وضعیت فعلی فناوری‌های مراکزداده

فناوری‌های مراکزداده

فناوری‌های مراکزداده


مراکزداده

زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

مراکزداده؛ زیرساخت فیزیکی را برای اجرای برنامه‌ها همراه با ذخیره‌سازی و پردازش حجم عظیمی از داده‌ها، از جمله موارد دیگر، در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. برای برخی از مشاغل، استفاده از مراکزداده به‌دلیل محدودیت فضای ذخیره‌سازی و الزامات مدیریت داده پیچیده می‌تواند دارای اشکالاتی نیز باشد. بنابراین، آینده مراکزداده به‌شدت به نوآوری‌ها و فناوری‌های نوظهور متکی است که می‌توانند تقاضاهای در حال تحول صنایع مختلف و کاربردهای مرتبط با آن‌ها را کاهش دهند. بیایید به برخی از فناوری‌ها و نوآوری‌هایی که امروزه در زمینه مرکزداده استفاده می‌شوند، نگاهی بیندازیم!

نوآوری‌ها و فناوری‌ها

با افزایش تقاضا برای برنامه‌ها، مراکزداده رشد و تکامل را تجربه می‌کنند. همچنین فضایی را برای دیجیتالی شدن و استفاده از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا (IoT)، ذخیره‌سازی ابری، محاسبات لبه، وسایل انرژی پایدار و تجدیدپذیر و هوش‌مصنوعی (AI) فراهم می‌کنند. برخی از این فناوری‌های مورد استفاده عبارتند از:

  • مراکزداده لبه

مراکزداده لبه یک راه‌حل فناوری نوآورانه برای برنامه‌هایی هستند که به خدمات رایانش ابری نیاز دارند و نزدیک‌تر به دستگاه‌های نهایی و محل برنامه قرار دارند. علاوه بر محاسبات ابری، مراکزداده لبه، محتوای کش شده را در اختیار کاربران نهایی قرار می‌دهند. یکی از دلایل اصلی نزدیکی مراکزداده لبه به کاربران نهایی، امکان ارائه خدمات داده با حداقل سطح تاخیر است. با توجه به افزایش اخیر در استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا و کاربردهای مرتبط با آن‌ها، سطح تاخیر مورد نیاز برای حفظ سرعت یکنواخت و بدون درز داده‌ها قابل توجه است. بنابراین، با استفاده از فناوری مرکزداده لبه می‌توانیم با یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه، به کارایی بالایی برای برنامه‌های کاربردی برسیم. یکی دیگر از جنبه‌های مهم مرکزداده لبه، ردپای کوچک‌تر آن است در حالی‌که در مقایسه با مراکزداده سنتی، اجزای مشابهی را در خود جای داده است. همچنین به‌عنوان بخشی از یک مرکزداده بزرگ‌تر معمولا در معماری ابری با قابلیت ارتباط با سایر مراکزداده لبه عمل می‌کند. مراکزداده لبه را می‌توان در صنایع با نیازهای بحرانی با تاخیر کم استفاده کرد. می‌توان از آن در برنامه‌های شهر هوشمند برای جمع‌آوری داده‌های بی‌درنگ از دستگاه‌های اینترنت اشیا استفاده کرد و به کاربران اجازه داد تا از خدمات به‌صورت بی‌وقفه استفاده کنند. وسایل نقلیه خودران نیز می‌توانند از ویژگی کم تاخیر مراکزداده لبه برای جمع‌آوری و انتقال داده‌ها در زمان واقعی استفاده کنند. در فناوری‌های نوظهور به‌ویژه در عصر متاورس Metaverse و واقعیت افزوده، حجم داده‌های مورد پردازش می‌تواند به تعداد انبوهی باشد، بنابراین استفاده از مراکزداده لبه می‌تواند نقشی محوری در دسترسی به داده‌هایی داشته باشد که به‌راحتی با تاخیر کم در دسترس هستند. به‌طور مشابه، استفاده از مراکزداده لبه را می‌توان در صنایعی همچون بازی، نظارت دوربین مدار بسته، تولید، فناوری G5، اینترنت اشیا، مراقبت‌های بهداشتی، شرکت‌های مخابراتی و غیره یافت. انتظار می‌رود با پیشرفت فناوری‌ها با سرعتی بسیار سریع گسترش یابد.

  • خدمات داده‌های ابری

سرویس‌های ذخیره‌سازی و دسترسی داده‌های ابری یکی از کارآمدترین راه‌ها برای مدیریت منابع داده است، زیرا منابع موجود در محل را اشغال نمی‌کنند و در نتیجه هزینه‌های مربوط به نگهداری، نصب و نظارت بر مراکزداده سنتی را کاهش می‌دهند. غول‌های پیشرو در صنعت مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت قبلا روی سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری کار کرده‌اند که به کاربران خود امکان دسترسی به داده‌ها برای اهداف شخصی و تجاری را می‌دهند. بسته به نوع برنامه‌هایی که باید ذخیره و قابل دسترسی باشند، می‌توان از محاسبات ابری استفاده کرد. برنامه‌هایی که به‌هرگونه عملیات نرم‌افزار قدیمی و هرگونه انطباق صنعتی یا دولتی نیاز دارند، معمولا خدمات ابری را انتخاب نمی‌کنند.

  • مراکزداده پایدار

با افزایش نیاز به برنامه‌ها برای دسترسی و استفاده از داده‌ها، نیازهای برق برای مراکزداده نیز توسعه و افزایش چشم‌گیری داشته. استفاده از انرژی سنتی و منابع انرژی نه تنها به هزینه‌های سازمان بلکه به محیط‌زیست نیز آسیب می‌زند. در سال‌های اخیر، صنعت کولوکیشن(همجواری) تغییری اساسی به‌سمت بازارهایی را تجربه کرده است که برای پایداری مرکزداده مناسب‌تر هستند. مراکزداده شامل فرآیند خنک‌سازی می‌شوند، این می‌تواند با استفاده از تکنیک خنک‌کننده مایع به‌جای سامانه‌های خنک‌کننده هوا که عموما از توان بیشتری استفاده می‌کنند، انجام شود. این سامانه‌ها می‌توانند از آخرین فناوری از نظر قطعاتی استفاده کنند که در نهایت انرژی کمتری مصرف می‌کنند و در آینده غالب خواهند بود. غول‌های بزرگ فناوری ایالات متحده مانند گوگل، فیس‌بوک و آمازون ابتکار عمل را برای انتقال مراکزداده خود از مکان‌های مختلف به مناطق سردتر مانند سوئد انجام داده‌اند، این بدان معناست که منابع کمتری برای خنک کردن اجزای مرکزداده مورد نیاز است.

طراحی سرورها در مراکزداده نیز برای کاهش مصرف انرژی بیشتر پیشنهاد شده است. سرورهای کم‌مصرف و سرورهای با برنامه‌ریزی ماژولار طراحی کم مصرفی را برای ذخیره داده‌ها ارائه می‌دهند و از آن‌ها برای دست‌یابی به اهداف مصرف برق بهتر، حمایت می‌شود. ابتکار مرکزداده زیردریایی در حال‌حاضر توسط مایکروسافت انجام شده است که قصد دارد تا سال 2030 بدون کربن بماند. ایده اصلی که توسط مایکروسافت به‌کار گرفته شده، استفاده از آب طبیعی دریا است که به‌عنوان خنک‌کننده عمل می‌کند و در نهایت منجر به پایداری در محیط‌زیست می‌شود. فیس‌بوک نیز اقداماتی را برای حفظ آب مورد استفاده برای خنک‌کردن مراکزداده با استفاده از مرطوب‌سازی زمستانی انجام داده است که این هدف بهبود کارایی عملیاتی با بهینه‌سازی رطوبت نسبی (RH) را نشان می‌دهد. در طی یک پروژه آزمایشی، مشاهده شده که تنظیم RH در مرکزداده در لوس لوناس، نیومکزیکو با کاهش 20٪ حداقل RH فعلی به حداقل 13٪ RH  رسیده که مصرف آب را تا 40٪ در طول 9 ماه کاهش داده است.

نتیجـه

پیشرفت‌های تکنولوژیکی در زمینه مراکزداده در ارائه تسهیلات ذخیره‌سازی و دسترسی یکپارچه داده به کاربران بسیار مهم است. برخی از فناوری‌هایی که برای عملیات آینده مراکزداده به‌کار می‌روند، شامل مراکزداده محاسباتی لبه‌ای هستند که اجزای خود را در نزدیکی کاربران نهایی قرار می‌دهند و از مزایای با تاخیرکم برخوردارند. مراکزداده لبه برای برنامه‌هایی که شامل هوش‌مصنوعی، اینترنت اشیا، وسایل نقلیه خودران و غیره می‌شوند، ایده‌آل هستند. به‌طور مشابه، رایانش ابری همچنان یکی از مهم‌ترین جایگزین‌ها برای برنامه‌های مختلف ذخیره‌سازی و دسترسی به داده‌ها است چراکه انعطاف‌پذیری و راه‌حل مقرون به‌صرفه‌ای را ارائه می‌دهد. استفاده از منابع و فناوری‌های پایدار برای بهره‌برداری از مراکزداده توسط غول‌های فناوری که شامل استفاده از تکنیک‌های خنک‌کننده مایع، مراکزداده زیر دریا، طراحی‌های کارآمد سرور و جابه‌جایی مراکزداده به مناطق سردسیر می‌شود، فراگرفته است.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *