نگاهی به چند پروژه‌ برتر شهر هوشمند در سال 2017

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که صنعت شهر هوشمند تا سال 2020 به یک بازار 400 میلیارد دلاری در 600 شهر جهان تبدیل شود. طبق پژوهش‌های مک کینزی انتظار می‌رود این شهرها تا سال 2025، 60 درصد تولید ناخالص داخلی را تأمین کنند. انتظار می‌رود تا سال 2050، حدود 86 درصد از مردم در کشورهای توسعه‌یافته و 64 درصد از مردم در کشورهای در حال توسعه در شهرها زندگی کنند. این یک تغییر بزرگ در یک دوره‌ی بسیار کوتاه است! در حال حاضر بسیار مهم است که از منابع موجود استفاده بهینه‌‌ای صورت گیرد و روش‌های جدید برای رسیدن به یک زندگی هوشمند به کار گرفته شود.

 فناوری‌های جدید در شهرهای هوشمند 

شرکت‌های معتبری همچون اشنایدر الکتریک، زیمنس، مایکروسافت، هیتاچی، هوآوی، اریکسون، توشیبا، اوراکل و بسیاری دیگر از شرکت‌های عرصه فناوری، از شرکت‌های بزرگ در پروژه‌های شهر هوشمند هستند. در ادامه به بررسی تعدادی از نوآوری‌ها و پروژه‌های عرصه شهر هوشمند می‌پردازیم که می‌تواند شهرها را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کند.

مدیریت پسماند

با شرکت‌هایی که در زمینه مدیریت پسماند کار می‌کنند شروع می‌کنیم. امروزه هر شهری این موضوع را در لیست اولویت‌های خود دارد.
سیستم Bigbelly یک سیستم هوشمند پسماند و بازیافت زباله است که در شهرهای اصلی ایالات متحده و در بیش از 50 کشور در سراسر جهان اجرا شده است. در این سیستم از سطل‌های زباله‌ای استفاده شده است که با استفاده از انرژی خورشیدی، قادر به فشرده‌ کردن زباله‌ها می‌باشد. این عمل حجم زباله تا 5 برابر کمتر از حالت عادی خواهد کرد. می‌توان گفت بهترین ویژگی این سیستم این است، با به صدا در آمدن صدای هشدار سطل‌های زباله، شعبه مربوطه مطلع می‌شود که سطلی نیاز به خالی شدن دارد. این به این معنی است که تعداد سطل‌های زباله در شهر می‌تواند تا 70-80  درصد کاهش یابد که به زیبایی منظر خیابان‌های شهر کمک شایانی خواهد کرد. همچنین از دو برابرا شدن ترافیک اتومبیل‌های مربوط به حمل زباله به دلیل انتقال سطل‌های زباله نمیه پر جلوگیری شود.
یکی دیگر از شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت دارد، شرکت Zerocycle است که به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به زباله‌ها و بازیافت آن‌ها می‌پردازد تا نرخ بازیافت را برای هر محله تعیین کند. این شرکت نتایج حاصل از آنالیزها را در قالب یک گزارش شخصی پسماند برای هریک از خانواده‌های ساکن در ناحیه ارائه سرویس، به اشتراک می‌گذارد. این یک ابتکار بزرگ است. زیرا دیگران را مجبور می‌کند تا به امر بازیافت توجه بیشتری داشته باشند.

امنیت

ShotSpotter، یکی از شرکت‌هایی است که در کاهش میزان جرم و جنایت در شهرها کار می‌کند. تیراندازی بدون شک یکی از خطرناک‌ترین جنبه‌های زندگی شهری است. شرکت ShotSpotter سنسورهای صوتی‌ای را برای استفاده در چراغ‌های هوشمند در خیابان‌ها عرضه کرده است که می‌توانند به صورت خودکار شلیک گلوله را شناسایی کنند و بدون دخالت شهروندان به پلیس گزارش دهند. این نرم‌افزا همچنین قادر است تشخیص دهد که چند گلوله شلیک شده است و چه تعداد شلیک کننده در محل حضور دارند که می‌تواند به چگونگی  پاسخ  اداره‌های پلیس به تلفن‌ها کمک فراوانی کند.

کیوسک‌های دیجیتال

امروزه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تقریبا می‌توان همه چیز را از طریق تلفن کنترل کرد و ما نمی‌خواهیم وقت خود را در صف‌های دریافت اطلاعات گردشگری تلف کنیم! ما می‌توانیم از تلفن همراه خود و گوگل استفاده کنیم تا اطلاعات مورد نظر خود را به دست‌آوریم. اما گاهی اوقات شارژ باتری گوشیمان این اجازه را به نمی‌دهد یا وقت زیادی برای گشتن در شرایط ضروری را نداریم. در این حالت استفاده از کیسوک‌های دیجیتال می‌تواند ایده خوبی در یک شهر باشد.
کیوسک‌های دیجیتال اطلاعاتی در خصوص رستوران‌ها، فروشگاه‎ها و رویدادهای در حال وقوع در منطقه را دارا هستند.آن‎‌ها همچنین می‎توانند برای گردشگران مسیریابی کنند و با اتصال به تلفن همراه اطلاعات اضافی مورد نیاز آن‌ها را در اختیارشان قرار دهند. به عنوان مثال Citymapper می‌تواند اطلاعات مربوط به حمل و نقل عمومی را در اختیار شهروندان قرار دهد و گزینه‌های مختلف حمل و نقل را برای رسیدن به مقصد به آن‌ها نشان دهد. این امر موجب صرفه‌جویی در وقت شده و کار مسافران را در یافتن اطلاعات مورد نظر خود آسان می‌کند. 

چراغ‌های هوشمند

این چراغ‌های هوشمند مزایای فراوانی دارند. یکی از مزایای آن‌ها این است که میزان جرایم شهری را کاهش می‌دهد چرا که این چراغ‌ها با جمع شدن افراد در محل آن به صورت خودکار روشن می‌شود و زمانی که کسی در اطراف آن‌ها نباشد، کم نور می‌شود. بازگشت سرمایه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی دیگر از مواردی است که با بکارگیری این چراغ‌ها  در مکان‌های مختلف شهر حاصل خواهد شد. بنابراین با استفاده از این چراغ‌های هوشمند می‌توان در طی چند سال به بازگشت سرمایه رسید و مصرف انرژی ماهانه را کاهش داد. 
آمار شهر لس آنجلس در این زمینه جالب است. این شهر سالانه 9 میلیون دلار به دلیل سرمایه گذاری 57 میلیون دلاری بر روی پرژه ای که درآن 80 درصد از 215000 هزار لامپ قدیمی شهر به چراغ‎‌های LED تبدیل شدند، سود مالی دریافت می‌کند.
مزایای دیگری هم در استفاده از لامپ‎‌های هوشمند خیابانی وجود دارد. به عنوان مثال یک شرکت دانمارکی به نام DOLL، یک پلتفرم جدید طراحی کرده است که در آن با توسعه راهکارهای چراغ‌های LED به بهره‌وری انرژی و استفاده از راهکارهای هوشمند روشنایی در فضاهای درونی و بیرونی و همچنین ایجاد شغل در این زمینه کمک کرده است.این شرکت با همکاری متخصصان و با بهره‌گیری از راهکارهای روشنایی جدید و پیشرفته، از شهرداری‎ها و شرکت‌های خصوصی پشتیبانی می‌کند. این پروژه نشان می‌دهد که استفاده از تکنولوژی می‌تواند با تمرکز بر کیفیت و کاربران نهایی و بهره‌وری انرژی منجر به کاهش هزینه‌ها شود.

پارکینگ‌های هوشمند

امروزه یکی از معضلات اساسی شهرهای پرجمعیت و شلوغ، مشکل ترافیک و کمبود پارکینگ به همراه آن است. از طرفی در حال حاضر بسیاری از شرکت‎ها در حال کار بر روی راه‌حل‌های جدید برای آسان کردن فرآیند پارک خودروها می‌باشند. یکی از مواردی که در این عرصه مورد استقبال زیادی قرار گرفته است، استفاده از نرم‌افزاهایی است که می‌تواند با استفاده از سنسورها جای خالی پارک را به کاربران نشان دهد.
شهرهای اروپایی از پیشگامان استفاده از این فناوری می‌باشند. به عنوان مثال به گفته سیسکو، ساکنان شهر پاریس به طور متوسط 4 سال از عمر خود را به دنبال جای پارک ماشین می‌گردند. از طرفی با استفاده گسترده از سنسورهای پارکینگ در این شهر، ترافیک به طور گسترده‎‌ای کاهش یافته است.
این تکنولوژی با نشان دادن نزدیکترین جای خالی پارک می‌تواند کمک فراوانی بهرانندگان بکند! علاوه بر این می‌تواند در صرفه‌جویی در زمان، سوخت و هزینه تاثیر بسزایی داشته و همچنین با آسان شدن جریان ترافیک، به بالا رفتن سطح رضایت از زندگی بیانجامد. 
شرکت ParkWhiz، یکی از شرکت‌های فعال در این عرصه است. هدف این شرکت این است که افراد بتوانند از طریق مرورگز وب یا تلفن همراه خود، جای پارک خالی پیدا کنند. لیست پارکینگ‌های عمومی و خصوصی و جای خالی قابل دسترس در آن‌ها به همراه قیمت، در این نرم‌افزار وجود دارد. این سیستم به رانندگان اجازه می‌دهد که به راحتی با استفاده از کارت اعتباری خود یک جای خالی رزرو کنند.

داده‌های باز

هر شهری باید از ابداعات و برنامه‌های برگزار شده حول محور داده‌های باز پشتیبانی کند. در نیویورک رقابت BigApps برگزار می‌شود که در آن به معرفی برنامه‎‌های مفید و کم‌مصرف برای بهبود وضعیت شهرها و آگاهی بیشتر شهروندان، پرداخته می‌شود.
مواردی از قبیل کیفیت هوا، امتیاز بهداشت رستوران‌ها، امتیاز و قوانین مصوب در خصوص بازرسی ساختمان‌ها و …. همه نمونه‌هایی هستند که باید در دسترس تمام شهروندان قرار گیرند که همگی این‌ها می‌توانند مثال‌هایی از داده‌های باز باشند.

سنسورهای کیفیت هوا

آلودگی هوا یکی از بحران‌های اساسی در کلانشهرهای امروزی است. زندگی در شهرهای بزرگ با استرس زیادی همراه است و یافتن هوایی تمیز برای نفس‌کشیدن سخت! TOZA گجت پوشیدنی است که از سنسورهای داخلی برای اندازه‌گیری کیفیت هوا، دما، رطوبت، فشار جو، نور موجود در محیط و حتی اشعه UV تشکیل شده است. به عبارت دیگر، این دستگاه پوشیدنی به شما کمک می‌کند که سالم بمانید و از شرایط محیط اطراف خود آگاه شوید. این اطلاعات از محیط اطراف می‌تواند به هشدارهایی برای حفظ سلامت شما باشد. این قبیل توصیه‌ها از سوی سنسورهای کیفیت هوا می‌تواند به تغییر رفتار و بهبود کیفیت زندگی شما در شهرها هوشمند کمک کند.

کنترل آب و هوا

Everlmpact منشاء گازهای گلخانه‌ای را در شهر شما می‌یابد. این برنامه آب و هوای شهرها را نظارت می‌کند که انتشار کربن دی اکسید را اندازه گیری کرده و با ترکیب داده‌های ماهواره‌ای و زمینی از آن‌ها به کسب درآمد دست پیدا کند! به کمک این قابلیت می‌توان نقشه مکانی مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای در نقاط مختلف شهرها را به دست آورد که ای ن می‌تواند به کنترل محیطی شهرها کمک شایانی نماید. 

این‌ها تنها چند نمونه کوچک از پروژه هایی است که حرکت شهرها را به سمت هوشمندسازی نوید می‌دهد. براي هوشمند بودن يک شهر نیاز است تا همه ابعاد شهری در تمامی ابعاد از جمله زیرساخت‌های شهری، حمل و نقل شهری، اقتصاد شهری، محیط زیست شهری، مدیریت انرژی، حکمرانی شهری، سلامت شهری و … مسیر هوشمند شدن را طی کنند تا بتوانند نیازهای نسل آتی را برآورده سازند.

منبع: DZone

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *