کابل‌کشی فیبرنوری در سال 2023 میلادی رشد چشم‌گیری خواهد داشت

کابل‌کشی فیبر‌نوری

کابل‌کشی فیبر‌نوری


زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

کارشناسان واحد شبکه و زیرساخت شرکت R&M وضعیت بازار شبکه و به‌ویژه زیرساخت‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌اند و به این نتیجه‌گیری کلی رسیده‌اند که در سال جدید تقاضا برای کابل‌کشی فیبرنوری افزایش چشم‌گیری خواهد داشت و شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلانی در زیرساخت‌های فیبرنوری انجام خواهند داد. این روند تقریبا در بیشتر بخش‌های مختلف انجام خواهد شد. این نکته به وضوح نشان می‌دهد، گرایش بازار به سمت هم‌گرایی بیشتر شبکه‌ها و دست‌یابی به ظرفیت و سرعت بالا معطوف شده است.

نکته قابل تامل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که کابل‌کشی فیبرنوری نه تنها همچون گذشته مورد تقاضا خواهد بود، بلکه شرکت‌های بیشتری به‌سراغ این فناوری زیرساختی خواهند رفت. این همان چیزی است که R&M، شرکت فعال در زمینه ارائه راه‌حل‌های پسیو و اکتیو روی آن متمرکز است. تمامی راه‌حل‌های ارائه شده توسط این شرکت بر دسترسی به زیرساختی با کیفیت بالا در ارتباط با شبکه‌های داده‌ای و ارتباطات، متمرکز هستند.

تقاضا برای دسترسی به فیبرنوری و کابل‌کشی مرتبط با این فناوری نه تنها مورد توجه ارائه‌دهندگان مراکز داده‌ای قرار خواهد گرفت که در حال ارتقا شبکه‌ها، اتصالات بین شبکه‌ای و ستون فقرات شبکه‌های مستقر در مراکز داده هستند، بلکه در حوزه‌های دیگر نیز رشد چشم‌گیری خواهد داشت. مزیت بزرگی که فیبرنوری در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد، افزایش قابل محسوس پهنای باند شبکه خواهد بود. علاوه بر ضریب نفوذ فناوری فیبر به خانه (FTTH) سرنام Fiber To The Home و فیبر به آنتن (FTTA) سرنام Fiber To The Antenna  نیز در حال گسترش هستند.

کابل‌کشی فیبر‌نوری

همگرایی مراکز داده ترکیبی

پس از یک سال رکورد بر صنعت رایانش ابری در سال 2021 میلادی، توسعه‌دهندگان مراکزداده در سال 2022 روند توسعه مراکز داده را همچون گذشته از سر گرفتند. نیاز به زیرساخت‌های کارآمد با قابلیت عملیاتی آسان، گرایش به راه‌حل‌های هم‌گرا، ترکیبی و مدیریت‌شده را سرعت بخشیده است.

بر اساس گزارشی که Technavio در این زمینه منتشر کرده است، بازار مراکزداده در جهان در خلال سال‌های 2021 تا 2026 میلادی به ارزش 615.96 میلیارد دلار آمریکا خواهد رسید که رشد 21.98 درصد را نشان می‌دهد. تقریبا تمامی تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که بازار جهانی مراکزداده در چهار سال آینده 73 درصد رشد خواهند داشت.

این رشد به واسطه چند معیار کلیدی مهم محقق خواهد شد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به افزایش جریان، بارهای کاری و یادگیری از راه دور، تجزیه و تحلیل، اینترنت چیزها، یادگیری ماشین، هوش‌مصنوعی و دیجیتالی شدن فرآیندهای صنعتی و تجاری اشاره کرد. علاوه بر این، تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های کوچک و متوسط به سمت دیجیتالی شدن در حال حرکت هستند. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود، مرکزداده یک سرویس (DCaaS) سرنام Data Center as a Service  به طور گسترده به‌عنوان جهش بعدی پارادایم زیرساخت و نیز به‌عنوان یک سرویس (IaaS) سرنام Infrastructure as a Service  مورد توجه شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار گیرد.

آندریاس روسلر، مدیر عامل R&M که تحولات بازار پیرامون مراکزداده و زیرساخت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد در این خصوص می‌گوید: «تقاضا برای زیرساخت‌های کارآمد باعث خواهد شد تا شرکت‌ها به سمت راه‌حل‌های شبکه هیبریدی هم‌گرا گرایش پیدا کنند. طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی نوین به پردازش بلادرنگ داده‌ها نیاز خواهند داشت. مراکزداده ترکیبی می‌توانند این کار را از طریق ترکیب زیرساخت‌های فیزیکی، مجازی و ابری به منظور پیاده‌سازی یک مراکز داده شبکه‌محور (network-based data centers) انجام دهند. با این حال، برای دست‌یابی به هم‌گرایی کامل به مولفه مهمی که فیبرنوری است، نیاز دارید. فناوری که ستون فقرات شبکه‌های مراکزداده را شکل دهد.

هم‌گرایی مراکز داده ترکیبی

زیرساخت در خدمت سرعت

برای پاسخ‌گویی به تقاضای روزافزون برای دست‌یابی به پهنای باند گسترده، شبکه‌های 100 و 400 گیگابیت، ممکن است زودتر از آن‌چه فکر می‌کنید به یک استاندارد جامع در صنعت شبکه تبدیل شود. با ادامه، روند حرکت به سمت  شبکه‌های 400 و 800 گیگابیت بر ثانیه، سرپرستان مراکزداده در حال ارزیابی زیرساخت و ارزیابی آمادگی زیرساخت‌ها برای پشتیبانی از این شبکه‌ها هستند. در شرایطی که شبکه‌های 40 و 100 گیگابیت بر ثانیه به هشت فیبر به‌صورت زوج موازی نیاز دارند، اما برای دست‌یابی به سرعت‌های بالاتر به 16 یا 32 زوج فیبر نیاز است که تراکم کابل را افزایش می‌دهد.

معماری‌های مرکزداده به‌سرعت به‌سمت شبکه‌های مش(Mesh) مبتنی بر معماری spine-leaf و فیبر متراکم (fiber-dense) و راه‌حل‌های EoR/MoR و ToR در حرکت هستند که روند پیاده‌سازی شبکه‌های مرکزداده و دست‌یابی به ظرفیت‌های بالاتر را تسهیل می‌کنند. برای پشتیبانی از شبکه‌های 400 و 800 گیگابیت بر ثانیه به کانال‌های ارتباطی هوشمند، محصولات با چگالی بالا، راه‌حل‌های از پیش پیکربندی شده و نظارت و مدیریت بر دارایی‌ها نیاز داریم.

رک‌ها به شکل فزاینده‌ای به‌سمت متراکم شدن در حال حرکت هستند. مشکلی که تراکم بالای تجهیزات درون رک به وجود می‌آورند این است که فرآیند مدیریت و نگه‌داری از کابل‌ها را دشوار می‌کنند، زیرا مشاهده کابل‌ها سخت می‌شود. این مساله به‌ویژه هنگامی که کابلی صدمه فیزیکی دیده است، مشکل‌ساز می‌شود. به‌همین دلیل، مراکزداده به راه‌حل‌هایی نیاز دارند که روند استقرار، جابه‌جایی و نصب را کاهش ‌دهند و عملکرد را تضمین کنند. به‌همین دلیل، به راه‌حل‌هایی مثل کابل‌کشی pre-term و کانکتورهای جدید فیبر push-pull  نیاز است. کابینت‌های از قبل پیکربندی شده مجهز به مکانیزم برق‌رسانی، تجهیزات سرمایشی، امنیت و اتصال که به عناصر تجهیزات زیرساختی امکان برقراری ارتباطات را فراهم می‌کنند، راه‌حلی ساختارمند و دقیق در زمینه دست‌یابی به مراکزداده ماژولار در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند.

هم‌گرایی در حوزه پهنای باند

علاوه بر این، R&M انتظار دارد، همین اتفاق در ارتباط با پهنای باند فیبرنوریِ نیز رخ دهد. در حال‌حاضر، ارائه‌دهندگان شبکه به شکل گسترده‌ای در حال گسترش فناوری‌هایی مثل FTTH، FTTA و فیبر به آنتن نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی (Fiber to the 5G Antenna) هستند. زیرساخت‌های شبکه‌ای که طراحی اصولی و درستی داشته باشند و مبتنی بر فناوری‌های پر سرعت باشند، دست‌یابی به همگرایی و اشتراک‌گذاری پهنای باند را تسهیل می‌کنند.

علاوه بر این، کاربران و برنامه‌های کاربردی در شهرهای هوشمند نیز به هم‌گرایی نیاز خواهند داشت. به بیان دقیق‌تر، کاربران نیازمند انتقال روان ترافیک داده‌ها بین شبکه‌های سلولی مبتنی بر نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی (5G)، شبکه محلی (LAN) و وای‌فای (Wi-Fi) بین مناطق خصوصی، مجازی و عمومی هستند. تنها یک شبکه جهانی فیبرنوری می‌تواند به این الزامات پاسخ دهد. آندریاس روسلر می‌گوید: «فیبرنوری به طور فزاینده‌ای به ستون فقرات شبکه‌ها در مقیاس جهانی تبدیل خواهد شد و زیرساخت یکپارچه‌ای را پدید خواهد آورد. در چند سال گذشته، بخش عمده‌ای از شبکه‌های ارتباطی بر مبنای فیبرنوری پیاده‌سازی شده‌اند و این روند در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. در ساختمان‌های هوشمند، ما شاهد هم‌گرایی پیش‌رونده شبکه‌های محلی، اترنت و آی‌پی‌محور و خودکارسازی ساختمان‌ها هستیم. در این‌جا نیز کابل‌کشی فیبرنوری نقش اصلی را در تسهیل انتقال روان ترافیک داده‌ها بازی می‌کند».

پهنای باند

روند هم‌گرایی رشد چشم‌گیری خواهد داشت

شرکت‌ها مراکزداده را به یکدیگر متصل می‌کنند تا بتوانند به هم‌گرایی موردنظر خود دست پیدا کنند. آمارها نشان می‌دهند، در سال‌های آتی برنامه‌های تجاری بی‌شماری نیازمند سرعت و قابلیت اطمینان بالا در زمینه پردازش داده‌ها در محل هستند، به طوری که فرآیند پردازش داده‌ها در محل و به ویژه لبه امکان‌پذیر شود. مراکزداده ترکیبی می‌توانند دست‌یابی به‌چنین نیازی را از طریق یکپارچه کردن زیرساخت‌های مجازی، فیزیکی (در محل) و ابر دست‌یافتنی کنند. مزیت بزرگی که مراکزداده ترکیبی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند، دست‌یابی به دو اصلی کلیدی مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری گسترده است.

کسب‌وکارها بسته به نیاز خود می‌توانند از مراکزداده لبه همراه با مراکزداده اصلی و محلی استفاده کنند. سرورهای فیزیکی درون سازمانی از طریق راه‌حل‌های مجازی‌سازی رایج مثل شبکه‌های مجازی و مراکزداده مجازی که قابلیت پشتیبانی از راه‌حل‌های محاسباتی چند ابری را دارند، دست‌یابی به هم‌گرایی را امکان‌پذیر می‌کنند. محرک‌های مرتبط در این زمینه مثل 5G که تاخیر کم را تضمین می‌کند و اینترنت چیزها نقش کلیدی در این زمینه خواهند داشت.

علاوه بر این، روند دیجیتالی شدن باعث هم‌گرایی پیوسته فناوری‌اطلاعات و فناوری عملیاتی می‌شود. مراکزداده لبه اغلب به مناطقی ختم می‌شوند که کارکنان پشتیبانی آموزش دیده کمتری در آن‌ مناطق حضور دارند. علاوه بر این، مراکز داده کوچک‌تر ممکن است، فاقد مدیران متخصص در زمینه نگه‌داری از زیرساخت‌ها باشند. خودکارسازی روند نظارت بر مراکزداده می‌تواند، این مشکل را برطرف کند و علاوه بر این، توصیه‌های فنی را به زبان ساده به کارمندانی که فاقد مهارت‌های لازم هستند ارائه دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *