چگونه شبکه ‎های بیسیم توری ستون فقرات شهرهای هوشمند را تشکیل می‌دهند؟

شبکه ‎های بیسیم توری ستون فقرات شهرهای هوشمند

شبکه بی سیم توری، یک شبکه ارتباطی است که از گره‌های رادیویی قرار گرفته در یک توپولوژی توری ایجاد شده است. شبکه‌های توری اغلب شامل شبکه‌ای از کلاینت‌ها، روترها و گیتوی‌ها هستند. این کلاینت‌های بیشتر همان لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های بیسیم هستند. ناحیه پوشش گره‌ها‌ی رادیویی که به عنوان یک شبکه واحد کار می‌کنند، ابر توری نامیده می‌شوند. دسترسی به این ابر توری بستگی به گره‌های رادیویی دارد که برای ایجاد یک شبکه رادیویی در هماهنگی با یکدیگر  کار می‌کنند. یک شبکه توری باعث ایجاد فراوانی بالا می‌شود. یعنی هنگامی که یک گره نمی‌تواند کار کند سایر گره‌ها همچنان می‌توانند مستقیما یا از طریق یک یا چند گره واسط با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل به آن ها به گره‌های خودبهبود و خودترمیم گفته می‌شود.

کاربرد این شبکه‌ها در شهرهای هوشمند

یکی از کاربردهای این شبکه‌ها در سطح شهر، در سیستم‌های هوشمند حمل و نقل (ITS) است. استفاده از سیستم بی سیم حمل و نقل هوشمند در مرکز مدیریت ترافیک شهر Scottsdale (Scottsdale TMC) را می‌توان به عنوان یک نمونه موفق از این شبکه‌ها نام برد. پلتفرم ارتباطات ITS، به طور بی سیم به دوربین‌های ویدئویی، کنترل‌کننده‌های چراغ‌های راهنما و علائم هشداردهنده دینامیکی در شریان‌های شهری متصل می‌شود. بنابراین متخصصان در Scottsdale TMC، می‌توانند به طور مداوم فعالیت‌های ترافیکی را نظارت کنند. توانایی مشاهده فیلم‌های زنده ویدئویی از مناطق با ترافیک سنگین، مقامات شهر را قادر می‌سازد تا تصمیمات سریع و آگاهانه‌ای در خصوص چگونگی جلوگیری و کاهش تراکم روزانه ترافیک، بهبود اطلاعات رانندگان و مدیریت ترافیک در شرایط خاص آب و هوایی و موقعیت‌های اضطراری اتخاذ کنند.
شبکه بی سیم حمل و نقل هوشمند در TMC، شامل 90 گره توری بی سیم، نرم‌افزار مدیریت شبکه و 86 دوربین‌ دیجیتال است. دوربین‌های ویدئویی برای برای نظارت موثر بر جریان ترافیک، به طور استراتژیک بر روی دسته چراغ‌های راهنما در سراسر شهر نصب شده اند و از طریق گره‌های توری بی سیم، به طور مستقیم به شبکه شهر متصل می‌شوند. ویدئوهای زنده هموراه از تقاطع‌های با ترافیک بالا بر روی صفحات نمایش بزرگ دیواری و صفحات دسکتاپ مسئولین نمایش داده می‌شوند و در مرکز فرماندهی نظارت می‌گردند.جایی که اپراتورها می‌توانند مشکلات و حوادث تصادفی را تشخیص دهند و اقدامات اصلاحی را انجام دهند.

از مزایای استفاده از شبکه بی سیم توری در ترافیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    در هنگام تصادف یا توقف خودروها، اپراتورها می‌توانند بلافاصله زمان‌بندی چراغ‌راهنما را برای کاهش تأخیر تنظیم کنند.
•    این سیستم امکان تشخیص فوری و گزارش دادن به پلیس، خدمات اورژانس، آژانس‌های رسانه‌ای و مکان‌های عمومی را فراهم می‌کند.
•    با استفاده از این سیستم، هزینه‌ها توسط مدیریت ترافیک مرکزی کاهش می‌یابد و نیاز به حضور افسران پلیس در مکان‌های مختلف کاهش می‌یابد.
•    سیستم ITS، Scottsdale را قادر می‌سازد تا زمان سفر در خیابان‌های شهر به صورت یکنواخت باشد و حتی با وجود رشد جمعیت و بیشتر شدن ترافیک کاهش هم داشته باشد.
به طور کلی می‌توان گفت Scottsdale یک شهر هوشمند است که بر روی پیاده‌سازی تکنولوژی برای بهبود زیرساخت‌های حیاتی شهر و صرفه‌جویی در هزینه‌های مالیاتی تمرکز دارد. با استفاده از این شبکه جدید با زیرساخت بی سیم توری به جای سیستم قبلی در این شهر، سالانه 250 هزار دلار در هزینه‌های اجاره‌ای صرفه‌جویی گردیده و به بازگشت سرمایه کامل شهر تنها طی چهار سال منجر شده است.

این سیستم یک منطقه وسیع را پوشش می‌دهد.

یکی از راهکارهای اصلی در این سیستم امکان اتصال پهنای باند در محیط‌های متحرک است. به عنوان مثال، آبراه نیویورک در حال حاضر دارای یک شبکه بی سیم پرسرعت و متصل به تمام بنادر و کشتی‌هایی است که در نقاط مختلف آن کار می‌کنند. این شبکه گسترده بی سیم و راهکار امنیتی آن به آبراه نیویورک کمک می‌کند که ارتباطات خود را بهبود بخشد و آمادگی پاسخگویی در شرایط اضطراری را داشته باشد.
یکی دیگر از مراکز کاربرد این سیستم در داشبوردها و دوربین‌های حمل و نقل و پلیس می‌باشد. تا قبل از آن ثبت و ضبط اطلاعات به سختی و با هزینه زیادی انجام می‌شد. اما با استفاده از این سیستم نتایج حاصل از مشاهدات زنده، به راحتی قابل ذخیره شدن و بازیابی است.

برگرفته از securitymagazine

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *