دسته بندی کابل های ریبون فیبر نوری

ribbon cable

ribbon cable


در گذشته کابل های ریبون با استفاده از ریبون های مسطح که دارای فیبرهای با ضخامت 250 میکرومتری بودند، ساخته می شد. طراحی ها شبیه به central loose tube یا CLT بودند، این کابل ها دارای میکروداکت‌هایی هستند که اطراف یک قطعه محکم پیچیده شده و از داخل این میکروداکت‌ها خارج می شوند. پچ کوردها، یک ریبون مسطح 250 میکرومتری را که با الیاف آرامید و ژاکت PVC احاطه شده اند، شامل می شوند. کابل های ریبون امروزه بسیاری از این طرح های اثبات شده را به اشتراک می گذارند.

صرفه جویی در فضای محدود کانال ها و زمان جوش دادن با جوش فیوژن

 کابل های ریبون مزیت های زیادی نسبت به کابل های loose tube فیبر دارند. آن‌ها این امکان را فراهم می کنند که قطر غلاف خارجی کوچکتر شده و فرآیند جوش سریع تر انجام شود. قطر خارجی کوچکتر اجازه می دهد تا کابل های بیشتر و بلندتری در مخازن کانال (میکرو داکت) موجود جای بگیرند. جوش دادن سریع تر اجازه می دهد تا کارهای بیشتری در چارچوب های زمانی کوتاه تری تکمیل شود. برای مثال: یک تیم دونفره ممکن است فرآیند جوش 864 کابل فیبر و loose tube، خارج از فضای کابل کشی را در زمان 3 یا 4 روز انجام دهند. همان تیم فرآیند جوش کابل ریبون با 864 فیبر را می تواند در 4 ساعت انجام دهد. علاوه بر این، ادغام توده ای به قاعده ای در دنیای سیلیکونی، برای اتصال اورژانسی تک کابل های فیبرloose tube جدا شده تبدیل شده است. افرادی که کار جوش را انجام می دهند فیبرهای آزاد را می گیرند، 12 عدد از آنها را به صورت ریبون در کنار یکدیگر قرار داده و به هم متصل می‌کنند. این روش جدید برای جوش دادن کابل های loose tube به یک روش جایگزین که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد تبدیل شده است.

ribbon2

فیبر ریبون مسطح 250 میکرومتری در مقایسه با 200 میکرومتری

در شکل بالا ضخامت های 250 و 200 میکرومتری کابل فیبر ریبون با هم مقایسه شده و برای درک بهتری از مقیاس این نوع کابل ها، در کنار یک سکه قرار گرفته اند.

جوش های ریبون به حجم جوش کمتری نیاز دارند. یک فرآیند جوش فیبر 12 تایی به طور قابل توجهی در سینی جوش متعلقات کمتری نسبت به 12 جوش جداگانه برای فیبرهای تک به خود اختصاص می دهد. سینی جوش USA ST-08 آر اند ام (R&M) 32 عدد جوش برای ریبون های 12 تایی (384 فیبر) یا 48 جوش فیبر تک را در خود جای می دهد. استفاده از ریبون در این سینی ها همان تعداد فیبر جوش شده را در خود جای می دهد که در 8 سینی بارگذاری شده با جوش فیبرهای تک جای می گیرد. این ظرفیت بالاتر امکان استفاده از یک محفظه جوش کوچکتر را ایجاد می کند.

قطر خارجی کوچکتر کابل از طریق کابل ریبون رول شده، فیبر های غیرحساس به خم شدن

 کابل های ریبون رول شده (rollable ribbon) یک تکنولوژی توسعه یافته توسط NTT است که این امکان را فراهم می‌کند که فیبرهای ریبون مانند فیبرهای با پوشش loose عمل کنند. سایر تولید کنندگان کابل تکنولوژی های مشابه را توسعه داده اند. تکنولوژی ریبون رول شده (rollable ribbon) امکان دسته بندی متراکم کابل های فیبر را ایجاد می کند. فضای بدون استفاده قابل توجهی در اطراف فیبرها، در کابل ریبون مسطح وجود دارد. ریبون رول شده مشکل فیبرهای خارجی یک ریبون مسطح را که هنگام خم شدن به طرفین، تضعیف بالایی دارد، از بین برده است. استفاده از فیبرهایی که به خم شدن حساس نیستند اجازه می دهد فیبرها به طور محکمی داخل کابل های جدید بسته بندی شوند.

rollable ribbon

قطر خارجی کوچکتر به‌ وسیله فیبر 200 میکرومتری

با استفاده از فیبر ریبون با الیاف 200 میکرومتری، سازندگان کابل می توانند کابل های با قطر کوچک تر و با تعداد فیبر بیشتر تولید کنند. در این کابل ها قطر خارجی فیبر شیشه ای همچنان 125 میکرومتر است در حالی که در مقایسه با قدیم، به جای بافر 250 میکرومتری دارای بافر 200 میکرومتری هستند. بافرهای فیبر کوچک تر این امکان را فراهم می کنند که کابل ها با 30 تا 40 درصد فیبر بیشتر، در پکیجی با همان قطر ساخته شوند. هر دو نوع ریبون های مسطح و رول شده با فیبرهای 200 میکرومتری ساخته می شوند. برخی از تولیدکنندگان یک ریبون را با استفاده از فیبرهای دارای پوشش 200 میکرومتری با محفظه فیبر 250 میکرومتری می سازند. این کابل ها دارای عرض ربیون های 250 میکرومتری هستند که ضخامت فیبرهای درون آن 50 میکرومتر کمتر است و این ریبون ها این امکان را فراهم می کنند که با استفاده از اسپلایسر مخصوص ریبون های 250 میکرومتری به یکدیگر جوش شوند.
فرآیند جوش خیلی از ریبون های امروزی با مشکلاتی همراه است. اسپلایسرهای ادغام متراکم (mass fusion) قدیمی تر نگهدارنده هایی دارند که ممکن است ریبون های رول شده را به اندازه کافی محکم نگه ندارند. ریبون ها در نگه دارنده ها می لغزند و برای فرآیند جوش مشکلاتی ایجاد می کنند. زیرا انتهای تمام فیبرها موازی یکدیگر نیستند. در این صورت معمولاً لازم است یک تکنسین آن ها را به هم بچسباند یا از یک گیره مکانیکی برای نگهداشتن هم تراز آن ها، در طول فرآیند جوش استفاده شود. برخی از تولیدکنندگان اسپلایسر، نگدارنده های جدیدی را با گیره ها و شیارهای فیبر تنگ تر توسعه داده اند تا لغزش را به حداقل برسانند.

ribbon4

تعداد زیادی از فیبرهای رول شده جدید گرمای زیادی نیاز دارند تا ماتریس ریبون را از بین ببرند. استزیپرهای (جدا کننده پوشش کابل) گرمایی معمولاً نیاز به تنظیم دارند تا ریبون های جدید را مدیریت کنند. ریبون های 200 میکرونی مشکل دیگری را به وجود می آورند. یک اسپلایسر مخصوص، برای جوش فیوژن متراکم فیبر 200 میکرومتری با یک محفظه 200 میکرومتری مورد نیاز است. شیار های V شکل و نگهدارنده ها 250 میکرومتری با اسپلایسر فیوژن متراکم مشکل جدیدی را ایجاد می کند. برای جوش ریبون 200 میکرومتری به ریبون 250 میکرومتری یک نگهدارنده مخصوص مورد نیاز است. فیبرهای 200 میکرومتری لازم است با یک محفظه 250 میکرومتری موازی فن اوت شوند. این تکنولوژی امروزه دست و پا گیر است. بنابراین، آر اند ام (R&M) توصیه می کند که از فیبر 250 میکرومتری یا 200 میکرومتری از نقطه سربندی A تا نقطه سربندی B استفاده شود.

نتیجه گیری

آر اند ام (R&M) معتقد است که فیبر ریبون مشهور خواهد شد و در آینده قابل پیش بینی میزان تقاضا برای آن افزایش می یابد. Dan Hendrickson، مدیر ارشد و مدیر خط تولید OFS، پیش بینی می کند که «همچنان افزایش مقادیر فیبر در کابل ها برای محیط های بیرونی ادامه خواهد داشت. تنها عامل محدود کننده، قطر کانال است که کابل در آن وارد می شود».

بخوانید: شرکت آر اند ام (R&M) ارائه دهنده کابل‌های محافظ در برابر آتش در سراسر جهان

 

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *