با کابل‌ ریبون فیبر نوری بیش‌تر آشنا شوید


زمان تخمینی مطالعه: 3 دقیقه

مزایای کابل‌های فیبر نوری ریبون

کابل‌‌های فیبر نوری ریبون از دهه 1980 تولید شده اند.در نظر دارند در آن زمان این کابل‌ها  به عنوان محصولات ویژه برای مصارف مخابراتی استفاده شد.همچنین در گذشته به نظر می ‌رسید ریبون یک پیشنهاد تخصصی است که عمدتاً توسط مشتریان ژاپنی و فعالان و شاغلان اصلی در زمینه تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و کابل های فیبر ریبون با استفاده از ریبون های مسطح که دارای فیبر های با ضخامت 250 میکرومتری بودند، ساخته می شد. طراحی ها شبیه به central loose tube یا CLT بودند.این کابل ها دارای میکروداکت‌ هایی هستند که اطراف یک قطعه محکم پیچیده شده و از داخل این میکروداکت‌ ها خارج می شوند.

 تقاضا برای پهنای باند بیشتر و فضای محدود کانال، موجب تقاضای بی ‌سابقه ‌ای برای استفاده از فن آوری فیبر ریبون شده است.

flat ribbon

             864 فیبر ریبون تخت در یک لوله کنار هم قرار می گیرد.

roleable ribbon

3456 فیبر ریبون رول شده در لوله‌ای قرار می گیرد که از قسمت مرکزی به چند بخش جداگانه تقسیم شده است

roleable ribbon2

ریبون رول شده

 

مزایای دیگر:

  • تعداد بیشتری از کابل ها را می توان در کانال (داکت) موجود جای داد.
  • کابل های بیشتری بر روی یک رول قرار دارند.
  • کابل‌ های ریبون شامل چندین فیبر هستند که به شکل یک ریبون در یک ماتریس چسبی کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این باعث کاهش قطر کابل در مقایسه با کابل های تک فیبر می شود. فیبر شیشه ای هنوز قطر 125 میکرومتری دارند. با این حال فقط با یک بافر 200 میکرومتری ساخته می شود. این باعث می شود کابل ها با همان قطر خارجی، 30 تا 40 درصد فیبر بیشتری داشته باشند.
  • چهار، شش یا دوازده فیبر می توانند همزمان اسپلایس شوند و این سرعت کار را افزایش می دهد. یک تیم اسپلایس دونفره می‌ تواند در مدت چهار ساعت فرآیند جوش یک کابل ریبون را که دارای 864 فیبر است، انجام دهند. ذخیره فیبرها و اسپلایس ها در سینی جوش به فضای کمتری نیاز دارند. برای مثال سینی فیوژن ST-08 آر اند ام 32 جوش برای ریبون های 12 تایی (384 فیبر) یا 48 جوش فیبر تک را در خود جای می دهد. استفاده از ریبون در این سینی ها همان تعداد فیبر جوش شده را در خود جای می دهد که در 8 سینی بارگذاری شده با جوش فیبرهای تک، جای می گیرد.
  • تکنولوژی ریبون رول شده اجازه می دهد کابل‌ های فیبر به صورت متراکم دسته بندی شوند.

اسپلایس کردن ریبون های مسطح جدید هنوز گاهی مشکل ساز است. آر اند ام (R&M) توصیه می کند که از سایز یکسان استفاده شود. یعنی همه فیبرها 200 میکرومتری یا 250 میکرومتری باشند. این کار باعث می‌ شود که مدیریت دستگاه اسپلاس آسان تر شود.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *