پچ پنل | تعریف،کاربرد و انواع

پچ پنل

پچ پنل


 

متخصصین کابل کشی برای رفع این مشکل از پچ پنل استفاده می کنند. پچ پنل قطعه ای مستطیلی شکل است که روی آن تعداد مشخصی (مثلا 24 یا 48) پورت شبکه وجود دارد و داخل رک قرار می گیرد. متناسب با نیاز سیستم شبکه و تعداد فعلی و آینده کلاینت ها در سیستم، تعداد پچ پنل ها در رک ها متغیر خواهد بود. متخصصین کابل کشی تمام کابل هایی که به سوکت ها متصل هستند را در یک نقطه در مرکز قرار گیری رک می باشد جمع آوری می کنند، آنها را وارد پچ پنل کرده، شماره گذاری می کنند تا در صورت لزوم هر سوکتی را که میخواهند با یک کابل کوچک شبکه به سوئیچ متصل کنند.

با توجه به مطالب بالا می توان گفت پچ‌پنل رابطی است برای مرتب کردن و توزیع کابل های شبکه. از وظایف این قطعه می توان به رابط بودن  بین نودها و سوئیچ ها، سهولت در استفاده و زیبا کردن محیط کابل کشی و همچنین جلوگیری از آسیب دیدن کابل ها اشاره کرد ولی وظیفه اصلی پچ‌‎پنل این است که بین نقاط انتهایی کابل های شبکه و تجهیزات شبکه از قبیل هاب، روتر، سوئیچ و … قرار می گیرد و به جای این که کابل های شبکه مستقیما به این تجهیزات متصل بشوند، این اتصال از طریق پچ‌پنل صورت می گیرد. به عبراتی می توان گفتکه یک سر تمامی کابل های کشیده شده شبکه در کل ساختمان در نهایت وارد پچ پنل می شود و ارتباط های شبکه را شکل می دهند.

برای مطالعه بیشتر در مورد انواع و خصوصیات پچ کوردهای شرکت آر اند ام (R&M) به لینک‌های زیر مراجعه فرمایید:

با تکنولوژی تولید پچ کورد های فیبر نوری آر اند ام آشنا شوید

R&M

پچ پنل
پچ پنل

انواع پچ‌پنل‌ها

پچ‌پنل‌های ماژولار:

در پچ‌پنل‌های ماژولار می توان چندین نوع پورت مثلاً  UTP، STP و FTP و Cat5 , Cat5e , Cat6 , Cat7 و حتی انواع پورت فیبر نوری مالتی مود و سینگل مود را در کنار هم قرار داد. اگر پورتی به هر عنوان دچار مشکل شود فقط همان کیستون تعویض می شود و نیاز به تعویض کامل پچ پنل نیست. این پچ‌پنل‌ها در انواع 12 ، 16 ، 24 ، 32 ، 36 و … ساخته می شوند.

پچ‌پنل‌های غیرماژولار:

پچ‌پنل‌های غیر ماژولار در انواع Cat5e و Cat6 و با تعداد پورتهای 16 ، 24 ، 36 و 48 پورت بصورت رنگی و مشکی و با زوایای 180 درجه و 45 درجه تولید می شوند.

پچ‌پنل‌های برند R&M سوئیس همگی به صورت پیش فرض، ماژولار هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *