سرور در شبکه کامپیوتری چیست؟

سرور در شبکه

نقش سرور در شبکه


اکثر شبکه‌های کامپیوتری از یک یا چند سرور پشتیبانی می‌کند که وظایف خاصی را سامان‌دهی می‌کنند.
به عنوان یک قاعده، شبکه بزرگتر -از نظر سرویس گیرندهایی که به آن‌ها متصل شده یا مقدار داده‌ای جابه‌جا می‌کنند- احتمال بیشتری دارد که چندین سرور نقش داشته باشند و هر کدام به یک هدف خاص اختصاص داده شده باشند.
موکداً سرور نرم‌افزاری است که به یک وظیفه رسیدگی می‌کند. با این حال سخت افزار قدرتمندی که از این نرم‌افزار پشتیبانی می‌کند نیز سرور نامیده می‌شود چراکه نرم افزار سرور یک شبکه از صدها یا هزاران درخواست سرویس گیرنده را هماهنگ می‌کند که بسیار قوی تر از آن چیزی است که شما برای استفاده مصرف‌کننده معمولی خریداری می‌کنید.

انواع رایج سرورها

یک شبکه بزرگ با اهداف جامع که یک از شرکت متوسط یشتیبانی می‌کنند، احتمالاً چندین نوع سرور را به کار می‌گیرد:
• سرورهای وب برای نمایش صفحات و اجرای برنامه‌های کاربردی در هنگام اتصال به مرورگرهای وب
• سرورهای ایمیل برای تسهیل ارسال و دریافت پیام‌ها
• سرورهای FTP برای پشتیبانی از انتقال فایل‌ها از طریق ابزار پروتکل انتقال فایل
• سرورهای هویت برای پشتیبانی از ورود به سیستم‌ها و نقش‌های امنيتی برای کاربران مجاز

صدها نوع مختلف انواع سرورهای اختصاصی از شبکه‌های کامپیوتری پشتیبانی می‌کنند. به غیر از انواع سازمان‌های معمول، کاربران خانگی اغلب با سرورهای بازی آنلاین، سرورهای چت و حتی خدمات جریان صوتی مواجه می‌شوند.

انوع سرورهای شبکه

بسیاری از شبکه‌های اینترنتی از یک مدل شبکه سرور سرویس‌گیرنده استفاده می‌کنند که یکپارچه‌سازی وب سایت‌ها و خدمات ارتباطی را انجام می‌دهد.
یک شبکه دیگر -شبکه جفت جفت- اجازه می‌دهد تمام دستگاه‌های موجود در شبکه در صورت نیاز به عنوان یک سرور یا سرویس‌گیرنده عمل کنند. شبکه‌های جفت، درجه بالاتری از حریم خصوصی را ارائه می‌دهند، زیرا ارتباط بین رایانه‌ها بیشتر مدنظر قرار می‌گیرد، اما اغلب پیاده‌سازی شبکه‌های جفت جفت به اندازه کافی برای پشتیبانی از ترافیک‌‌های بسیار قدرتمند نیستند.

دسته‌های سرور

کلمه دسته به طور عمده در شبکه‌های کامپیوتری به پیاده‌سازی منابع محاسباتی به اشتراک گذاشته شده اشاره دارد.
به طور معمول، یک دسته منابع دو یا چند دستگاه محاسباتی را یکپارچه می‌سازد. در غیر این صورت می‌توانند به‌طور جداگانه (اغلب، ایستگاه کاری یا دستگاه‌های سرور) با یکدیگر کار کنند.

سرورهای خانگی

از آنجا که سرورها فقط نرم افزار هستند، مردم می‌توانند سرورها را در خانه اجرا کنند و فقط به دستگاه‌های متصل به شبکه خانگی خود دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال، برخی از هارد درایوهایی که شبکه آن‌ها را شناسایی می‌کند از سرور پروتکل‌های ذخیره‌سازی متصل به شبکه استفاده می‌کنند تا از این طریق به سیستم‌های خانگی مختلف اجازه دهند که به مجموعه مشترک فایل‌ها دسترسی داشته باشند.
و سرور رسانه‌های محبوب Plex به مردم کمک می‌کند تا بدون در نظر گرفتن اینکه آیا فایل‌های رسانه‌ای در cloud یا رایانه محلی هستند، رسانه‌های دیجیتال را در تلویزیون و دستگاه‌های سرگرمی مصرف کنند.

منبع: لایف وایر

بخوانید: روتر (Router) چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *