ایجاد شبکه کامپیوتری فیبر نوری

شبکه کامپیوتری فیبر نوری

optical fiber computer network


شبکه کامپیوتری فیبر نوری

کابل کشی فیبر نوری در محیط اداری می‌تواند مزایای تضمین شده را برای شما به‌وجود آورد که محصولات R&Mfreenet مطابق با آخرین استانداردها این مزایا را پشتیبانی می‌کنند. POLAN بازار ی پدیدار می‌کند که در آن نیازهایی همچون نیاز به فضای اضافی، کاهش هزینه مواد بکار رفته و کاهش هزینه مؤثر انرژی وجود دارند. این راهکار ترکیبی از راهکار GPON که در راه‌حل FTTx آن را می‌شناسیم و راهکار معماری کابل‌کشی شبکه LAN ادارای می‌باشد.

در این راهکار تنها از تجهیزات اکتیو شبکه پشتیبانی شده توسط ترمینال‌های نوری در MD/BD (واحد توزیع اصلی/ واحد توزیع ساختمان) و تجهیزات پشتیبانی شده توسط سربندی فیبر نوری در ناحیه کاری که هیچگونه تجهیز اکتیو برای ارتباط بین این دو زیرسامانه وجود ندارد به جز یک زیرسامانه کابل کشی توزیع فیبر نوری (ODN). مطابق گراف طراحی عمومی، شما می‌توانید در شبکه خود به یک افزونگی و ضمانت بالا دست پیدا کنید. از مزیت‌های اضافه شده در این راهکار این است که مساله حفاظت EMC برای کابل‌ اطلاعات دیگر از اهمیت بالایی برخوردار نیست که این خود از نقطه نظر امنیتی بسیار سودمند است. شعاع خمش، سایز و وزن کابل فیبر نوری نیز به یک موضوع آسان تبدیل شده و انعطاف پذیری و سرعت نصب و راه‌اندازی شبکه بالاتر می‌رود. هرچند که این راهکار یک راهکار مبتنی بر کاربری است.

در راستای سازگاری با استانداردهای ISO،EN و TIA حداقل دو اتصال دهنده برای هر ناحیه کاری باید پیش‌بینی شود. تمامی الزامات دیگر مطابق پیکربندی استاندارد عمومی صورت می‌گیرد. شکل زیر شبیه سازی چگونگی زیرساخت PON را مطابق با طرح استاندارد ISO نشان می‌دهد.

POL1

بودجه کانال فیبر نوری با توجه به اینکه از پروتکل شبکه متفاوتی استفاده می‌کنیم، اندکی متفاوت است. پروتکل‌های متداول اخیر عبارتند از EPON 1Gbps, 10Gbps که جدول زیر بودجه توان متفاوتی را برای هر کاربری نشان می‌دهد.

POL2

به غیر از تلفات اتصال دهنده‌ها و فیبر نوری، همانطور که در بخش 3.1.1 توضیح داده شد، تلفات مربوط به شکاف دهنده‌ها (splitters) را داریم که این تلفات وابسته به تعداد خروجی‌هایی که داریم می‌باشد. جدول زیر یک شمای کلی از تلفات در ماژول‌های شکاف انداز شرکت R&M رانشان می‌دهد.

POL3

نمونه محاسبات

در این مثال ما یک ساختمان با چهار طبقه داریم که هرکدام از مراکز توزیع طبقات 28 ناحیه کاری را پوشش می‌دهند. می‌خواهیم محسبات خود را برای بررسی امکان معماری شبکه POLAN انجام دهیم.

POL4

برای هر شکاف انداز استفاده شده، تلفات مربوط به آداپتورهای ورودی و خروجی و همچنین تلفات خود شکاف انداز را داریم. تمام شکاف اندازهای شرکت R&M با اتصال دهنده‌های استاندارد grade B ساخته شده‌اند. در این مثال ما یک آداپتور در مرکز توزیع ساختمان (BD)، 2 آداپتور در مرکز توزیع طبقه (FD) و یکی برای OTO (پریز ترمینال فیبر نوری) داریم که جمعاً برابر با 4 عدد آداپتور می‌باشد. با استفاده از ماشین حساب GOF calculator ملاحظه می‌شود که تلفات ترکیبی اتصال دهنده‌ها کمتر از 1.00dB می‌شود. بعلاوه ما 17dB برای شکاف انداز درون طبقات داریم. درنتیجه طبق محاسبات به عددی معادل 18dB برای مجموع تلفات محاسبه شده این لینک می‌رسیم.

اگر ما از پروتکل 1000Base-PX10 برای OLT استفاده کنیم، قادر خواهیم بود ماکزیمم تلفات را تا 20dB برای کانال 1310nm و 19.5dB برای کانال‌های 1550nm را داشته باشیم که برای ما حاشیه‌ای با 2dB و 1.5dB برای تلفات کابل ایجاد می‌کند و با کابل‌هایی با تلفات 0.39dB/km در طول موج 1310nm می‌توان تا 5 کیلومتر و یا با کابل‌هایی با تلفات 0.25dB در طول موج 1550nm می‌توان حداکثر تا 6 کیلومتر را کابل‌کشی کرد. بنابراین حداکثر طول برای ایجاد یک لینک فیبر نوری شامل ستون فقرات (کابل‌کشی عمودی)، پچ کوردها و کابل‌کشی افقی هرگز نمی‌تواند بیشتر از 5 کیلومتر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *