technology Center

Lakeside Technology Center

مساحت: 1,100,000 فوت مربع

مکان: شیکاگو، ایالات متحده

Digital Reality، یک تراست سرمایه گذاری، بیش از 280 مرکز‌داده به مساحت 35 میلیون فوت مربع قابل اجاره در سراسر جهان را اداره می‌کند. چشمگیرترین سایت آن، مرکز فناوری Lakeside، در 350 East Cermak Road در شیکاگو واقع شده است.

در سال 2005، Digital Realty این ساختمان را به قیمت 140 میلیون دلار خریداری کرد. امروزه انواع مختلفی از مراکزداده برای شرکت‌های مالی را در خود جای داده است. این شامل 4 طاق فیبر و 3 تغذیه برق است که بیش از 100 مگاوات برق را در اختیار ساختمان قرار می‌دهد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این ساختمان، سیستم خنک‌کننده آن است که با استفاده از یک مخزن 8.5 میلیون گالنی از مایع آب نمک یخچالی ساخته شده است. این مخزن بزرگ به عنوان ذخیره انرژی حرارتی عمل می‌کند که با راه اندازی چیلرها در ساعات کم مصرف، هزینه‌ها را بیشتر کاهش می‌دهد.

 

Apple’s Mesa Data Center

Apple’s Mesa Data Center

مساحت: 1300000 فوت مربع

مکان: آریزونا، ایالات متحده

Mesa Datacenter در اصل توسط First Solar Inc مستقر در Tempe توسعه داده شد. در سال 2018، اپل فاش کرد که در طول دهه آینده 2 میلیارد دلار برای ادامه بهبود تأسیسات هزینه خواهد کرد. با این حال، این شرکت که به دلیل محرمانه بودن خود شناخته می‌شود، به دلیل نگرانی های امنیتی، جزئیاتی در مورد آنچه در داخل دیتاسنتر اتفاق می‌افتد به اشتراک نمی گذارد.

اپل این مرکز را مرکز فرماندهی داده جهانی خود می نامد که 150 نفر را در شیفت های 10 ساعته برای نظارت بر داده‌های عملیات خود استخدام می کند.

برای تامین انرژی دیتاسنتر با انرژی سبز، اپل یک نیروگاه خورشیدی 300 هکتاری در فلورانس، آریزونا ساخت. ظرفیت آن 50 مگاوات است که برای تامین برق حدود 12500 خانه کافی است. این دیتاسنتر را 100% سبز نمی کند، اما مصرف انرژی را در Mesa جبران می‌کند.

 

CWL1 Data Center

CWL1 Data Center

مساحت: 1,450,000 فوت مربع

مکان: نیوپورت، ولز

CWL1 که در نزدیکی کاردیف در غرب انگلستان واقع شده است، بزرگترین مرکز‌داده در اروپا است. دارای چندین دفتر و فضای کاری اختصاصی است که بر اساس نیاز مشتریان قابل تنظیم هستند. فضاهای جلسات و اتاق های کنفرانس زیادی در سراسر محوطه پردیس وجود دارد.

CWL1 در حال حاضر یکی از کارآمدترین مراکزداده در بریتانیا است، با اثربخشی مصرف انرژی پایین (PUE). دارای یک اتصال مستقیم 400 کیلوولت SuperGrid، ژنراتورهای بسیار انعطاف‌پذیر و سیستم های UPS است.

این مرکز‌داده که مطابق با استانداردهای Tier III ساخته شده است، میزبانی ابری، تالارهای داده خصوصی، و راه‌حل‌های محل سکونت را با قیمت رقابتی ارائه می‌دهد. این تأسیسات همچنین دارای پتانسیل رشد باورنکردنی و گزینه‌های ساختاری متعددی است که از مجموعه‌های ماژولار و تقسیم‌بندی شده پشتیبانی می‌کنند.

 

 The Citadel Campus

The Citadel Campus

مساحت: 7,750,015 فوت مربع

مکان: نوادا، ایالات متحده

پردیس سیتادل توسط سوییچ، یک شرکت مستقر در لاس وگاس، ساخته شده یک شرکت مستقر در لاس وگاس که تاسیسات بزرگ مرکز‌داده را توسعه و راه اندازی می‌کند.

فضای پردیس به گونه‌ای طراحی شده است که از استانداردهای Tier IV فراتر رود. شبکه فیبر آن تأخیر نه میلی ثانیه‌ای را به سن‌دیگو و لس‌آنجلس با یک اتصال هفت میلی ثانیه‌ای به مرکز‌داده TAHOE RENO 1 در پردیس سیتادل ارائه می‌دهد.

Switch با بیش از 260 فناوری ثبت شده، یکی از مبتکرترین ارائه‌دهندگان خدمات مرکز‌داده است.

این شرکت خود دارای:

  • سیستم سیم کشی یکپارچه و دستگاه پشتیبانی محافظ حرارتی برای یک مرکز‌داده
  • دو عرشه سقف مستقل برای مقاومت در برابر بادهای 200 مایل در ساعت
  • سیستم سرور با تجهیزات دفع گرما

این مرکز‌داده همچنین دارای یک سیستم قدرت UPS سه اضافی اختصاصی و یک پلت‌فرم کاهش حملات DDoS همیشه روشن است.

علاوه بر این، سوییچ تنها شرکتی است که دارای شاخص انرژی پاک 100٪ است. تمام نمرات A را در کارت امتیازی صلح سبز کسب کرده است که نقش خود را در شفافیت انرژی، تعهد انرژی تجدیدپذیر و سیاست مکان‌یابی نشان می‌دهد.

 

China Mobile

China Mobile

مساحت: 7,750,015 فوت مربع

مکان: هوهات، چین

مرکز‌داده China Mobile در پارک اطلاعات مغولستان داخلی، هوهات واقع شده است. با ظرفیت سرویس بیش از 40000 رک در ساختمانی به مساحت 720000 متر‌مربع، یکی از بزرگترین مرکز‌داده رایانش ابری در جهان است.

کل این تاسیسات در 106 هکتار با سرمایه گذاری اولیه 1.92 میلیارد دلار ساخته شده است. این به عنوان یک سیستم پشتیبانی عملیات متمرکز عمل می‌کند که خدمات سازمانی، مدیریت متمرکز شبکه و تحقیق و توسعه را برای فناوری های جدید مانند رایانش ابری و 5G ارائه می دهد.

 

China Telecom Data Center

China Telecom Data Center

مساحت: 10763910 فوت مربع

مکان: هوهات، چین

China Telecom دارای بزرگترین مراکز‌داده اینترنتی در جهان است و بیش از 50٪ سهم بازار را در بازار مرکز‌داده چین به دست آورده است. دارای یک شبکه جهانی گسترده از بیش از 400 مرکز‌داده واقع در مناطق اصلی در سرزمین اصلی چین و بازارهای خارج از کشور است.

بخش اصلی آن در پارک اطلاعات مغولستان داخلی در 100 هکتار با سرمایه گذاری اولیه 2.5 میلیارد دلار ساخته شده است. این مکان به دو دلیل اصلی انتخاب شده است:

  • از آنجایی که مغولستان داخلی در کمربند تشعشعی دایره اقتصادی پکن-تیانجین قرار دارد، از نظر جغرافیایی برای انتقال داده و خدمات اطلاعاتی مناسب است.
  • میانگین دمای 42.8 درجه فارنهایت (6 درجه سانتیگراد) تا هشت ماه در سال، خنک‌کننده مجانی است.

مراکز داده China Telecom بیشتر برای شرکت های مخابراتی، رایانش ابری و مالی استفاده می‌شود. خدمات رایانش ابری آن توسط چندین غول فناوری (از جمله علی بابا، بایدو و تنسنت) و همچنین شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ استفاده می‌شود.

این شرکت سیاست‌های مراکز داده «سبز» را برای به حداقل رساندن مصرف انرژی ایجاد کرده است. همچنین بر جمع‌آوری آب باران برای کاهش مصرف آب خانگی تاکید کرده است.

منبع : Data Center Dynamic

بخوانید : مراکزداده لبه چگونه کارایی خود را بهبود می‌بخشند؟

 

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *