مراکزداده 2023: گزینه هیبریدی

مراکزداده 2023 گزینه هیبریدی

مراکزداده 2023 گزینه هیبریدی


زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

پس از یک‌سال رکورد برای ابر در سال 2021، توسعه‌دهندگان مرکزداده در طول سال 2022 به ساختن و کار خود ادامه دادند. همچنین با نیاز به زیرساخت‌های کارآمد و با قابلیت عملیاتی آسان، گرایش به راه‌حل‌های همگرا، هیبریدی و راهکارهای مدیریتی، هدایت شده‌اند.

قرار است رشد ادامه پیدا کند

بر اساس گزارش اخیر Technavio، اندازه بازار مرکزداده جهانی از سال 2021 تا 2026 به‌میزان 615.96 میلیارد دلار آمریکا ( 580.45میلیاردCHF ) با نرخ رشد CAGR 21.98 درصد تخمین زده می‌شود. Quadintel ارزشی معادل 6.0 میلیارد دلار را تا سال 2028 با نرخ رشد قابل توجه 4.5% پیش‌بینی می‌کند. بر اساس تحقیقات و بازارها، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی مراکزداده در چهارسال آینده 73 درصد رشد کند.

این رشد بر اساس عواملی آشنا مانند افزایش جریان، کار و یادگیری از راه‌دور، تجزیه‌وتحلیل، اینترنت چیزها، یادگیری ماشینی، هوش‌مصنوعی و دیجیتالی شدن فرآیندهای صنعتی و تجاری است. علاوه بر این، تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های کوچک و متوسط به‌طور فزاینده‌ای از فناوری دیجیتال استفاده می‌کنند. مرکزداده به‌عنوان یک سرویس (DCaaS) به‌طور گسترده به‌عنوان گام بعدی از زیرساخت به‌عنوان یک سرویس (IaaS) دیده می‌شود.

زیرساخت برای سرعت

برای پاسخ‌گویی به تقاضای پهنای باند گسترده امروزی، 100G و 400G ممکن است زودتر از آن‌چه فکر می‌کنیم استاندارد شوند. با ادامه حرکت به‌سمت 400G و 800G، مراکزداده در حال ارزیابی زیرساخت و تعیین آمادگی آینده آن هستند. 40G و 100G به هشت فیبر به‌صورت زوج موازی نیاز دارند، اما سرعت‌های بالاتر به 16 یا 32 زوج نیاز دارند که تراکم کابل را خیلی افزایش می‌دهند.

معماری‌های مرکزداده به‌سرعت به‌سمت شبکه‌های مش[1] spine-leaf and fiber-dense و همچنین راه‌حل‌های [2]EoR/[3]MoR و [4]ToR حرکت می‌کنند که به ساده‌سازی شبکه‌های مرکزداده و ارائه ظرفیت بالاتر کمک می‌کنند. برای پشتیبانی از 400G / 800G مسیرهای مهاجرت هوشمند، محصولات با تراکم بالا، راه‌حل‌های از پیش پیکربندی شده، و نظارت و مدیریت دارایی مورد نیاز است.

 

مراکزداده

همان‌طور که رک‌ها به‌طور فزاینده‌ای متراکم می‌شوند، دستکاری کابل‌ها دشوارتر می‌شود زیرا دیدن کاری که انجام می‌دهید سخت‌تر می‌شود، پس نیاز به راه‌حل‌هایی که به‌طور قابل‌توجهی زمان جابه‌جایی و نصب را کاهش می‌دهند و کارایی را تضمین می‌کنند، افزایش می‌دهد. مانند کابل‌کشی زودرس و انواع کانکتور فیبر push-pull جدید. رک‌های از پیش پیکربندی شده مجهز به برق، خنک‌کننده، امنیت و اتصال که به عناصر زیرساخت امکان برقراری ارتباط را می‌دهد، راه‌حلی شسته و رفته برای رویکردهای مراکزداده مدولار ارائه می‌دهد.

مراکزداده به روند همگرایی می‌پیوندند. کسب‌وکارها زیرساخت‌های مجازی، درون محلی[1] و ابری برای ایجاد مراکزداده هیبریدی را ترکیب می‌کنند. در این مدل شرکت سخت‌افزارهای مناسب را فراهم و نرم‌افزار سرور و سخت‌افزارهای شرکت نصب می‌شود. خود سازمان مسئول نگهداری آن‌هاست.

روند همگرایی

مراکزداده در حال پیوستن به‌روندی همگرایانه هستند. برنامه‌های بی‌شماری به‌منظور دست‌یابی به‌سرعت و قابلیت اطمینان مورد نیاز به پردازش داده‌ها به‌صورت بلادرنگ در محل یا نزدیک به‌جایی که فرآیند انجام می‌شود، نیاز دارند. مراکزداده هیبریدی می‌توانند این امر را با ترکیبی از زیرساخت‌های مجازی، فیزیکی (در محل) و ابر ارائه دهند. این رویکرد مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری گسترده‌ای را معرفی می‌کند.

کسب‌وکارها بسته به نیاز خود می‌توانند از مراکزداده‌های لبه همراه با مراکزداده اصلی و محلی استفاده کنند. سرورهای فیزیکی درون محلی به مراکزداده مبتنی بر شبکه مجازی، که توسط توسعه‌های محاسباتی چند ابری پشتیبانی می‌شوند، همگرا می‌شوند. محرک‌های مرتبط با تاخیر مانند 5G و اینترنت چیزها باعث رشد بیشتر در این زمینه خواهند شد.

علاوه بر این، دیجیتالی شدن باعث همگرایی مستمر فناوری‌اطلاعات و فناوری عملیاتی می‌شود. مراکزداده‌های لبه اغلب به مناطقی ختم می‌شوند که کارکنان پشتیبانی آموزش‌دیده کم‌تری در دسترس هستند. علاوه بر این، مراکزداده‌ کوچک‌تر ممکن است مدیران اختصاصی برای امکانات، فناوری‌اطلاعات یا زیرساخت نداشته باشند. گردش کار خودکار می‌تواند کارکنان فنی را از طریق فرآیندها راهنمایی کند و استفاده از [2]MACها را آسان‌تر کند.

فیبر؛ ستون فقرات است

بر خلاف مس، فیبر به اپراتورهای مراکزداده اجازه می‌دهد تا نسبتا سریع و آسان به سرعت‌های بالاتر مهاجرت کنند. شبکه‌های محلی می‌توانند از طریق یک ستون فقرات فیبر اتصالات راه‌دور برقرار کنند که اتصال سریع و با ظرفیت بالا بین مراکزداده‌، مرکزداده‌ی لبه و کاربران نهایی را فراهم می‌کند.

برای صرفه‌جویی در هزینه و ضمنا رشد پهنای باند و افزایش انعطاف‌پذیری، برخی مراکزداده در حال توسعه‌ی شبکه‌های فیبرنوری نقطه به نقطه‌ی خود هستند که تعداد بیشتری از میکرو مراکزداده‌‌های سازمانی خود را از طریق شبکه‌های دسترسی مبتنی بر فیبر و ستون فقرات به‌هم متصل می‌کنند.

فیبرنوری

با محصولات R&M Netscale چگالی بسته‌بندی کانکتورهای فیبرنوری را می‌توان به روش‌های مختلفی بهینه کرد.

بینش دقیق ضروری است

از آن‌جایی که مراکزداده در حال پیچیده‌تر شدن و کارایی‌های بیشتری هستند و نیاز به انعطاف‌پذیری بیشتر دارند، همچنین دارا بودن دانش به‌روز و دقیق از زیرساخت‌های موجود یک باید است. توانایی نشان دادن چرخه عمر دارایی‌های مراکزداده، مانند سوییچ‌ها یا سرورها، برای اهداف انطباق نیز ضروری است.

اپراتورها می‌خواهند بدانند که سرویس‌ها یا کارایی‌های جدید با چه سرعتی می‌توانند راه‌اندازی شوند و این‌که آن‌ها از ابتدا همان‌طور که می‌خواستند، کار خواهند کرد. همچنین مدیران نصب باید کاملا مطمئن باشند که هر پورت دقیقا همان‌گونه که برای جلوگیری از مشکلات امنیتی اندیشیده‌اند، متصل است.

تاثیر مصرف برق

مراکزداده در مصرف انرژی بسیار کارآمدتر شده‌اند، اما استفاده روزافزون از آن‌ها به این معنی است که همچنان مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کنند. بازار برای برق مراکزداده به‌خاطر محبوبیت روزافزون رایانش ابری رشد گسترش می‌یابد.

طبق گفته سیسکو، ترافیک IP DC ابری تا سال 2023 به 19509 اگزابایت در سال خواهد رسید. برای ترافیک مرکزداده سنتی، انتظار این میزان 1046 اگزابایت در سال است. بر اساس تحقیقات بازار متحده، اندازه بازار برق مراکزداده جهانی در سال 2021، 11.2 میلیارد دلار آمریکا بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2031 به 24 میلیارد دلار برسد.

مصرف برق تجهیزات شبکه به‌دقت کنترل می‌شود. تاثیر ساخت یا توسعه مرکزداده بر روی شبکه‌های برق محلی نیز ممکن است به یک عامل کلیدی در تایید برنامه‌ریزی تبدیل شود. با افزایش بیشتر سرمایه خصوصی و بودجه دولتی، تقاضا برای راه‌حل‌های سازگار با محیط‌زیست و انرژی کارآمد نیز بسیار مهم است. در سراسر جهان، سازمان‌ها در حال کار بر روی کاهش یا حذف انتشار CO2 با زیرساخت‌های انرژی کارآمدتر و به‌کارگیری شیوه‌های بهتر هستند. این موضوع نیاز به اندازه‌گیری مستمر مصرف انرژی و عواملی همچون دما نیز دارد.

R&M

یک درایور کلیدی برای داشتن DCIM  نیاز، اطلاعات ضروری برای پیش‌بینی ظرفیت مورد نیاز است.

DCIM حفاظت از داده‌ها را فراهم می‌کند

علاوه بر درایور‌های سنتی، مانند کوتاه‌کردن میانگین زمان تعمیر و نگهداری پیش‌گویانه، مواردی همچون بهره‌وری انرژی، بهره‌بردای بهینه و حفاظت داده‌ها برای DCIM مهم هستند. با رشد سالانه 40% تولید داده‌های جهانی تا پایان سال 2025 از 180 زتابایت فراتر می‌رود. این امر آسیب‌پذیری در برابر نقض‌های امنیتی را افزایش داده و نظارت بر زیرساخت‌های فیزیکی و پورت‌ها را ضروری می‌کند.

بر اساس اعلام Future Market Insights، بازار جهانی DCIM تا سال 2032 به 13.5 میلیارد دلار خواهد رسید که نشان‌دهنده افزایش 2.8 میلیارد دلاری نسبت به سال 2021 می‌باشد. درآمد بازار جهانی DCIM تا پایان سال 2031 برآورد می‌شود که به 10 میلیارد دلار برسد. این اعلام را تحقیقات نستر می‌گوید.

همان‌طور که کارایی‌های بیشتری به ابر منتقل می‌شود، ما شاهد ظهور سامانه‌های DCIM مبتنی بر ابر بیشتری خواهیم بود. یک محرک کلیدی برای DCIM به اطلاعاتی مهم برای پیش‌بینی ظرفیت نیازمند است.

[1] Mesh Network

[1] End of Row

[1] Middle of Row

[1] Top of Rack

[1] On-premise

[1] Media Access Control Address

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *