بودجه توان واقعی فیبر نوری

بودجه توان واقعی فیبر نوری

real fiber optic power


 

فیبر نوری

استاندارد IEEE 802.3ae طول 300 متر را بعنوان ماکزیمم طول برای فیبرهای نوری OM3 در شبکه 10 GbE تعریف می‌کند. برای رسیدن به این مقدار طول تلفات حداکثر 2.6 dB برای لینک و 1.5 dB برای هر اتصال دهنده مجاز است. نمودار زیر ضریب کلی بودجه بر مبنای IEEE 802.3 و مدل لینک Spreadsheet را نشان می‌دهد.

bodget1

بودجه توان 10 GbE در IEEE802.3

برای سرعت‌های 40 GbE و 100 GbE استاندارد IEEE 802.3ba تنها طول 100 متر را برای کابل‌های فیبر نوری OM3 و 150 متر را برای کابل‌های فیبر نوری OM4 تعریف کرده است. نمودار زیر بودجه توان را در مقایسه با سرعت 10 GbE نشان می‌دهد.

bodget2

ودجه توان 40/100 GbE در IEEE802.3

ماکزیمم تلفات الحاقی برای هر اتصال دهنده 1.5 dB می‌باشد و بنابراین برای تضمین پهنای باند و لینک‌ها این عدد یک مقدار معین می‌باشد.

محاسبات نمونه (بودجه توان فیبر نوری)

به همین دلیل شرکت R&M برای کمک به شما در طراحی، یک ماشین حساب GOF را تولید و گسترش داده است. این ماشین حساب به شما این امکان را می‌دهد تا با انتخاب کاربری مورد نظر بتوانید طول کانال، نوع و مقدار اتصال دهنده‌ها و کلاس فیبرهای خود را مشخص کنید.

 برای ایجاد کاربری 10 Gbase چه کلاس و اتصال دهنده‌هایی نیاز داریم.

bodget3

 نمونه محاسبات برای مدل OC

برای مثال اول به شکل بالا نگاه کنید. در شکل بالا سمت راست می‌توانید کاربری را انتخاب کنید. نوع فیبر نوری، طول کانال و محاسبات بودجه تلفات اتصال دهنده‌ها توسط ماشین حساب، حساب می‌گردد. با استفاده از مثال اول در مطلب قبل می‌توانید تعداد کانکتورها در لینک را وارد کنید و لیستی از grade کانکتورهایی که مجاز به استفاده برای کارایی خوب در کاربری مورد نظر هستند را دریافت کنید. در این مورد ما نیاز داریم از اتصال دهنده‌های Grade Am استفاده کنیم. در شکل پایینی می‌توانیم نیاز خود را مشخص کنیم که از لینک‌های از پیش سربندی شده یا نیمه سربندی شده یا در صورت امکان استفاده پیگتیل را می‌توان استفاده نمود. در این مورد باید 100 درصد تغییرات برای رسیدن به مجموع بودجه تلفات تا <0.90dB صورت گیرد که حاشیه 0.6dB را برای جوش فیبر نوری را برای ما کنار گذاشته شده است. در جدول محاسبات افت شما شانسی کمتر از 100 درصد برای قرار دادن 6 جوش زیر مقدار 0.6dB دارید، بنابراین راهکارهایی هم برای کابل‌های نیمه سربندی شده و هم برای کابل‌هایی کاملا سربندی شده در این مورد وجود دارد.

bodget4

نمونه محاسبات برای مدل DC

در مثال دوم از ترکیب اتصال دهنده‌های LC و MPO/MTP® استفاده شده است. در این مورد همانطور که مشاهده می‌کنید بودجه تلفات اتصال دهنده‌ها برابر با 5dB است پس، می‌توان لیستی از تعداد اتصال دهنده‌های ممکن را که از grade Am تا grade Em می‌تواند باشد را در نظر گرفت. برای دریافت اطلاعات بیشتر همانطور که در تصویر پایینی شکل بالا مشاهده می‌کنید با افزودن مقدار کانکتورهای MPO/MTP® و تغییر اتصال دهنده LC می‌توان مطمئن شد که احتمال تخصیص افت اتصال دهنده‌ها برای افت کمتر از 5dB برابر با 100% است. در این مثال به راحتی می‌توان از grade Bm اتصال دهنده‌های LC استفاده نمود.

 

 

بخوانید: باید و نباید های نصب کابل شبکه

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *