سه روشی که مراکزداده می‌توانند از تغییر انرژی‌های تجدیدپذیر پشتیبانی کنند

مرکزداده تجدید پذیر

مرکزداده تجدید پذیر


زمان تخمینی مطالعه: 4 دقیقه

تونی ویتل، رییس Enel X انگلستان و ایرلند، سه راه را بیان می‌کند که مراکزداده می‌توانند درآمد ایجاد کنند، از انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت کنند و شهروندان شبکه خوبی باشند. از آن‌جایی که فشارهای سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی برای تسریع انتقال به تولید انرژی مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر ترکیب می‌شوند، چالش‌های جدیدی را برای اپراتورهای شبکه و مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند. به‌دلیل ماهیت متناوب آن – به‌هر حال، تا حد زیادی به آب‌وهوا متکی است – گنجاندن نسبت بیشتری از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیب انرژی، نیاز به انعطاف‌پذیری بیشتری هم در تقاضا و هم در تولید برای ایجاد تعادل در شبکه دارد.

کاربران بزرگ انرژی مانند مراکزداده همچنان با این انتقال انرژی سازگار هستند. در واقع، اپراتورهای مرکزداده با بهینه‌سازی سرورها و تجهیزات خنک‌کننده، دست یافتنی‌ترین صرفه‌جویی در بهره‌وری انرژی را انجام داده‌اند. اما برای تبدیل شدن به شهروندان شبکه حتی بهتر و دست‌یابی به یک دستور کار کم کربن، باید با مشارکت شبکه کار کنند تا سیستم‌هایشان و چراغ‌ها را برای بقیه ما روشن نگه دارند. مسیرهای زیادی برای رسیدن به انرژی کم کربن وجود دارد و اپراتورهای مرکزداده باید تصمیم بگیرند که کدام استراتژی برای آن‌ها مناسب است. گزینه‌ها از شرکت در خدمات انعطاف‌پذیری مانند پاسخ به تقاضا، ذخیره باتری و توافق‌های قراردادی با تامین‌کنندگان انرژی سبز متفاوت است. هر گزینه به مراکزداده کمک می‌کند تا با مشارکت در پاسخ‌گویی به تقاضا فرصت‌های درآمدزایی بیشتری را ارائه دهند و شهروندان شبکه خوبی شوند.

1-خدمات پاسخ‌گویی به تقاضا

منابع انرژی تجدیدپذیر تا حد زیادی قابل پیش‌بینی‌اند، اما متناوب نیز هستند. برای تعدیل تولید و تقاضای نوسان، اپراتورهای شبکه به مشارکت فعال بزرگ‌ترین کاربران انرژی خود، از جمله مراکزداده، نیاز دارند تا امنیت شبکه و ثبات عرضه را افزایش دهند. این پاسخ به تقاضا (DR) نامیده می‌شود، یک استراتژی قدرتمند و موثر که مراکزداده را تشویق می‌کند تا ظرفیت شبکه را در زمانی که بیشتر مورد نیاز است آزاد کنند. برای مراکزداده، مشارکت DR می‌تواند مانند تغییر به تولید پشتیبان و ذخیره باتری خود برای کاهش تقاضا در زمان اوج اضطراری باشد. به‌عنوان مثال یک عصر سرد و آرام زمستانی که باد کم است و تقاضا زیاد است. پاداش مراکزداده یک فرصت درآمدی برای به‌سادگی در دسترس بودن است. این درآمد ارزشمند می‌تواند به جبران هزینه‌های انرژی یا سرمایه‌گذاری در اقدامات بیشتر با کربن پایین کمک کند. DR برای چندین سال ثابت کرده است که یک استراتژی موفق و مقرون به‌صرفه برای اپراتورهای شبکه است و هنگامی‌که به‌طور موثر مدیریت می‌شود، هیچ تاثیر نامطلوبی بر عملیات مرکزداده ایجاد نمی‌کند.

مرکزداده

2-سیستم ذخیره انرژی باتری

یکی از همه کاره‌ترین دارایی‌ها برای یک مرکزداده، یک سیستم ذخیره انرژی باتری (BESS) است که کارایی آن چالش‌های متعدد از نیازهای عملیاتی را حل می‌کند، نیروی آماده به کار برای انعطاف‌پذیری و بازیابی در هنگام قطع برق، بهبود کیفیت برق، یا ذخیره انرژی تولید شده را نیز فراهم می‌سازد. اگر انرژی ذخیره شده توسط مرکزداده مورد نیاز نباشد یا ظرفیت اضافی وجود داشته باشد، می‌توان از آن برای شرکت در خدمات زمان استفاده یا آربیتراژ استفاده کرد، مانند جایی‌که می‌تواند بسته به کربن یا سیگنال‌های قیمت‌گذاری از اپراتور شبکه یا بازار انرژی چرخه کند. همچنین می‌تواند پس‌انداز ایجاد کند و بیشتر به ابتکارات پایدار کمک کند.

3-قرارداد خرید برق

اپراتورهای مرکزداده رهبری قدرتمندی را در زمینه تدارکات شرکت‌های تجدیدپذیر نشان می‌دهند و بسیاری به‌دنبال خرید قراردادهای خرید برق (PPA) هستند. PPA ها مراکزداده را قادر می‌سازند تا قراردادهای بلندمدت را با اپراتورهای دارایی‌های تجدیدپذیر تهیه کنند. این قراردادها به مراکزداده کمک می‌کند تا به‌سمت اهداف کربن زدایی حرکت کنند و شهرت شرکت خود را افزایش دهند. PPA ها همچنین مستقیما از توسعه زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و رشد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر برای سیستم شبکه پشتیبانی می‌کنند و اهداف کربن‌زدایی آن‌ها را نیز پیش می‌برند.

شهروندان شبکه خوبی بودن

مراکزداده به‌عنوان مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی و یکی از سریع‌ترین مصرف‌کنندگان برق، پتانسیل ایجاد تاثیر فوق‌العاده بر نوآوری و پایداری شبکه را دارند. با توجه به وابستگی متقابل صنایع داده و نیرو، تکامل خدمات انعطاف‌پذیری شبکه و ظهور انرژی‌های تجدیدپذیر، هرگز زمان بهتری برای مراکزداده برای نشان دادن حمایت از دستور کار کم کربن و تبدیل شدن به شهروندان بهتر شبکه وجود نداشته است

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *