ویژگی‌های کانکتورهای RJ45

کانکتورهای RJ45

کانکتورهای RJ45


زمان تخمینی مطالعه: 3 دقیقه

 برخی خصوصیات کانکتورهای RJ45 و 8P8C

کانکتورهای RJ45 دارای 8 پین هستند که رشته‌های سیم یک کابل شبکه به آن‌ها متصل می‌شوند. هر کانکتور دارای 8 پوزیشن است که بین آن‌ها به اندازه 1 میلیمتر فاصله وجود دارد که سیم‌ها با ابزارهای ویژه سیم‌کشی (آچار سوکت زن) در آن قرار می‌گیرند. این نوع از کانکتورها در صنعت (8P8C (Eight Position, Eight Contact نامیده می‌شوند.
کابل‌های اترنت و کانکتورهای 8P8C برای عملکرد مناسب باید مطابق با استانداردهای موجود، آرایش سیم‌ها در کانکتورهای RJ45 را رعایت کنند. از لحاظ فنی، 8P8C علاوه بر اترنت می‌تواند برای انواع دیگر کانکشن‌ها مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال می‌توان از این کانکتورها برای پروتکل سریال RS-232 استفاده کرد. این پروتکل، یک پروتکل ارتباطی سه سیمه است که اطلاعات را از یک دستگاه به دستگاه دیگر انتقال می‌دهد که در آن یکی از سیم‌ها زمین یا ground و دو سیم دیگر فرستنده و گیرنده هستند. از آنجا %Dgzه RJ45 همواره با آرایش 8P8C سربندی می‌شود در صنعت می‌توان از کانکتور RJ45 به جای RS-232 استفاده کرد.

آرایش سیم‌ها در کانکتورهای RJ45

دو آرایش استاندارد برای 8 سیم مورد نیاز هنگام اتصال کانکتورها به کابل وجود دارد: استانداردهای T568A و T568B. در هر دوی این استاندارد ها رنگ پوشش سیم‌ها یکی از رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، نارنجی، آبی و سفید است. پیروی از این استانداردها در هنگام ساخت کابل‌ها، برای اطمینان از سازگاری الکتریکی با سایر تجهیزات بسیار ضروری است. در طول زمان، استاندارد T568B محبوب‌تر شده است. در جدول زیر خلاصه ای از کدگذاری رنگ‌ سیم‌ها، در هر یک از استانداردها آورده شده است.

چندین نوع دیگر ازکانکتورها، بسیار شبیه به RJ45 هستند و می توانند به راحتی با یکدیگر اشتباه گرفته ‌شوند. برای مثال، کانکتورهای RJ11 که با کابل‌های تلفنی مورد استفاده قرار می گیرند، به جای کانکتورهای هشت پین، از شش پین استفاده می کنند و آن‌ها را کمی باریک تر از کانکتورهای RJ45 می‌سازند.

RJ45 connectors

چند نکته در مورد کانکتورهای RJ45

برای کمک به تشکیل یک اتصال محکم بین پین‌ها و پورت‌های شبکه، تعدادی از کانکتورهای RJ45 (نه همه آن‌ها) از قطعه پلاستیکی منعطف به نام “تب” استفاده می‌شود. تب کمک می‌کند تا یک اتصل محکم در محل الحاق کابل و مادگی ایجاد شود که، لازم است، یک فشار رو به پایین بر روی زبانه توسط یک فرد وارد شود تا امکان جدا شدن کابل از کانکشن فراهم گردد. این امر موجب می‌شود تا از لق شدن ناگهانی یا رها شدن کابل جلوگیری شود. متأسفانه وقتی این تب‌ها  رو به عقب خم می‌شوند به راحتی می‌شکنند و یا در مواقعی که دو کابل به یکدیگر گره می‌خورند، تب‌های سوکت‌های RJ45 آنها در اثر کشیده شدن به عقب، خواهند شکست.

شرکت R&M با بیش از 50 سال سابقه در زمینه ساخت تجهیزات پسیو شبکه، کانکتورهای RJ45 را با اسم تجاری RJ45 Connection Module و سوکت‌های کابل‌ شبکه را با نام تجاری FM45 برای محیط‌های اداری و صنعتی تولید می‌کند.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *