تستر های فیبر نوری

تستر های فیبر نوری

fiber optic testers


بازرسی کابل فیبر نوری برای کاهش نور

برای چندین دهه، فیبر نوری برای اطمینان از عبور مناسب نور، مورد بررسی و پاکسازی قرار گرفته است. با وجود اینکه که بررسی و پاکسازی کانکتورهای فیبر جدید نیست. این امر در حال افزایش است زیرا با افزایش نرخ داده‌ها، بودجه‌های تلفات کاهش می‌یابد.
با کمترین میزان اختلاف قابل پذیرش برای تلفات نور، تضعیف در آداپتورها باید کمتر از همیشه باشد. این امر این می‌تواند از طریق بازرسی و پاکسازی کابل‌های فیبر نوری هنگام نصب آن‌ها یا زمانی که در حال حرکت و تغییر هستند، حاصل شود.
دو نوع مشکل وجود دارد که منجر به تلفاتی مانند خروج نور از یک طرف و ورود آن از طرف دیگر آداپتور می‌شود که عبارتند از: آلودگی و آسیب

گرد و غبار، روغن‌ها و ژل‌های مسدود کننده آب، فرم‌های رایجی از آلودگی قسمت end-face (محل خروج تار فیبر نوری) کانکتورها هستند. لمس کردن فرول بلافاصله چربی بدن را در انتهای end-face خواهد داد که این باعث تضعف غیرقابل‌ قبولی هنگام ایجاد یک اتصال می‌شود. ذرات گرد و غبار و ذرات کوچک در هوا معلق هستند و می‌توانند در انتهای کابل‌ها قرار بگیرند. این امر به ویژه می‌تواند تجهیزات ساخت یا نوسازی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
خرابی کابل فیبر نوری به صورت خراش، حفره، ترک یا تراشه ظاهر می‌شود. این نقص‌های end-face می‌تواند نتیجه سربندی ضعیف یا آلودگی‌های کوچک باشد. تصمیم برای اینکه اول کانکشن‌ها را جفت کنیم و سپس آن‌ها به طور جداگانه بازرسی کنیم یک روش با ریسک بالا است چرا که تماس فیزیکی آلاینده‌های چسبیده به آن‌ها می‌تواند موجب آسیب دائمی شود. این آسیب‌های دائمی باعث صرف وقت و هزینه بیشتری برای سربندی و جایگزینی دوباره لینک‌هایی می‌شود که قبلاً سربندی شده اند.
از روزهای اول کابل کشی فیبر نوری، میکروسکوپهای بزرگ و غیر قابل حمل استریو برای بازرسی end-faceهای فیبرنوری استفاده شده است. با گذشت زمان، میکروسکوپ‌های کوچک‌تر و قابل حمل برای آزمایش آسان‌تر کابل فیبر نوری طراحی شده است. میکروسکوپ‌ها را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد: نوری و نمایشی. میکروسکوپهای نوری شامل یک لنز بیرونی و یک لنز چشمی هستند که به شما این امکان را می‌دهد که به طور مستقیم end-face را از طریق دستگاه مشاهده کنید. میکروسکوپ‌های نمایشی یک پروب نوری و یک صفحه نمایش برای مشاهده تصویرهای گرفته شده توسط پروب‌ها دارند. پروب‌ها بسیار کوچک طراحی شده‌اند تا بتوانند در فضا‌های تنگ یا غیر قابل دسترس نیز استفاده شوند. صفحه نمایش‌ها اجازه می‌دهند تصاویر برای شناسایی آسان تر آلاینده ها و آسیب ها بزرگ تر شوند. از آنجا که end-face روی صفحه به جای به طور مستقیم مشاهده می شود، پروب‌ها امکان رسیدن نورهای لیزر مضر را به چشم افراد به حداقل می‌رساند. شبکه‌های Fluke طیف وسیعی از میکروسکوپ‌های فیبر نوری ارائه می‌دهد که از ساده تا حرفه‌ای درجه‌بندی شده است.

پاکسازی کابل‌های فیبرنوری

از آنجایی‌که پاکسازی بخشی از نگهداری کابل فیبرنوری برای چند سال است، بیشتر مردم روش‌های خود را برای پاکسازی end faceها به کار می‌گیرند. برخی از این روش‌ها عبارتند از باد کردن کابل فیبرنوری با هوای منقبض شده یا استفاده از الکل ایزوپروپیل (IPA). حلال‌های مخصوص فیبر، تقریباً هر آلاینده‌ای که در انتهای end-face یک فیبر قرار می‌گیرد را از بین می‌برد و نرخ تبخیر آن به گونه‌ای است که قبل از جفت شدن تبخیر می‌شوند. اساسی‌ترین ابزارهای مورد استفاده برای پاکسازی پچ کوردها و پورت‌های داخلی به ترتیب پاک‌کن‌ها و سواب‌ها هستند. کیت‌های پاکسازی مناسب شامل همه حلال‌ها و تجهیزات پاکسازی هستند که برای پاکسازی دقیق end face مورد نیاز است.

تسترهای فیبر نوری: عیب‌یابی، تأیید و گواهی

تسترهای فیبر نوری شامل ابزارهایی برای انجام بازرسی و پاکسازی اصلی، تسترهای تأیید، عیب‌یابی اصلی و تسترهای گواهی هستند. همچنین دارای تسترهای پیشرفته OTDR برای عیب‌یابی و تجزیه و تحلیل سامانه کابل‌کشی موجود می‌باشند.
برای تسترهای عیب‌یابی و تأیید ساده، راه‌حل‌های SimpliFiber Pro و منبع برای اندازه‌گیری تلفات فیبر تک‌حالته و چندحالته، با هم کار می‌کنند.
گواهی جدید کابل کشی در استانداردهای IEEE، TIA / EIA، یا ISO / IEC مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که لینک، برنامه مورد نظر را اجرا خواهد کرد. گواهی کابل کشی فیبرنوری کامل شامل دو بخش است؛ Tier 1 یا دسته تست اصلی و Tier 2 یا دسته تست گشترش یافته.
گواهی کابل‌کشی فیبر نوری Tier 1 گواهی کابل کشی فیبر نوری درجه 1 با پاور متر و منبع نور یا دستگاه تست تلفات نوری مانند CertiFiber Pro، برای اندازه گیری افت مطلق لینک و مقایسه آن با محدودیت های موجود در استاندارد انجام می شود. گواهی کابل کشی فیبر نوری Tier 2 و عیب‌یابی می‌تواند با یک OTDR مانند OptiFiber Pro OTDR انجام شود.
گواهی فیبرنوری به تجهیزات مناسب، اطلاعات دقیق درباره استانداردهای نصب و نرم افزار و توانایی ثبت نتایج آزمون شما نیاز دارد. CertiFiber™ Pro یک تستر گواهی فیبر نوری است که به سرعت و به آسانی شبکه‌های چند حالته و تک حالته را تضمین می‌کند. یک دکمه، طول فیبر و تلفات نوری را در هر دو فیبر پچ کورد و در دو طول موج اندازه گیری می‌کند، بودجه تلفات نوری را محاسبه می‌کند، نتایج را با استاندارد صنعت مورد نظر مقایسه می‌کند و در نهایت یک علامت PASS یا FAIL نمایش می‌دهد. نتایج آزمون به راحتی می تواند با استفاده از نرم افزار LinkWare ذخیره و مدیریت شود.
اعتبارنامه فیبر نوری Tier 2 از یک OTDR برای تست تلفات استفاده می‌کند تا از کیفیت اجزا منحصر به فرد لینک نصب شده اطمینان حاصل کند.
شبکه‌های Fluke با طیف وسیعی از تسترهای فیبر نوری، راهبری بازار در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی فیبر نوری سازمانی بر عهده دارد که به منظور بازرسی، پاکسازی، تأیید، گواهی و رفع عیب شبکه های فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بخوانید: مراحل تست فلوک چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *