راه‌حل های یکپارچه مرکز داده لبه

مرکز داده لبه

مرکز داده لبه


زمان تخمینی مطالعه: 5 دقیقه

راه‌حل‌های یکپارچه مرکزداده لبه R&M نسل جدیدی از بهبود عملکرد در ارتباط با استقرار مراکز داده در کوچک‌ترین فضای ممکن را امکان‌پذیر ساخته‌اند. چرا به راه‌حل جدیدی نیاز داریم؟ پاسخ روشن است، دنیای فناوری در حال تغییر است و ما نیازمند تغییر در پارادایم‌های زیربنایی و زیرساختی مراکزداده هستیم تا نسل جدید این مراکز بتوانند به الزامات عملیاتی در حال تغییر کسب و کارها پاسخ دهند. این همان چیزی است که در قالب مفهوم مرکزداده لبه (Edge Data Center) در حال ورود به دنیای فناوری است. R&M استانداردهای جدیدی را در قالب راه‌حل‌های زیرساختی یکپارچه، فشرده و قابل استفاده در ارتباط با شبکه‌ها، استقرار، تجهیزات و مدیریت زیرساخت‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

مراکزداده لبه، وظایف محاسباتی را در حاشیه ابر انجام می‌دهند، مکانی که پردازش لحظه‌ای و محلی حجم زیادی از داده‌ها ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. جالب آن‌که، امکان استقرار چنین مراکزداده‌ای در غیر معمول‌ترین مکان‌ها وجود دارد.

مراکزداده لبه، با منطق مراکزداده ابری بزرگ هم‌خوانی دارند و  از این‌رو، امکان یکپارچه کردن این دو عنصر زیرساختی با یکدیگر وجود دارد. در هر دو حالت، همه ملزومات سخت‌افزاری باید در یک کابینت، کانتینر یا اتاق سرور قرار بگیرند. مراکزداده لبه، فوق‌العاده فشرده و بسیار انعطاف‌پذیر هستند. آن‌ها می‌توانند به‌طور مستقل کار کنند و تا حد زیادی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند. به بیان دقیق‌تر، این امکان وجود دارد که مراکزداده لبه را در اطراف تجهیزات و حس‌گرهای اینترنت چیزها قرار داد تا داده‌ها را به شکل محلی پردازش کنند و نتیجه را برای تجهیزات بازگردانند. البته، در بیشتر موارد این مراکزداده نتایج حاصل از پردازش‌ها را برای مراکزداده اصلی ارسال می‌کنند تا تحلیل نهایی روی داده‌ها انجام شده و نتیجه بازگردانده شود. تفاوت این روش با روش سنتی عدم نیاز به ارسال حجم زیاد اطلاعات است و پیامد آن صرفه‌جویی در پهنای باند است. 

عامل مهم در موفقیت مراکز داده لبه، قابلیت یکپارچه شدن آن‌ها با یکدیگر یا مراکز داده ابرمحور است. به بیان دقیق‌تر، شهرها، سایت‌های صنعتی یا شبکه‌های 5G می‌توانند به سرعت با مراکز داده لبه‌ یکپارچه شده و پهنای باند موردنیاز آن‌ها را تامین کنند. همین مسئله باعث شده تا امکان طراحی استاندارد مراکز داده لبه با تکیه بر مولفه‌های کلیدی مثل مقیاس‌بندی عالی، پشته‌پذیری و زنجیره‌ای ساده باشد. رک‌های از قبل مونتاژ شده، کابین‌های کامل یا کانتینرهای کلید در دست را می‌توان به سرعت راه‌اندازی کرده و به بهره‌برداری رساند. R&M تمامی این الزامات را در قالب یک منبع تک[1] در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

[1] Single Surce

راه حل های مرکز داده لبه

عملکرد فشرده‌ شده (Compressed functionality)

واژه یکپارچه در ارتباط با مرکز داده لبه فراتر از یک مقیاس‌بندی ساده یا مفاهیم مرتبط در این زمینه است. هنگامی که قصد پیاده‌سازی مراکزداده سنتی را دارید، به شکل مشخصی کابل‌های مسی و فیبر نوری، عملکردها و برنامه‌ها را از یکدیگر تفکیک می‌کنید، در حالی‌که در حوزه مراکزداده لبه ممکن است مجبور شوید همه ملزومات را درون یک رک یگانه بگذارید.

در شرایطی که امروزه بخش عمده‌ای از شبکه‌های محلی مبتنی بر 100 گیگابیتی هستند، شبکه‌های فردا باید بر مبنای پشتیبانی از زیرساخت فیبرنوری و اترنت 400 گیگابیتی توسعه پیدا کنند. اگر دوراندیش باشیم، زیرساخت‌ها باید توانایی پشتیبانی از شبکه‌های اترنت 800 گیگابیتی را نیز داشته باشند. پلت‌فرم‌های با چگالی فوق‌العاده بالای R&M به راحتی قادر به پاسخ‌گویی به این نیازها هستند.

منبع تغذیه با قابلیت کار تمام وقت، حفاظت در برابر آتش‌سوزی، تهویه مطبوع، عایق صدا، حفاظت از گرد و غبار، قفل و کنترل دسترسی نیز باید در این فضای محدود قرار گیرند تا امنیت این مراکزداده تامین شود.

مدیریت تعداد زیادی از مراکزداده لبه‌ی راه دور به روش سنتی غیرممکن است، به‌همین دلیل، نظارت از راه دور و مدیریت خودکار زیرساخت دست‌یابی به عملکردی پایدار و بدون وقفه را به‌دست می‌دهد. R&M تمام عملکردهای موردنیاز را در قالب راه‌حل DCIM که سازگار با مولفه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، یکپارچه کرده تا مشکلی از بابت مدیریت زیرساخت مراکزداده وجود نداشته باشد.

راهکارهای R&M در ارتباط با مرکزداده لبه

از راه‌حل‌های کلیدی R&M در این زمینه به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • توزیع‌کننده Netscale 48، Netscale 72
  • کانکتورهای QR، کابل‌های پچ، کابل‌های ترانک
  • رک‌ها، محفظه‌ها (انکلوژرها)، مدیریت کابل
  • حس‌گرهای R&MinteliPhy
  • راه‌حل مدیریتی DCIM در تعامل با inteliPhy net

EdgeGo:

راهکار کلید در دست، مرکزداده لبه مستقل در یک کانتینر، ایده‌ای است که R&M آن‌را به شکل موفق پیاده‌سازی کرده است و شامل محفظه عایق صدا (99٪ کاهش نویز فناوری اطلاعات) با مکانیزم پیگیری وضعیت رک، کابل‌کشی، تجهیزات فناوری اطلاعات، خنک‌کننده، منبع تغذیه، دوربین نظارتی، حسگرهایی برای مدیریت زیرساخت و نظارت از راه دور در رک‌هایی با ارتفاع 42 یونیت است.

4.8/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *