رایانش ابری، معرفی آن و بررسی نقاط قوت و ضعف


رایانش ابری

رایانش ابری

فرض کنید سازمانی هر روز حجم زیادی از داده ها را دریافت می کند که باید آنها را بر روی هارد دیسک های فیزیکی ذخیره نماید؛ اگرچه ذخیره‌سازی داده ها تنها گوشه ای از ابعاد فعالیت سازمان ها ست، آنها  داده ها را تحلیل می کنند، گزارش می گیرند، به دانش و اطلاعات می رسند و…

با این حساب  هارد دیسک های فیزیکی هرگز نمی توانند پاسخگوی این حجم داده باشند؛ به همین دلیل سازمان ها برای استفاده از فضای های مجازی تشویق می شوند تا داده های خود را به فضایی مجازی  منتقل کنند.

معرفی رایانش ابری و انواع مدل های آن

رایانش ابری در سه مدل مختلف توسعه داده  شده است.

مدل نرم‌افزار به عنوان خدمت، زیر ساختار به عنوان خدمت و بستر به عنوان خدمت.

منظور از نرم‌افزار به عنوان خدمت این است که یک سری نرم افزارهای کاربردی به صورت مجازی و در فضای رایانش ابری ارائه شوند.

ارائه بستر به عنوان سرویس، یعنی فراهم آوردن یک بستری که سازمان ها بتوانند آن را توسعه دهند؛ به طور مثال محیطی فراهم شود که سیستم های عملیاتی امکان فعالیت داشته باشند و یا فضایی برای فعالیت سرورها و شبکه ها به وجود بیاید.

ارائه زیر ساختار به عنوان سرویس به این معناست که   خدماتی به سازمان ها ارائه شود تا بتوانند از راه دور مراکز داده ای خود را کنترل نمایند.

ذخیره‌سازی ابری چگونه کار می کند؟

ساده‌ترین روش ذخیره‌سازی ابری زمانی اتفاق می افتد که کاربران فایل ها یا فلدرهایی را از سیستم کامپیوتر شخصی یا گوشی هوشمندشان روی یک سرور اینترنت آپلود می کنند. در این حالت فایل های آپلود شده به عنوان یک پشتیبان برای فایل های اصلی ذخیره می شوند تا در مواقعی که فایل های اصلی پاک می شوند، ویروسی می شوندو یا آسیب می بینند بتوان آن ها را بازیابی و از آن ها استفاده کرد.

استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری به کاربر این اجازه را می دهد که زمانی که به اطلاعاتشان نیاز دارند آن ها را روی دستگاه های دیگری دانلود کنند. این فایل ها غالبا توسط رمزنگاری محافظت می شوند و وقتی کاربر می خواهد به آن ها دسترسی پیدا کند باید نام کاربری و رمز عبور وارد کند. این فایل ها برای همیشه (تا زمانی که کاربر به اینترنت دسترسی داشته باشد) برای کاربران قابل دسترسی خواهند بود.

مثال هایی از ذخیره‌سازی ابری

موسسات و شرکت های مختلفی وجود دارند که فضای ذخیره‌سازی ابری در اختیار کاربران قرار می دهند، برخی از آن ها که نامشان آشناتر است عبارتند از:

آمازون درایو:

آمازون درایو به کاربرانی که می خواهند فایل، عکس و ویدئو ذخیره‌سازی کنند، 5 گیگ فضای ابری برای ذخیره‌سازی می دهد. اگر کاربر حساب وِیژه آمازون داشته باشد، می تواند به صورت نامحدود عکس ذخیره کند و 5 گیگی فضا هم برای فایل هایی با فرمت های دیگر در اختیار دارد. افرادی که فضای بیشتری نیاز دارند می توانند با پرداخت هزینه مربوط 100 گیگابایت یا یک ترابایت فضا خریداری کنند.

گوگل درایو:

نوعی از فضای ذخیره‌سازی ابری است که به صورت یکپارچه با محصولات و خدمات گوگل کار می کند و یک حالت آفلاین برای برخی دسته بندی ها و مدارک ارائه می دهد که برای دسترسی به آن ها نیازی به اینترنت نیست. در گوگل درایو هر کاربر 15 در گوگل درایو هر کاربر 15 گیگ فضا برای ذخیره‌سازی اسناد، عکس ها، موسیقی و ویدئوها در اختیار دارد و از طریق هر دستگاهی می تواند به آن ها دسترسی پیدا کند. با پرداخت مبلغ در گوگل درایو می توانید تا 30 ترابایت فضا بخرید.

اپل آی کلاد:

فضای ذخیره‌سازی ابری برا مک بوک ها، گوشی های آیفون، آیپد ها، آی پادها و سیستم های کامپیوتر خانگی دارای ویندوز است. در این سرویس هر کاربر 5 گیگ فضا برای ذخیره‌سازی عکس ها، ویدئوها، اسناد، نرم افزارها و فایل های دیگر در اختیار دارد. پلن های مختلف فضاهای ذخیره‌سازی ابری دیگر با پرداخت هزینه هایی در دسترس خواهند بود. شما می توانید آی کلاد را جوری تنظیم کنید که خودش با موبایل شما سینک شود.
نکاتی که در انتخاب سرویس ارائه دهنده فضای ابری باید به آن ها توجه کنیم.

از آن جایی که سرویس های ارائه دهنده فضای ابری مختلفی وجود دارند، شاید زمانی که بخواهید فقط یکی را انتخاب کنید کمی گیج کننده باشد. بهتر است برای انتخاب بهترین فضای ابری این فاکتورها را مد نظر داشته باشید:

امنیت: داده های شما باید برای حفظ امنیت رمزنگاری شوند.
قیمت: مستقیما بستگی به این دارد که پیش بینی شما از میزان فضای ابری مورد نیازتان چقدر باشد. بسیاری از سرویس ها نسخه آزمایشی خود را به صورت رایگان ارائه می دهند و یا همان طور که در مورد سرویس های بالا گفته شد، تا حجم مشخصی از فضا را به صورت رایگان به کاربر ارائه می دهند. اگر در حال استفاده از نسخه آزمایشی رایگان هستید، اطلاعات حساس و مهم خود را آپلود نکنید.
راحتی استفاده: آپلود کردن و دسترسی به فایل های شما در فضای ابری باید ساده و قابل فهم باشد. اگر این طور نیستپس دنبال سرویس ذخیره‌سازی ابری دیگری باشید.

Advantages to disadvantages of cloud computing

رایانش ابری و مزیت های آن

  • براساس مدل pay-per-use  توسعه داده شده است (به این معنا که سازمان ها تنها براساس استفاده و تقاضا از هر یک از خدمات می توانند هزینه ها را پرداخت کنند)
  • کاهش هزینه های سازمانی
  • افزایش کارایی و بهره وری در سازمان

رایانش ابری و معایب آن

در واقع اگر بخواهیم از معایب  رایانش ابری صحبت کنیم، می توانیم به” امنیت” اشاره نماییم.

به صورت کلی در فضای مجازی موضوع امنیت خطر ساز شده است. رایانش ابری هم با استفاده از متدهای مجازی سازی همواره با موضوع امنیت داده ها در حال دست و  پنجه نرم کردن است.

امنیت در محیط کلود کاهش می یابد،  زیرا تمامی داده ها به فضای مجازی منتقل می شوند، مراکز داده پراکنده هستند و ممکن است داده های یک سازمان در چندین فضای مختلف ذخیره شده باشد، در فضای مجازی امکان وقوع حملات مختلفی وجود خواهد داشت که باید برای آنها فکری اساسی شود.

در حال حاضر کارشناسان در حال بررسی این خطرات هستند و تلاش می کنند احتمال وقوع آنها را به صفر کاهش دهند، اما همچنان این مشکلات وجود  دارد.

بخوانید: تفاوت رایانش ابری و محاسبات لبه چیست؟

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *