شبکه LAN در سال 2023: یک ماموریت بزرگ

شبکه LAN در سال 2023

شبکه LAN در سال 2023


زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

اشتیاق به پهنای باند، همگرایی، Wi-Fi،PoE  و سایر موارد، نیاز به راه‌کارهای جدید شبکه محلی را برانگیخته است. در راه رسیدن به ساختمان هوشمند، نقش LAN  همچنان مشهود است و به توسعه خود ادامه می‌دهد چراکه سامانه‌های داخلی، محل‌های کار، ابر و اینترنت چیزها را به‌هم متصل می‌کند.

تقاضای مداوم برای پهنای باند

تقاضا برای اترنت و وای‌فای ( Wi-Fi ) به‌طور چشم‌گیری در حال افزایش است و نیاز به پهنای باند و مدیریت بیشتر را ایجاد می‌کند. رشد گسترده دستگاه‌ها، همگرایی بین سامانه‌ها، هوشمندی در ساختمان‌ها و شهرها، و روش‌های تغییر کار باعث جذب زیرساخت‌ها و رویکردهای جدید LAN شده است. برای مثال: رشد مداوم رایانش ابری و کار در خانه، LAN  را به خانه‌های خصوصی و وای‌فای محلی توسعه داده است.

Technavio ، رشد بالقوه بازار LAN غیرفعال نوری (POLAN) را از سال 2021 تا 2026 به 21.85 میلیارد دلار آمریکا ( 20.58 میلیارد CHF ) نشان می‌دهد. بر اساس تحقیقات گراند ویو، انتظار می‌رود بازار زیرساخت شبکه سازمانی جهانی با CAGR 5.3% از سال 2022 تا 2028 گسترش یابد.

طبق آمارهای اخیر از  Market Research Future، بازار جهانی کابل LAN تا سال 2030 انتظار می‌رود به‌میزان 9.60 میلیارد دلار رشد کند، در حالی‌که Dell’Oro  انتظار دارد تا سال 2026 کل بازار شبکه بی‌سیم از 10 میلیارد دلار فراتر رود

شبکه‌ها به فیبر متکی خواهند بود

فیبر به‌طور فزاینده‌ای به ستون فقرات یکپارچه جهانی تبدیل می‌شود. ظرف چند سال، هر شبکه ارتباطی بر روی یک ستون فقرات یکی شده « فیبر فراگیر[1]» عمل خواهد کرد. شبکه داده‌ و کنترل ساختمان در یک شبکه گسترده با هم یکپارچه خواهند شد. مزایای آن عبارتند از: فناوری و رابط یکی شده اساسی، کاهش عرضه و سرمایه‌گذاری‌های تعمیر و نگهداری، و حذف تدریجی فناوری‌های قدیمی.

گرایش‌های مختلف نیاز به پهنای باند، زمان کار و در نتیجه فیبر فراگیر را به‌وجود می‌آورد و در جایی‌که منطقی است، با مس گسترش می‌یابد. این پیشرفت‌ها شامل: اینترنت چیزها، مدیریت ساختمان دیجیتال، شبکه‌های All-IP و شبکه‌های سقف دیجیتال است.

[1] Holistic Fiber

همگرایی هوش را راه‌ می‌اندازد

همگرایی مبتنی بر IP، اشتراک منابع (مجازی شده) را در بین برنامه‌ها امکان‌پذیر می‌سازد و سطوح بالایی از استانداردسازی، در دسترس بودن، قابلیت اطمینان و پشتیبانی را برای استقرارهای جدید فراهم می‌کند. این همگرایی؛ انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و یکنواختی بیشتری را ارائه می‌دهد.

فیبرنوری

با متمرکز کردن مدیریت منابع فناوری‌اطلاعات، یکپارچه‌سازی سامانه‌ها، افزایش نرخ بهره‌برداری از منابع، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها، از دیدگاه فنی و تجاری، باعث ارتقای بسیار بیشتر بهره‌وری می‌شود. همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که از هوشمندی سیستمی که به‌طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر است، استفاده کنند.

IP اتوماسیون بیشتری را امکان پذیر می‌کند

رویکرد All-over-IP (ALL-IP) شبکه داده و برق از طریق اترنت (PoE) را از طریق سقف کل ساختمان گسترش می‌دهد و اتصال دستگاه‌ها به اتوماسیون ساختمان که از طریق مناطق دارای نقاط اتصال سربار از پیش نصب شده است را امکان‌پذیر می‌سازد. تمام زمینه‌های اتوماسیون ساختمان را می‌توان در یک مفهوم راه‌کار ساختاریافته یکپارچه کرد.

معرفی شبکه‌های هوشمند و همگرا، می‌تواند اجرای فناوری‌ها و برای صرفه‌جویی در انرژی و کاربردهای آن در جاهایی همچون مدیریت هوشمند فضای ساختمان، منابع و روشنایی LED را امکان‌پذیر کند.

PoE

در یک شبکه ALL-IP، مدیریت ساختمان و دستگاه‌های مرتبط با فناوری از طریق اترنت/IP با شبکه LAN ساختمان که یک لایه ارتباط فیزیکی و PoE را فراهم می‌کند، ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین دستگاه‌های IP و شبکه‌ها به یک زبان صحبت می‌کنند و نیازی به ترجمه بین حسگرها، دستگاه‌های پایانی، سرورها، کابل‌کشی و سیستم‌عامل نیست.

افزایش مداوم هوشمندی

یک شهر هوشمند، سامانه‌های فیزیکی و دیجیتالی را برای حل چالش‌های شهری و استفاده بهتر از منابع انرژی یکپارچه می‌کند. یک ساختمان هوشمند از هوش‌مصنوعی و داده‌ها برای مدیریت بهینه تاسیسات، اتوماسیون ساختمان، امنیت و ایمنی و سامانه‌های ارتباطی استفاده می‌کند.

زیرساخت‌های شهری به‌طور فزاینده‌ای به اینترنت‌چیزها متصل می‌شوند تا چالش‌های شهری را برطرف کنند. در ساختمان‌های هوشمند، شاهد همگرایی مستمر LAN و اتوماسیون ساختمان هستیم. در گذشته، قابلیت‌ها در محیط‌های خانه و شهر به‌عنوان «سیلوی» متفاوتی که به یک کارایی یا فناوری خاص اختصاص یافته‌اند، تقسیم شده بودند.

اما برای یک ساختمان هوشمند یا شهر هوشمند، این رویکرد محدودکننده و ناکارآمد است. شهرهای هوشمند باید به‌طور یکپارچه شبکه‌های گسترده، شبکه‌های منطقه شهری و شبکه‌های محلی را با استفاده از پلت‌فرم‌های مشترک برای طراحی، ترکیب و کنترل کنند.

فناوری‌های کلیدی SPE و PoE

در ساختمان‌ها، رویکرد ALL-IP به‌طور گسترده‌تر استفاده می‌شود، کابل‌کشی اتوماسیون ساختمان، ارتباطات داده، اینترنت چیزها و موارد دیگر را با استفاده از مس و فیبر یکپارچه می‌کند. برخلاف سامانه‌های فیلد باس موجود، All over IP امکانات توسعه بهتری را برای ساختمان‌های هوشمند، امکانات کاربردی گسترده و کارخانه‌ها ایجاد می‌کند که توسط PoE و Single Pair Ethernet (SPE) پشتیبانی می‌شود و به‌طور فزاینده‌ای به فناوری‌های کلیدی در ساختمان‌های هوشمند تبدیل می‌شوند.

انتظار می‌رود که کابل‌کشی SPE مبتنی بر xBASE-T1 با استفاده از یک زوج به‌هم تابیده برای انتقال داده‌ها همچنان در برنامه‌های اتوماسیون ساختمان توسعه یابد. SPE «محیط گرا» امکان یکپارچه‌سازی دستگاه‌های میدانی، حسگرها و محرک‌ها را در یک محیط اترنت موجود، بدون دروازه‌ها و رابط‌های اضافی، ممکن می‌سازد.

همان‌طور که مدیریت ساختمان به‌طور فزاینده‌ای دیجیتالی و مبتنی بر IP می‌شود، SPE از ساختارهای شبکه جدید، مانند سقف دیجیتال، برای کابل‌کشی چند متر پایانی پشتیبانی می‌کند. توانایی انتقال تا 50 وات همراه با داده‌ها و سیگنال‌های کنترلی (Power over Data Line)PoDL  ،SPE  را به یک راه‌حل ایده‌آل برای برنامه‌های صنعتی اینترنت چیزها (IIoT) تبدیل می‌کند.

SPE PoE

با سقف دیجیتال انعطاف پذیر باشید!

ما شاهد تحولات سریع و افزایش تقاضای عملکرد پهنای باند، توان و طول مربوط به LAN هستیم. درک این نکته حیاتی است که تنها بر اساس یک توسعه، راه‌حلی برای همه این چالش‌ها پیدا نخواهید کرد.

چالش‌های پهنای باند LAN، شامل: انتقال فرکانس بالا برای 10 تا 40 گیگابیت بر ثانیه، منبع تغذیه از راه دور PoE قابل اعتماد و پوشش جامع اترنت/IP است.

PoE نیاز به ارائه سطوح روزافزون قدرت دارد که ملاحظات مدیریتی را نیز به‌همراه دارد. SPE می‌تواند تا حدی کابل‌کشی موجود را تکمیل کند اما همیشه نمی‌تواند جایگزین فناوری RJ45 شود. یک تصمیم کاملا آگاهانه بر اساس مورد به مورد، ضروری است.

سقف دیجیتال، انعطاف‌پذیری را برای رویارویی با این چالش فراهم می‌کند و به‌طور فزاینده‌ای خدماتی را ارائه می‌دهد که ساکنان و مدیران ساختمان در آینده نزدیک و سال‌های آینده به آن نیاز خواهند داشت. PoE را با نقاط قوت SPE و All over IP ترکیب می‌کند. در واقع، نیاز به نصب سریع و انعطاف‌پذیر دستگاه، از جمله اتصال برق و داده، منجر به تقاضا برای گسترش مفهوم سقف دیجیتال به طبقات شده است.

RJ45-PoE

اینترنت چیزها پایداری را تقویت می‌کند

از طریق سنسورها، داده‌ها و هشدارها، اینترنت چیزها (IoT) یک LAN توانمند شده می‌تواند به نظارت و مدیریت مصرف انرژی برای کاهش خروجی بدون کربن که بر آسایش یا کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. برای کارآمدتر شدن ساختمان‌ها به لحاظ انرژی، آن‌ها باید هوشمندتر شوند.

همگرایی و IP اجازه می‌دهند تا از اطلاعات دستگاه‌های جداگانه برای بهینه‌سازی کارایی دستگاه‌های دیگر و سامانه به‌عنوان یک کل استفاده شود، IT و OT در کنار هم قرار گیرند و به یافتن بهبودهای احتمالی و بهبود کارایی کمک کنند، حتی در سامانه‌هایی که در مناطق بزرگ و مکان‌های مختلف توزیع شده‌اند.

معرفی شبکه‌های هوشمند و همگرا همچنین فناوری‌ها و کاربردهای جدید صرفه‌جویی، در انرژی مانند مدیریت هوشمند فضا و منابع ساختمان را امکان‌پذیر می‌کند. اینترنت چیزها با هوش داخلی، یکپارچگی هوش‌مصنوعی و جمع‌آوری داده‌ها به‌سرعت در حال تغییر سامانه‌های اتوماسیون ساختمان است که به صرفه‌جویی در انرژی، افزایش پایداری، کاهش خطر خطای انسانی، فعال‌سازی سریع زمان پاسخ و سفارشی‌سازی، کمک می‌کند و مدیریت ساختمان‌ها را آسان‌تر و ساده‌تر می‌سازد و برای آینده آماده‌تر می‌کند.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *