راهکار سامانه‌های هوشمند

سیستم مدیریت ساختمان (BMS) که با نام‌های دیگر سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS) یا سیستم مدیریت انرژی ساختمان (BEMS) شناخته می‌شود، یک سیستم کنترل مبتنی بر رایانه است که در ساختمان‌ها نصب می‌شود و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی ساختمان را کنترل و نظارت می‌کند شامل مواردی همچون: تهویه، روشنایی، سیستم‌های برق، سیستم‌های آتش‌نشانی و سیستم‌های امنیتی BMS (نرم‌افزار و سخت‌افزار) است. برنامه نرم‌افزاری که معمولا به‌صورت سلسله مراتبی پیکربندی می‌شود، می‌تواند اختصاصی باشد و از پروتکل‌هایی مانند: C-Bus، Profibus  و غیره استفاده کند. فروشندگان همچنین یک BMS تولید می‌کنند که استفاده از پروتکل‌های اینترنت و استانداردهای باز مانند: DeviceNet، SOAP، XML، BACnet، LonWorks، Modbus یا KNX را یکپارچه می‌کند. یک BEMS ممکن است بر مصرف انرژی و عملکرد یک ساختمان به جای طیف وسیع‌تری از عملکردهای ساختمان تمرکز کند.

سیستم‌های مدیریت ساختمان به‌طور معمول در پروژه‌های بزرگ با سیستم‌های مکانیکی، HVAC  و الکتریکی گسترده اجرا می‌شوند. سیستم‌های متصل به BMS معمولا 40 درصد از مصرف انرژی ساختمان را نشان می‌دهند. اگر روشنایی در نظر گرفته شود، این عدد به 70٪ نزدیک می‌شود. سیستم‌های BMS یک بخش حیاتی برای مدیریت تقاضای انرژی هستند. اعتقاد بر این است که سیستم‌های BMS با پیکربندی نادرست 20 درصد مصرف انرژی ساختمان یا تقریبا 8 درصد کل مصرف انرژی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

سامانه‌های هوشمند

علاوه بر کنترل محیط داخلی ساختمان، سیستم‌های BMS گاهی به کنترل دسترسی (گردن‌گردان و درهای دسترسی کنترل می‌کنند که چه کسی اجازه دسترسی و خروج از ساختمان را دارد) یا سایر سیستم‌های امنیتی مانند تلویزیون مدار بسته  (CCTV)  و آشکارسازهای حرکتی مرتبط می‌شود. گاهی اوقات سیستم‌های اعلام حریق و آسانسورها برای نظارت به BMS متصل می‌شوند. در صورت تشخیص آتش‌سوزی، تنها پانل اعلام حریق می‌تواند دمپرهای سیستم تهویه را ببندد تا از انتشار دود جلوگیری کند، هواگیرها را ببندد، فن‌های تخلیه دود را روشن کند، و تمام آسانسورها را به‌طبقه همکف بفرستد و آن‌ها را پارک کند تا از ورود مردم جلوگیری شود. سیستم‌های مدیریت ساختمان همچنین مکانیسم‌های واکنش در برابر بلایا (مانند جداسازی پایه) را برای نجات سازه‌ها از زلزله گنجانده‌اند. در زمان‌های اخیر، شرکت‌ها و دولت‌ها برای یافتن راه‌حل‌های مشابه برای مناطق سیل‌زده و مناطق ساحلی در معرض خطر بالا آمدن سطح دریا کار می‌کنند. یکی از این نمونه‌ها سیستم ساختمانی SAFE  توسط Arx Pax Labs, Inc است که برای شناور کردن ساختمان‌ها، جاده‌ها و تاسیسات در چند فوت آب طراحی شده است. محیط شناور خود تنظیم از فناوری‌های موجود برای شناور کردن پل‌ها و باندهای بتنی مانند SR 520 واشنگتن و Mega-Float  ژاپن استفاده می‌شود.

اکنون با ظهور فناوری ریزشبکه در بازارهای حیاتی، مدل‌سازی، تحلیل و شبیه‌سازی سیستم قدرت الکتریکی در طراحی و بهره‌برداری از مراکز داده حیاتی‌تر شده است. از این‌رو، اتخاذ تصمیم‌های طراحی مناسب در مراحل اولیه برنامه‌ریزی سیستم، برای حمایت از استراتژی‌های بهره‌وری انرژی برای کاهش قابل‌توجه هزینه کل مالکیت و بهبود قابلیت اطمینان عملیات مهندسی و تاسیسات، بسیار مهم است.

امروزه، مالک-اپراتور مراکز داده مدرن منتظر یک راه‌حل مرکزداده هوشمند است که در آن تسهیلات طراحی، تجزیه و تحلیل، اعتبارسنجی و سپس به‌صورت آن‌لاین برای ارائه سیستمی با کارایی و مدیریت چرخه عمر افزایش یافته است. این روند از طراحی تا استقرار تا عملیات آنی و بازگشت به برنامه‌ریزی ظرفیت صورت می‌گیرد.

سامانه‌ های هوشمند

طراحی و عملیات مدل محور

لاوان ارتباط با رویکرد مدل محور، قصد تیم طراحی را برای اطمینان از این‌که تسهیلات دقیقا همان‌طور که در نظر گرفته شده‌اند یا بهتر عمل می‌کنند، کدگذاری کرده و این روش را به منصه ظهور می‌رساند. مدل سیستم قدرت برای عملکرد بهینه در ابتدای پروژه (جریان برق، اتصال کوتاه، هماهنگی دستگاه محافظ، فلاش قوس الکتریکی، ارزیابی قابلیت اطمینان و موارد دیگر) تایید شده است. پس از عملیاتی شدن تسهیلات، با مقایسه داده‌های «همان‌طور که هست» و «آن‌طور که طراحی شده‌اند» به‌کار خود در حالت آن‌لاین ادامه می‌دهد. این به‌عنوان پایه‌ای برای شبیه‌سازی‌های آنی و مطالعات “چه می‌شود” عمل می‌کند، به‌عنوان مثال: ظرفیت، ارتقا، خطا، قابلیت اطمینان و غیره… همان‌طور که تسهیلات در طول زمان تکامل می‌یابد، مدل را می‌توان به‌راحتی به‌روزرسانی کرد تا به‌عنوان یک مخزن دارایی دیجیتال عمل کند.

شرکت لاوان ارتباط با تیمی مجهز و کارآزموده آماده‌ی اجرای سیستم مدیریت ساختمان (BMS) که با نام‌های دیگر سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS) یا سیستم مدیریت انرژی ساختمان (BEMS)نامیده می‌شود، می‌باشد. برای  ارتباط با ما در خصوص این موضوع به صفحه اطلاعات تماس مراجعه فرمایید.

سامانه هوشمند