شهرهای هوشمند در دنیای امروز و زیرساخت‌های مورد نیاز آن‌ها


شهرهای هوشمند، به زودی شهرهای سنتی را کنار خواهد زد!

جمعیت شهرها روز به روز در حال افزایش است. برای کنترل جمعیت شهرها می‌بایستی برنامه‌های خاصی در نظر گرفته شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 جمعیت شهرها 70 درصد افزایش یابد.

به صورت کلی برنامه‌ریزی‌هایی که در شهرهای هوشمند در حال انجام شدن است بر کارایی و کاهش هزینه‌ها تمرکز دارد و تحقیقات نشان داده است که پروژه‌های شهرهای هوشمند از یک میلیون دلار در سال 2013 به 12 میلیون دلار در سال 2025 افزایش خواهد یافت.

شهرهای سنتی و مشکلات آنها

با یک حساب سرانگشتی می توانیم به راحتی متوجه شویم:

  • شهرها 75 درصد از کل انرژی جهان را به خود اختصاص داده اند.
  • 80 درصد از گازهای گلخانه ای را شهرها تولید می کنند.
  • حمل و نقل در شهرها روز به روز با ازدحام بیشتری مواجه می شود و ترافیک ظاهرا یک مشکل حل نشدنی باقی خواهد ماند.
  • تمامی شهرها به یک سیستم دقیق و بهینه برای مدیریت بحران ها نیاز دارند.
  • شهرها به سیستم های هوشمندی نیاز دارند که بتواند مصرف انرژی آنها را مدیریت نماید.

برای پاسخ به تمامی این مشکلات شهرها باید به سمت هوشمند شدن بروند.

شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند به صورت کلی مفهومی است که از اینترنت اشیاء و فناوری اطلاعات استفاده می‌کند تا بتواند هزینه‌ها را تا حد ممکن کاهش دهد و از تمامی منابع حداکثر استفاده را ببرد.

از این رو تا به امروز اقدامات بسیاری در این راستا انجام شده است. یکی از این اقدامات سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شهرهای هوشمند است که  تا سقف 35 میلیون دلار افزایش یافته است.

طراحی زیرساختار شهرهای هوشمند

زیرساختار مورد نیاز در شهرهای هوشمند اهمیت بسیاری دارد. قبل از راه‌اندازی عملیات و فرایندهایی که قرار است در شهرهای هوشمند انجام شود؛ بهتر است در رابطه با زیرساخت های مورد نیاز و یک پارچگی آنها جهت انتقال داده ها برنامه ریزی شود.

بعد از طراحی زیرساختارها، عملیات و فرایندهایی که قرار است انجام شود مشخص خواهد شد. این عملیات باید به گونه‌ای طراحی شوند که برای شهروندان ارزش‌افزایی کنند و از هزینه‌های آن‌ها بکاهند. زیرا زیرساختارها یکی از عناصر اصلی برای تشکیل شهرهای هوشمند خواهند بود.

امنیت هم یکی از مسائل مهم و اساسی در شهرهای هوشمند خواهند بود. نحوه طراحی شهرهای هوشمند و این که چگونه طراحی شوند که از خطرهای حمله، خطاها و اشتباه‌ها در امان باشند، موضوع بسیار مهمی است.

نحوه  انتقال داده‌ها مسئله‌ای مهم در شهرهای هوشمند به حساب می‌آید. زیرا اگر داده‌ها با کیفیت کم و یا در زمان نامناسب منتقل شوند، ارزش افزوده چندانی نخواهد داشت.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *