راهنمای انتخاب کابل های Aerial Drop

کابل کشی بیمارستان

کابل کشی بیمارستان


کابل های Drop

زمان تخمینی مطالعه:9 دقیقه

فرآیند گسترش ارتباطات پهنای باند فیبر به خانه (FTTH) در مناطق شهری، به شکل قابل قبول و سریعی در حال انجام است. با این‌حال، هنوز هم بسیاری از مناطق روستایی در کشورهای مختلف فاقد فناوری فیبر به خانه هستند. بهترین راهکار برای جبران این کمبود، استقرار هوایی است که اجازه می‌دهد در زمان کوتاه و به شکل مقرون به صرفه‌ای این مشکل را برطرف کرد.

بازگشت به راه‌حل‌های مبتنی بر خطوط هوایی (aerial lines)

در خارج از شهرها و مناطقی که از آن‌ها به عنوان مکان‌های دور دست نام می‌بریم، کابل‌کشی زیرزمینی سنتی برای اتصالات FTTH اغلب بسیار پیچیده و هزینه‌بر هستند. علاوه بر این، در برخی مناطق مثل کوهستان‌ها به دلیل وجود صخره‌ها عملا کابل‌کشی زیرزمینی سنتی غیر ممکن است. با این وجود، شرکت‌ها مصمم هستند تا پهنای باند بالا را به شکل یکسانی در اختیار افراد ساکن در مناطق مختلف قرار دهند. به همین دلیل اپراتورهای فعال در صنعت مخابرات و شبکه دومرتبه به سراغ خطوط هوایی رفته‌اند.

شکی نیست که کابل‌کشی هوایی مقرون به صرفه‌ترین روش پیاده‌سازی زیرساخت‌های مبتنی بر اتصال FTTB/FTTH است. اجرای آن سریع و نسبتا آسان است، به ویژه زمانی که قرار باشد، اینترنت پهن باند در اختیار مشتریانی قرار بگیرد که دور از مناطق شهری هستند. آمارها نشان می‌دهند، ساکنان مناطق دور افتاده برای چند دهه از زیرساخت‌های سنتی مخابراتی (تلفن ثابت) و منابع انرژی رایج برای رفع نیازمندی‌های خود استفاده کرده‌اند، اما اکنون این مناطق نیز خواستار دست‌یابی به راهکارهای پیشرفته‌تر و نوینی هستند که لازمه تحقق این امر، برنامه‌ریزی اصولی و درست است.

کابل‌های خطوط هوایی چیست؟

قبل از این‌که راه‌حل R&M در این زمینه را بررسی کنیم، اجازه دهید توضیح کوتاهی در ارتباط با مفهوم کابل Fiber Drop Air ارائه دهیم. کابل‌های Drop Air فیبر یکی از ملزومات مهم موردنیاز برای پیاده‌سازی فیبرنوری به منازل (FTTH) هستند که ارتباط کاربران و کابل فیدر را برقرار می‌کنند. هنگامی که از تجهیزات سربندی مناسب با کابل فیبر نوری دراپ و کانکتورهای قابلیت اطمینان و انعطاف‌پذیر شبکه همراه با برنامه‌ریزی اصولی و درست به منظور استقرار شبکه‌های FTTH استفاده شود، این اطمینان خاطر را می‌دهد که کاربران خانگی بدون آن‌که کندی سرعت یا تاخیر زیاد را تجربه کنند، به شبکه متصل خواهند شد.

بر مبنای توضیحی که ارائه کردیم، باید بگوییم، کابل‌های دراپ FTTH در انتهای مسیر و در محل زندگی مشترکان نصب می‌شوند تا از کافو مخابراتی یک کابل توزیع را به منازل مشترکان وصل کنند. به‌طور معمول، این کابل‌ها قطر کمی دارند و قادر به پشتیبانی از تعداد زیادی از مشترکان هستند. کارشناسان شبکه می‌توانند این کابل‌ها را به شکل هوایی یا زیرزمینی مورد استفاده قرار دهند. به دلیل این‌که کابل‌های دراپ به‌عنوان کابل‌های فضای خارجی (outdoor) شناخته می‌شوند باید استاندارد‌های رایج صنعت را داشته باشند. کابل‌های فیبرنوری دراپ در مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارند که کابل‌های دراپ فیبرنوری FTTH شامل کابل دراپ تخت، کابل دراپ فیگور 8 و کابل دراپ گرد از نوع‌های پر کاربرد هستند.

کابل خطوط هوایی

صرفه‌جویی در زمان به لطف محصولات از قبل سرهم‌بندی شده

با توجه به این‌که زمان ارزشمندترین دارایی هر سازمانی است، از این‌رو، شرکت‌ها در هنگام پیاده‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی به سراغ خطوط هوایی می‌روند. هنگامی که مدیران پروژه به سراغ تعیین بازه زمانی برای انجام یک پروژه می‌روند، اولین نکته‌ای که به آن دقت می‌کنند، تحویل پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. به‌همین دلیل است که شرکت‌ها از کابل‌های Loose tube به سراغ کابل های دراپ (Drop) رفتند.

اگر بازار فروش کابل‌های مورد استفاده در زیرساخت‌های فیبرنوری را مورد بررسی قرار دهید، این مساله را به خوبی مشاهده می‌کنید. این نوع کابل‌ها به ویژه برای برقراری ارتباط میان آخرین نقاط توزیع تا جعبه‌های اتصال در ساختمان‌ها عملکرد قابل قبولی دارند. مجموعه R&M برای اتصالات فیبر به خانه به مشتریان خود ZOONA splice closure را پیشنهاد می‌دهد که محصولی از خانواده Polaris است که در قاره اروپا تولید می‌شوند.

معیارهای برنامه‌ریزی

هنگام برنامه‌ریزی برای استقرار هوایی، باید به موارد مختلفی مثل محیط نصب و شرایط آب و هوایی دقت نظر خاصی داشته باشید. به بیان دقیق‌تر، شرایط جوی باید در تمام فصول سال مورد بررسی قرار گیرند.

همچنین، باید مشخص شود که زیرساخت قرار است در چه محیطی پیاده‌سازی شود، خصوصی یا عمومی؟ در محیط‌های خصوصی، اپراتورهای مخابراتی کنترل بیشتری بر زیرساخت‌ها دارند. از نمونه‌های شناخته شده در این زمینه باید به شبکه‌های مستقر در واحدهای صنعتی یا شبکه‌های دانشگاهی اشاره کرد.

اگر قرار است کابل‌کشی در مناطق عمومی انجام شود، در بیشتر موارد از دکل‌های موجود استفاده می‌شود. در این حالت، ممکن است چند ارائه‌دهنده زیرساخت به شکل اشتراکی از دکل استفاده کنند. تجربه نشان داده است که این روش مشکلات مختلفی را به وجود می‌آورد که آسیب دیدن تجهیزات یا بروز مشکلات عملیاتی از جمله این موارد است.

علاوه بر این، چالش‌های دیگری نیز وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد. به‌همین دلیل، قبل از استقرار به دنبال پاسخ برای پرسش‌های زیر باشید:

مکان مورد نظر به چه ظرفیتی نیاز دارد؟ چه مقدار فضا روی دکل‌ها وجود دارد و آیا آن‌ها می‌توانند فشار کابل‌های اضافی و جعبه‌های اتصال را تحمل کنند؟

تجهیزات قرار است در چه ارتفاعی نصب شوند؟ آیا کابل‌ها در فاصله ایمن و مطمئنی از وسایل نقلیه قرار دارند؟ آیا این امکان وجود دارد تا کابل‌ها را آویزان کرد؟

مشترکان از زیرساخت فیبر چه انتظار دارند و مقررات محلی در این زمینه به چه صورتی است؟ ظاهر محیط تا چه حد مورد توجه مقامات شهری قرار دارد؟

همه این پرسش‌ها باید در مراحل اولیه برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرند. به طور مثال، می‌توان از ساختارهای کابلی مناسب، دکل‌های مطمئن و ملزومات جانبی اضافی برای پیاده‌سازی یک زیرساخت پایدار با رعایت مفاهیم زیباشناسی استفاده کرد.

معیارهای کلیدی در ارتباط با کابل‌های drop

از معیارهای مهم که هنگام انتخاب کابل‌های دراپ باید به آن‌ها دقت کنید که R&M به واسطه تجربه چند ساله در مقیاس بین‌المللی موفق به شناسایی آن‌ها شده به موارد زیر باید اشاره کرد:

قطر و وزن کابل‌های دراپ باید کوچک باشد. در حالت ایده‌آل، آن‌ها گرد هستند تا بتوان به شکل بهتری از آن‌ها همراه با کانکتور‌ها و ملزومات دیگر استفاده کرد.

هنگام انتخاب کابل‌ها، باید به شرایط جوی دقت نظر خاصی داشته باشید. به طور معمول، کابل باید برای سالیان متمادی در برابر تغییر بارهای کششی در محدوده دمایی زیاد مقاومت کند.

معیارهای انتخاب را می‌توان به پنج قانون ساده زیر خلاصه کرد:

هر چه کابل سبک‌تر باشد، بهتر است.

هر چه کابل نازک‌تر باشد بهتر است.

هر چه استحکام کششی بالاتر باشد بهتر  است.

هرچه طراحی ساده‌تر باشد، بهتر است

هر چه تیره‌تر باشد، بهتر است.

Aramid به چه معنا است؟

کابل‌های هوایی باید سطح بالایی از ارتجاعی بودن یا همان کشسانی را داشته باشند. نخ‌های آرامید اشاره به نوعی الیاف زرد رنگ دارند که داخل ژاکت کابل و اطراف فیبرها قرار می‌گیرند. نخ‌های شیشه‌ای یا رووینگ‌های شیشه‌ای (glass rovings) مناسب نیستند، زیرا کابل های هوایی دائما در معرض ارتعاشات و حرکات ناشی از باد هستند. نخ‌های شیشه‌ای در ژاکت کابل از یکدیگر جدا می‌شوند و باعث می‌شوند کابل، حالت کشسانی خود را از دست بدهد. علاوه بر این، کابل‌های هوایی نیازی به محافظت در برابر خطر جوندگان ندارند، در نتیجه رووینگ‌های شیشه‌ای برای کابل‌های زیرزمینی مناسب است.

Aramid Fibers

پارامترهای انتخاب کابل

برای انتخاب کابل‌هایی مناسب که عملکرد قابل قبولی داشته باشند باید به برخی از معیارهای مهم دقت کنید. اصل مهمی که باید به آن دقت کنید این است که هر فرآیند استقرار، الزامات خاص خود را دارد و شما برای هر پروژه باید نیازسنجی‌های مخصوص به آن‌را انجام دهید.

سازندگان کابل و سیم معمولا حداکثر نیروی کششی (MAT) یک کابل را مشخص می‌کنند و در بیشتر موارد دمای اتاق که کابل قادر به تحمل آن است را در بازه 20± درجه سانتی‌گراد، تعیین می‌کنند. با این حال، این مقدار به تنهایی نشان نمی‌دهد که آیا کابل می‌تواند در ارتباط با یک پروژه خاص مورد استفاده قرار گیرد یا خیر.

برای انتخاب کابل مناسب، باید به جزییات مهمی به شرح زیر دقت کنید:

حداکثر فاصله لنگر.

حداقل افتادگی.

حداکثر مقاومت در برابر وزش باد.

حداکثر بار اضافی قابل تحمل.

حداقل و حداکثر دمای عملیاتی قابل پشتیبانی توسط کابل.

اگر درباره معیارهای فوق اطلاعات دقیقی داشته باشید، قادر هستید، مقرون‌به‌صرفه‌ترین کابل را هماهنگ با الزامات پروژه انتخاب کنید.

به طور معمول، ویژگی‌ها و مشخصات در یک سند فنی ارائه می‌شوند که نشان می‌دهند کابل در چه شرایط آب و هوایی قابل استفاده است. همچنین سه حالت، متوسط، سنگین و سبک برای کابل‌ها همانند جدول زیر وجود دارد:

پارامترهای انتخاب کابل

کلام آخر

کابل‌های Aerial Drop برای اتصال FTTH در مناطق روستایی نباید بیش از اندازه طولانی باشند، زیرا هر زمان مشکلی به وجود آمد، شناسایی علت و مکان بروز مشکل سخت خواهد بود. بنابراین، راه‌حل‌های one fits all توصیه نمی‌شود. از نظر تجاری، کابلی که به طور کامل تمام پارامترهای شرح داده شده را داشته باشد، غیر قابل رقیب است و قیمت بیشتری نسبت به کابل‌های دیگر دارد. همچنین، توصیه نمی‌شود با نگاه کردن به فروشگاه‌های آن‌لاین کابل‌های هوایی را خریداری کنید، زیرا همواره احتمال درج اطلاعات اشتباه وجود دارد. به همین دلیل بهتر است با تامین‌کننده معتبر کابل تماس برقرار کنید تا اطلاعات دقیقی در اختیارتان قرار دهند.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *