نظارت بر امنیت و حفاظت دیتاسنتر

Data center security monitoring

Data center security monitoring


در یک دیتاسنتر برای حفاظت از اطلاعات مهم، سخت افزارها و تجهیزات زیادی وجود دارند که از اجزای متحرک ضروری تشکیل شده اند. برای دیتاسنتر بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود درهنگام برون سپاری تاسیساتی که از نظر مکانی در یک موقعیت قرار دارند ، تمام عوامل وظیفه‌ی خود را در پیگیری همه متغیرهای محیطی، برای هر قطعه از تجهیزات به درستی انجام بدهند. این امر به تیم فنی تاسیسات کمک می‌کند از مواردی که نیاز به اقدامات اصلاحی دارند اطلاع پیدا کنند و آن‌ها را قادر می سازد تا اقدامات پیشگیرانه‌ی لازم برای جلوگیری از این مسائل را انجام دهند. استفاده صحیح از ابزارهای نظارت (مانیتورینگ) بر مراکز داده این امکان را به تهیه کننده‌ی مرکز داده می‌دهد تا ببیند به نسبت موقعیت مکانی برای استفاده بهینه چه سیستمی از چه منابعی استفاده می‌کند.

دما

به منظور جلوگیری از گرم شدن بیش از حد تجهیزات ، تنظیم خنک کننده تجهیزات و اندازه گیری کارایی کلی، کنترل درجه دما در دیتاسنتر ضروری است.

تکیه بر شرایط دمایی سطح اتاق در یک دیتاسنتر کافی نیست. هنگامی که مشکل گرما ایجاد می شود ، سیستم تهویه در جهت رفع مشکل شروع به کار می‌کند، اما این مشکل زمانی توسط سیستم تشخیص داده می‌شود که دیگر قادر به جبران ایراد نیست و ممکن است برای رک دیر باشد.

مانیتورینگ دمای مطلوب محیط معمولا شامل چندین سنسور دما است که در بالا، وسط و زیر رک‌ها و همچنین در لوله‌ی سیستم تهویه هوا و دریچه تخلیه در جهت اندازه‌گیری گرمای تولیدی و خروجی آن به اندازه‌ی کارایی خنک کننده، قرار گرفته است.

کنترل دما به عنوان یک دستگاه نظارت بر محیط زیست در تجزیه و تحلیل و بهینه سازی سیستم گرمایش و سرمایش تاسیساتی که در یک مکان قرار گرفته‌اند، مفید است.

نظارت بر دما می تواند به تأسیسات در صرفه جویی در انرژی کمک کند در حالی که اطمینان حاصل شود که تجهیزات حساس فناوری اطلاعات به خطر نمی افتد.

رطوبت

اگر نظارت بر دما به درستی کنترل شود ، می توان امیدوار بود که رطوبت به یک مشکل در دیتاسنتر تبدیل نشود. با این حال ، برای کنترل محیط، نظارت بر رطوبت مهم است زیرا اثرات آن بر تجهیزات ممکن است مخرب باشد.

رطوبت زیاد در تاسیسات هم مکان ممکن است باعث فساد تدریجی تجهیزات شود در حالی که رطوبت کم هم ممکن است منجر به تجمع الکتریسیته ساکن شود، هر دوی این ها می توانند به تجهیزات آسیب جدی وارد کنند.

به منظور نظارت بر سطح رطوبت بهتر است سنسورهای آب و رطوبت در نقاط استراتژیک داخلی و خارجی رک قرار گیرند و جهت نظارت بر شارژ تجهیزات نظارت بر الکتریسیته ساکن بهتر است در خلال سراسری دیتاسنتر قرار گیرند.

جریان هوا

جریان هوای مناسب در دیتاسنتر با سیستم تهویه تاسیسات، ارتباط نزدیکی دارد. حفظ جریان هوا به عنوان سومین تنظیم کننده استحکام و دوام مرکز داده، در اتصال با کنترل دما و رطوبت عمل می کند.

توصیه های جریان هوا بستگی به اندازه محیط تاسیسات دارد ، اما به طور کلی تنظیم هوای داخل و خارج رک‌ها ، به علاوه ورودی و تخلیه سیستم تهویه، مهم است. اختلاف فشار هوا ممکن است منجر به نشتی پارتیشن سرد و گرم شود و رطوبت و کنترل دما را بی ثبات کند. اختلاف فشار هوا ممکن است منجر به سرد و گرم شدن دیواره راهرو و نشتی آن شود و کنترل رطوبت و دما را بی‌ثبات کند. بررسی مرتب این سیستم ها از عملکرد صحیح سیستم های خنک کننده و مهار اطمینان حاصل می‌کند و بهینه‌سازی سیستم را ادامه می دهد.

آب

در صورت بروز نشتی در داخل یک قطعه از تجهیزات یا در نتیجه سیل یا بحران، سنسورهای آب باید در داخل و خارج از رک ، در نقطه پایین ترین طبقه دیتاسنتر و زیر هر لوله مستقر شوند. سیستم تهویه هوا نیز باید مجهز به سنسورهایی برای تشخیص رطوبت اضافی باشد. هوای با رطوبت زیاد پتانسیل تبدیل به آب مایع متراکم را دارد که خطرات زیادی را برای سیستم ها و تجهیزات ایجاد می کند.

برق و ولتاژ

خرابی برق یکی از مخرب ترین رویدادهایی است که در دیتاسنتر رخ می دهد. نقص الکتریکی به طور کلی بر عملکردهای مهم مرکز داده تأثیر می گذارد ، بنابراین بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنیم اقدامات مناسب نظارت بر محیط مراکز داده، ضررهای ناشی از قطعی ناگهانی برق را پیش‌بینی کند.

بخوانید : پس از FTTH نوبت FITH رسیده است

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *