صفر خالص چیست؟

CO2

CO2


زمان تخمینی مطالعه: 12 دقیقه

همه ما عبارت صفر خالص را شنیده‌ایم، اما دقیقا این به‌چه معناست؟ به بیان ساده، صفر خالص به تعادل بین مقدار گاز گلخانه‌ای تولید شده و مقدار حذف شده از جو اشاره دارد. زمانی به صفر خالص می‌رسیم که مقدار اضافه شده از مقدار برداشته شده بیشتر نباشد. اما چگونه می‌توان به این مهم دست یافت و چرا این موضوع دارای اهمیت است؟

از کشورها و شرکت‌ها گرفته تا افراد، مقابله با تغییرات آب‌وهوایی در راس دستور کار قرار گرفته و یکی از راه‌هایی که می‌توانیم برای انجام این کار کمک کنیم رسیدن به صفر خالص است. در واقع، بریتانیا نخستین اقتصاد بزرگ جهان بود که یک هدف الزام‌آور قانونی برای صفر شدن خالص تا سال 2050 را تعیین کرد.

صفر خالص بودن به‌چه معناست؟

صفر خالص به‌معنای دست‌یابی به تعادل بین گازهای گلخانه‌ای وارد شده به جو و گازهای خارج شده است. برای فهم بیشتر به یک حمام فکر کنید – شیرها را باز و آب بیشتری اضافه کنید، دوشاخه را بیرون بیاورید تا آب به بیرون جاری شود. مقدار آب در حمام، هم به ورودی شیرها و هم به‌خروجی آن از طریق سوراخ فاضلاب بستگی دارد. برای حفظ مقدار آب حمام در یک سطح، باید مطمئن شوید که ورودی و خروجی متعادل هستند. رسیدن به صفر خالص همین اصل را انجام می‌دهد و از ما می‌خواهد مقدار گازهای گلخانه‌ای را که منتشر می‌کنیم و همچنین مقداری را که حذف می‌کنیم، متعادل سازیم. وقتی چیزی‌که اضافه می‌کنیم بیشتر از آن چیزی نباشد که حذف می‌کنیم، به صفر خالص می‌رسیم.

حالا سوال این است که چرا صفر خالص مهم است؟ صفر خالص مهم است چراکه بهترین راه برای مقابله با تغییرات اقلیمی با کاهش گرمایش جهانی است. کاری که در دهه آینده برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام می‌دهیم برای آینده بسیار حیاتی خواهد بود، به‌همین دلیل است که هر کشور، بخش، صنعت و هر یک از ما باید برای یافتن راه‌هایی در راستای کاهش کربن تولیدی خود، با یکدیگر همکاری کنیم.Translation is too long to be saved

آیا صفر خالص همان کربن خنثی است؟ «صفر خالص» و «کربن خنثی» اغلب به‌جای هم استفاده می‌شوند، اما اگرچه دست‌یابی به صفر خالص و بی‌طرفی کربن نتیجه نهایی یکسانی دارند – حذف انتشارات مضر از جو زمین – مقیاس و نوع انتشارات حذف شده، مطمئنا متفاوت است.

  • تغییر اقلیم چیست؟

شواهد نشان می‌دهد که سیاره ما به‌مراتب گرم‌تر شده است. در 22 سال گذشته بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی گرم‌ترین سال‌ها بوده و گرم‌ترین آن چهار سال، 2015 تا 2018 بوده است. میانگین دمای جهانی نیز اکنون 1.2 درجه سانتی‌گراد (2.16 درجه فارنهایت) بالاتر از قبل است (دوران صنعتی). یک درجه شاید زیاد به‌نظر نرسد، اما واقعیت این است که این گرمایش تدریجی تاثیری به‌مراتب منفی دارد. علاوه بر این، اگر روندهای اخیر ادامه یابد، با پیش‌بینی دمای جهانی تا سال 2100 تا 2.7 درجه سانتی‌گراد (4.86 درجه فارنهایت) افزایش خواهیم داشت، که این خود وضعیت بدتری را در پی خواهد داشت. حتی با این افزایش اندک دمای جهانی، ما اثرات تغییرات آب‌وهوایی را با الگوهای آب‌وهوایی نامنظم از جمله امواج گرما، سیل و توفان‌های شدید، از دست دادن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح دریاها احساس می‌کنیم و این وضعیت تنها در صورتی بدتر خواهد شد که گرمایش جهانی تشدید شود.

  • چه‌چیزی باعث تغییر اقلیم می‌شود؟

تغییرات آب‌وهوایی توسط سطوح بالاتر گازهای گلخانه‌ای در جو ایجاد می‌شود که این موضوع به‌طور گسترده توسط دانشمندان و دولت‌ها به‌رسمیت شناخته شده است. نام آن نیز از اثر گلخانه‌ای گرفته شده که با گرم‌کردن سطح زمین و هوای بالای آن ایجاد می‌شود. این ناشی از گازهایی است که انرژی خورشید را به‌دام می‌اندازند. رایج‌ترین گازهای گلخانه‌ای بخار آب، دی‌اکسید کربن (CO2) و متان هستند. CO2  خطرناک‌ترین و فراوان‌ترین نوع از گازهای گلخانه‌ای است و به‌همین دلیل است که کاهش انتشار کربن، ردپای کربن یا جست‌وجوی جایگزین‌های کم کربن به‌عنوان راه‌هایی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی پیشنهاد می‌شود.

  • چگونه می‌توانیم تغییرات آب‌وهوایی را متوقف کنیم؟

گازهای گلخانه‌ای بیش از حد در جو به‌صورت زیان‌باری باعث گرم‌شدن کره‌زمین می‌شوند، بنابراین کاهش میزان این گازها باید به مقابله با تغییرات آب‌وهوایی کمک کند. این موضوع می‌تواند به دو راه انجام شود: یکی؛ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که از فعالیت‌هایی همچون فرآیندهای صنعتی، تولید برق، حمل‌ونقل و کشاورزی که به جو می‌فرستیم. و دیگری؛ حذف کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای از اتمسفر، برای مثال با جذب کربن ایجاد شده در طی فرآیندهای صنعتی قبل از انتشار یا کاشت درختان بیشتر قابل انجام است.

  • تفاوت بین صفر واقعی و صفر خالص چیست؟

با توجه به تاثیری که انتشار کربن روی سیاره ما دارد، ممکن است تعجب کنید که چرا ما به‌جای صفر خالص، صفر یا صفر واقعی را هدف قرار نمی‌دهیم. صفر واقعی به‌معنای متوقف کردن همه گازهای گلخانه‌ای است که در تمام بخش‌های زندگی و صنعت ما به‌طور واقعی قابل انجام نیست. حتی با هرگونه تلاشی برای کاهش آن‌ها، باز هم مقداری از گازهای گلخانه‌ای وجود خواهد داشت.

صفر خالص به‌طور کلی به آلایندگی‌ها نگاه می‌کند و امکان حذف هرگونه انتشار غیرقابل اجتناب را فراهم می‌آورد. حذف گازهای گلخانه‌ای می‌تواند به‌طور طبیعتی باشد، چراکه درختان CO2 را از جو یا از طریق فناوری جدید یا تغییر فرآیندهای صنعتی می‌گیرند.

صفر خالص چیست

منبع : nationalgrid

صفر خالص حالا زمان اقدام است!

به‌طور معمول شروع سال جدید زمانی برای تعیین اهداف جدید است، اما وقتی صحبت از پایداری کسب‌وکار و کاهش تاثیر مراکزداده بر محیط‌زیست می‌شود، باید از هدف‌گذاری صرف، دور شده و جلوتر برویم. اکنون زمان آن است که پایداری را به‌طور جدی در هر حوزه‌ای از سازمان به‌کار گیریم، نه تنها به‌عنوان چیزی که آرزوی آن را داشتیم.

در طول همایش COP26، کانون توجه به‌طور جدی بر روی دستور کار صفر خالص بود. اهمیت حفاظت از آب‌وهوا در برابر آسیب‌های غیرقابل برگشت، برای مخاطبان جهانی برجسته بود و پیام رسیدن به صفر خالص کاملا واضح بود. در حالی‌که گام‌های بزرگی در طول همایش برای این امر برداشته شد و توجه گسترده رسانه‌ها اعتبار پایداری را به‌شدت مورد توجه قرار داد و حتی با پافشاری کنونی کافی نبود.

راهنمایی صفر

آن‌چه که امروزه کمبود آن احساس می‌شود، راهنمایی دقیق برای کسب‌وکارها و همچنین نیاز ایجاد تغییرات معنادار بوده است. هم‌اکنون دولت نقشی حیاتی در تعامل با مشاغل و افراد در سراسر بریتانیا دارد. برای اطمینان ازین‌که همه به‌سمت صفر خالص می‌روند، برای کسب‌وکارها حتی قبل از هدایت دولت بسیار مهم است که خود اقدام به آن کنند. هم‌اکنون هر مرکزداده‌ای باید صفر خالص را هدف قرار دهد، مهم نیست که هدف صفر خالص آن‌ها چقدر دور از دست‌یابی به نظر برسد، چون هیچ بهانه‌ای برای در اولویت قراردادن صفر خالص در برنامه‌هایشان وجود ندارد. با هر پیچیدگی مرکزداده به‌نظر می‌رسد رسیدن به صفر خالص امکان‌پذیر خواهد بود. ما از قبل می‌دانستیم که انگیزه‌هایی پشت دست‌یابی به این هدف وجود دارد، زیرا در آغاز سال 2021، 25 اپراتور و 17 انجمن در صنعت مراکزداده با تشکیل پیمان (CNDCP)  متعهد شدند که تا سال 2030، بدون کربن شوند. با انجام این کار، آن‌ها متعهد شدند که سه چهارم انرژی مورد استفاده در مراکزداده تا سال 2025 تجدیدپذیر یا بدون کربن شود و تا سال 2030 کاملا بدون کربن باشد. این امر که مصرف برق مرکزداده تا سال 2030 حدود 15 برابر افزایش می‌یابد خود یک دوگانگی را به‌همراه دارد. بنابراین رسیدن به صفر خالص نه تنها کلید تضمین پایداری مراکزداده بلکه کارایی عملیاتی و موفقیت تجاری است. امروزه، بسیاری از اپراتورها آن‌چه را که می‌بایست برای بهبود بهره‌وری انرژی با استفاده از سرورهای کارآمدتر داشته‌باشد، انجام داده‌اند. پس چه‌کار دیگری می‌توان انجام داد؟ شکی نیست که راه رسیدن به صفر خالص برای مراکزداده بدون چالش نیست. مثال بهتر آن است که موضوع را به‌عنوان یک پازل با تعدادی قطعه که همه‌ با هم جمع می‌شوند، توصیف کنیم. بنابراین تنها از طریق یک رویکرد جامع است که اپراتورها می‌توانند به صفر خالص برسند. این ترکیبی از خرید انرژی مناسب، از جمله قراردادهای خرید برق شرکتی (CPPAs) برای ارائه ثبات قیمت درازمدت، تولید انرژی تجدیدپذیر در محل و اقدامات جهت بازده عمومی خواهد بود.

راهنمایی صفر

ساخت‌های جدید آسان است

بنا به منابع در دسترس اپراتور صفر خالص باید به‌گونه‌ای متفاوت مدیریت شود و برای رسیدگی به ساختار موجود و ساخت‌های جدید مورد تقسیم‌بندی قرار گیرد. ناگفته نماند که سایت‌های جدید عملیات کارآمدتری خواهند داشت، به این معنی نیست که با رونق این فرایند سایت‌های قدیمی لزوما منسوخ می‌شوند. نکته مهم این است که مراکزداده باید فراتر از عملیات خود به موضوع نگاه کنند و انتشار تا محدوده 3 را نادیده نگیرند. اپراتورها باید به زنجیره‌های تامین خود نگاه کنند و باید در نظر بگیرند سازمان‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنند برای رسیدن به صفر خالص چه می‌کنند. اگر این تجزیه‌وتحلیل هم اکنون انجام نشده، اپراتورها باید از همین الان گفت‌وگو با زنجیره تامین خود را برای رسیدن به صفر خالص شروع کنند.

در حالی‌که محیط‌زیست نیروی محرکه صفر خالص است، نمی‌توان نادیده گرفت که هزینه‌های عملیاتی سودمند خواهد بود. از آن‌جایی که ما در حال تجربه نوسانات در بازار انرژی به‌دلیل مسایل عرضه و تقاضا در بریتانیا و اروپا هستیم، پایداری هرگز از نظر اقتصادی منطقی‌ نبوده است. کاهش مصرف و تولید در محل به کاهش هزینه کمک می‌کند. علاوه بر این، تدارکات موضوعی کلیدی است. اپراتورهای مرکزداده می‌توانند به خرید نیازهای حجمی خود به‌صورت انعطاف‌پذیر و از طریق قراردادهای بلندمدت بنگرند تا خود را در برابر نوسانات زیاد قیمت، محافظت کنند. برنامه‌ریزی رو به‌جلو نیز بسیار کلیدی است و داشتن یک استراتژی قوی مدیریت ریسک اهمیت ویژه‌ای دارد. اپراتورها نه تنها می‌توانند از ثبات قیمت سود ببرند، بلکه CPPAها بستر ملاحظات ESG هستند. CPPAها می‌توانند پیچیده باشند و هدایتشان بسیار زمان‌بر، بنابراین برای مراکزداده مهم است که در بررسی این گزینه به‌سرعت اقدام کنند. پس، زمان اقدام همین حالاست. در حالی‌که همه ما پیچیدگی‌های پیش‌ِروی مراکزداده را درک می‌کنیم، صفر خالص باید در اولویت قرار گیرد. برای حفاظت از محیط‌زیست تنها قیمت نهایی آب‌وبرق برای رسیدن به صفر خالص هدف نیست، بلکه یک استراتژی شرکتی روشن است که در آن اهداف، اقدامات اولویت‌بندی شده و اندازه‌گیری باید در نظر گرفته شود. پس باید با هم به جدیت تلاش کنیم تا تغییر همین امروز اتفاق بیافتد.

اولویت با حفاظت از آب و هوا

R&M  حفاظت از آب‌وهوا را به‌جلو پیش می‌برد و قصد دارد تا سال2030 انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به نصف کاهش دهد. کارخانه‌های R&M در سراسر جهان باید حداکثر تا سال2050، CO2 خنثی داشته باشند. این‌ها اهداف اصلی استراتژی جدید و توسعه یافته پایداری هستند.

R&M  به 17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل متعهد است و ده اصل پیمان جهانی سازمان ملل را نیز اعمال می‌کند. تمرکز بر پایداری بر اساس ارزش‌ها و اصول استوار کسب‌وکار خانوادگی به‌شدت گسترش می‌یابد. تیمی از مدیران، استراتژی پایداری را در سطح عملیاتی مدیریت می‌کنند.

اولین ردپای کربن

R&M  در حال‌حاضر انتشارات مربوط به آب‌وهوای 14 کارخانه خود را توسط بنیاد myclimate در زوریخ ارزیابی می‌کند. این نخستین رخداد بررسی CO2 خارجی و علمی است. این همان چیزی است که R&M می‌خواهد در آینده با آن سنجیده شود. پیش از این، R&M مصرف انرژی سالانه کل هر نیروگاه را از جمله موارد دیگر محاسبه کرده بود. این میزان در سال گذشته با کارکرد کارخانه‌ها با ظرفیت کامل شش درصد کاهش یافت. 11 مورد از 14 کارخانه R&M در حال‌حاضر دارای یک سیستم مدیریت زیست محیطی هستند که مطابق با ISO 14001 گواهی شده است.

علاوه بر «حفاظت از محیط زیست و آب‌وهوا»، استراتژی پایداری توسعه‌یافته شامل حوزه‌های اصلی فعالیت «تعهد اجتماعی، انسانیت و برابری»، «اخلاق تجاری سختگیرانه و سیاست تحمل صفر» و «زنجیره تامین پایدار» است.

حاکمیت شرکتی با شدت بیشتری مورد تاکید قرار می‌گیرد و به شیوه‌ای شفاف‌تر مستند می‌شود. R&M تعهد آزموده شده خود را به پرداخت منصفانه، حقوق برابر، ایمنی، بهداشت و آموزش بیشتر تعمیق و مستند خواهد کرد. همچنین زنجیره تامین به‌طور گسترده در استراتژی پایداری ادغام خواهد شد. R&M از تامین‌کنندگان و شرکای لجستیک خود انتظار دارد که به‌طور مداوم از مقررات بین‌المللی برای حفاظت از مردم و محیط زیست پیروی کنند و بهترین کمک ممکن را در حفاظت از آب‌وهوا داشته باشند.

R&M هر سال اقدامات و پیشرفت در چهار حوزه فعالیت را در گزارش پایداری خود ثبت می‌کند. این موضوع از وب‌سایت R&M قابل دانلود است.

استراتژی پایداری R&M دارای چهار اولویت است:

کاهش اثرات زیست محیطی و اقلیم

تمرکز بر انسانیت، تعهد اجتماعی، برابری

اخلاق سختگیرانه شرکتی و عدم اجازه هرگونه نقض قانون

زنجیره تامین پایدار

امتیاز شما به این مطلب

Recent search terms:

  • https://lavanertebat com/صفر-خالص-چیست/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *