سال 2023 سالی پر اهمیت برای هوش مصنوعی مبتنی بر ابر

مبتنی بر هوش مصنوعی

مبتنی بر هوش مصنوعی


هوش‌ مصنوعی

زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

سال 2023 سالی پُر اهمیت برای هوش‌ مصنوعی مبتنی بر اَبر

بر کسی پوشیده نیست که چندین سال است هوش‌ مصنوعی (AI) و محاسبات ابری[1] در خط مقدم تحول دیجیتال قرار دارند. کارشناسان برای 2023 پیش‌بینی می‌کنند که هوش‌مصنوعی به نقطه اوج خود می‌رسد، چراکه کسب‌وکارها در همه‌ی بخش‌ها به‌دنبال سرمایه‌گذاری بر روی قابلیت‌های آن هستند. سازمان‌های فناوری باید برای بهره‌گیری از این فرصت با استفاده از فناوری‌های هوش‌مصنوعی مبتنی بر اَبر در عملیات خود آماده باشند.

هوش‌مصنوعی در سال‌های اخیر مسیری طولانی طی کرده و از یک ایده جدید به ارائه برنامه‌های کاربردی تجاری در دنیای واقعی تبدیل شده است. ابر مزایای مختلفی برای هوش‌ مصنوعی ارائه می‌دهد، از جمله انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری، مقرون به‌صرفه بودن و دسترسی به فناوری و منابع پیشرفته. در نتیجه، کسب‌وکارها و سازمان‌های بیشتری برای بهبود فرآیندهای داخلی و کارایی به‌سمت راه‌حل‌های هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر روی می‌آورند.

پاداش‌های بالقوه، متعدد و متنوع هستند – از تجارب افزایش‌یافته مشتری و کارایی عملیاتی بیشتر، تا کاهش هزینه‌ها در نتیجه فرآیندهای ساده و بینش بهبودیافته تجزیه‌وتحلیل داده‌ها. کسب‌وکارها اگر می‌خواهند با پیشرفت‌های سریع فناوری هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر که هر ساله ایجاد می‌شود، همگام باشند، باید سریع و چابک عمل کنند.

بیایید بررسی کنیم که چگونه سازمان‌ها می‌توانند برای اتخاذ موفقیت‌آمیز این راه‌حل‌ها در سال 2023 جلوتر از منحنی پیشروی کنند.

مزایای هوش‌ مصنوعی مبتنی بر اَبر

هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر مزایای بسیاری را برای سازمان‌هایی ارائه می‌دهد که به‌دنبال استفاده از قدرت هوش‌مصنوعی در عملیات خود هستند. با استفاده از محاسبات ابری، کسب‌وکارها می‌توانند به‌منابع محاسباتی بی‌حد و حصر دسترسی داشته باشند و نیاز به سخت‌افزارهای گران‌قیمت را از بین ببرند.

علاوه بر این، برنامه‌های کاربردی هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر را می‌توان به‌سرعت در صورت لزوم کوچک یا بزرگ کرد. این به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به‌سرعت و به‌راحتی خود را با حجم کاری‌های مختلف و خواسته‌های مشتری سازگار کنند. با هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر، کسب‌وکارها همچنین از امنیت داده‌ها و کاهش تاخیر به‌دلیل معماری توزیع‌شده آن، اکثر ارائه‌دهندگان ابر، بهره‌مند هستند. همان‌طور که فناوری به تکامل خود ادامه می‌دهد و قابل اعتمادتر می‌شود، کسب‌وکارهای بیشتری به‌دنبال بهره‌برداری از دستاوردهای عملکرد ارائه‌شده توسط پلت‌فرم‌های هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر خواهند بود.

از آن‌جایی که رایانش ابری به کاهش هزینه منجر می‌شود و هوش‌مصنوعی در قابلیت‌ها رشد می‌کند، ترکیب این فناوری‌ها مزایای قابل‌توجهی را به کسب‌وکارها در هر اندازه ارائه می‌دهد. با در دسترس‌تر کردن ابزارهای هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر با موانع کمتری برای ورود از نظر هزینه و تخصص، این صنعت می‌تواند در سال 2023 به‌سرعت رشد کند.

انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری

انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری از مزایای اصلی هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر هستند، زیرا به کسب‌وکارها و سازمان‌ها اجازه می‌دهند به‌راحتی راه‌حل‌های هوش‌ مصنوعی خود را با نیازها و شرایط در حال تغییر تطبیق دهند. زیرساخت ابری امکان تهیه و حذف آسان منابع را آماده می‌سازد و امکان افزایش یا کاهش در صورت نیاز را فراهم می‌کند. سپس کسب‌وکارها می‌توانند به‌سرعت به تغییرات تقاضا پاسخ دهند و استفاده از منابع را بهینه کنند. همچنین به کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای اجازه می‌دهد تا با پایین نگه‌داشتن هزینه‌ها برای کسب‌وکارهای کوچکی که به‌ندرت از هوش‌ مصنوعی مبتنی بر ابر استفاده می‌کنند، از این ابزارها بهره ببرند.

با استفاده از زیرساخت‌های ابری، شرکت‌ها به‌راحتی به آخرین فناوری‌های هوش‌مصنوعی دسترسی دارند و به آن‌ها اجازه می‌دهد یک قدم جلوتر از رقبای خود باقی بمانند. همچنین این امکان را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند که از منابع متعدد بدون اتکا به سرورهای فیزیکی یا مراکزداده به داده‌ها دسترسی داشته باشند. هوش‌مصنوعی ابری یک نیروی محرکه اصلی در کمک به کسب‌وکارها برای رقابتی‌تر شدن در دنیای همیشه در حال تغییر امروز است.

مقرون به‌صرفه

برخلاف تورم (در انگلستان) ثابت در سال‌های اخیر، هزینه‌های رایانش ابری همچنان کاهش می‌یابد تا شرکت‌های بیشتری وارد فضا شده و رقابت نیز بیشتر رشد کند. فرآیندهای ارائه محاسبات ابری نیز با توسعه فناوری کارآمدتر می‌شوند. کسب‌وکارهایی که خدمات رایانش ابری ارائه می‌کنند می‌توانند به‌صرفه‌جویی در مقیاس دست یابند و به‌شدت بر سر قیمت‌ها رقابت کنند. این کاهش شدید هزینه به کسب‌وکارهای بیشتری اجازه می‌دهد تا از محاسبات ابری استفاده کنند.

در نتیجه، ابزارهای هوش‌ مصنوعی اکنون به‌طور مرتب بر محاسبات ابری به‌عنوان راهی برای ارائه ابزار به مشتریان متکی هستند. با ارائه ابزارهای هوش‌مصنوعی از طریق ابر، شرکت‌ها می‌توانند راه‌حل مقرون به‌صرفه‌ای را بدون نیاز به هزینه‌های اولیه بالا یا آموزش گسترده ارائه دهند.

در سال 2023، انتظار می‌رود که این هزینه‌ها همچنان کاهش یابد و هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر را حتی مقرون به‌صرفه‌تر کند.

روندهای صنعت باعث رشد هوش‌ مصنوعی مبتنی بر اَبر می‌شود

چند روند کلیدی فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارها و سازمان‌ها ایجاد می‌کنند تا هوش‌ مصنوعی مبتنی بر ابر را به‌کار گیرند. از افزایش نیازهای داده تا رشد محاسبات لبه‌ای، این روندهای کلیدی همچنان به شکل‌دهی به شیوه استفاده کسب‌وکارها و سازمان‌ها از هوش‌مصنوعی ادامه می‌دهند و منجر به پذیرش راه‌حل‌های هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر در سال 2023 می‌شوند.

[1] Cloud Computing

سال 2023 سالی پُر اهمیت برای هوش مصنوعی

افزایش نیاز به داده

تقریبا هر صنعتی امروزه داده‌های بیشتری را نسبت به قبل جمع‌آوری می‌کند. طبق آمار Statista، در دو سال گذشته، حجم داده‌ها هر سال حدود 42 درصد رشد داشته است. علاوه بر افزایش گسترده در مقدار داده‌های جمع‌آوری شده، داده‌ها نیز بیش از گذشته متفاوت هستند.

با گسترش پایگاه‌های مشتریان، میزان داده‌های جمع‌آوری شده نه تنها رشد می‌کند، بلکه پیچیده‌تر نیز می‌شود. برای تامین تقاضا، بسیاری از شرکت‌ها باید روی راه‌حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید سرمایه‌گذاری کنند وگرنه در معرض خطر از دست دادن مزیت رقابتی خود هستند.

برای کسب‌وکارهای بزرگ‌تر، افزایش عملیات برای تطبیق با رشد داده‌ها می‌تواند از نظر منابع، پرسنل و سایر هزینه‌ها بسیار گران باشد. برای شرکت‌های کوچک‌تر، چالش مدیریت نیازهای داده‌ای در حال رشد حتی بیشتر است زیرا آن‌ها معمولا منابع کمتری در دسترس دارند.

هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به‌طور کامل از این افزایش تقاضای داده استفاده کنند. زیرساخت ابری، منابع و مقیاس‌پذیری لازم را برای مدیریت مجموعه داده‌های بزرگ و پیچیده فراهم می‌کند و به کسب‌وکارها این اجازه را می‌دهد تا داده‌ها را در زمان واقعی پردازش و تجزیه‌وتحلیل کنند. در کنار هوش‌مصنوعی، کسب‌وکارها می‌توانند به‌سرعت آگاهی‌هایی را برای بهبود عملیات، هدایت نوآوری و ایجاد جریان‌های درآمد جدید استخراج کنند.

پیشرفت‌های رایانش ابری

پیشرفت‌های رایانش ابری انقلابی در نحوه کارایی کسب‌وکارها ایجاد کرده است. سرویس‌های مبتنی بر ابر شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به منابع محاسباتی قدرتمند بر حسب تقاضا و در مقیاس دسترسی داشته باشند که در نتیجه هزینه‌های کمتر و افزایش کارایی را به‌همراه دارد.

به طور مشابه، استفاده از ابزارها و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ابر می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا زمان توسعه خود را کاهش دهند و منابع ارزشمندی را برای پروژه‌های دیگر آزاد کنند. شرکت‌ها همچنین شروع به کشف پتانسیل محاسبات لبه‌ای کرده‌اند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد به‌جای تکیه بر یک سرور مرکزی، داده‌ها را سریع‌تر در گره‌های محلی پردازش کنند. پذیرش گسترده فناوری ابری چهره کسب‌وکارها را در سراسر جهان تغییر می‌دهد.

پیشرفت‌های اخیر در رایانش ابری، دسترسی کسب‌وکارها به ابزارها و خدمات هوش‌مصنوعی قوی‌تر و پیچیده‌تر را امکان‌پذیر می‌سازد. پیشرفت‌ها در فناوری محاسبات ابری منجر به ارائه طیف گسترده‌تری از خدمات هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر شده است که قدرتمندتر، انعطاف‌پذیرتر و مقرون به‌صرفه‌تر از همیشه هستند. این خدمات شامل همه‌چیز از ابزارهای اولیه یادگیری ماشین گرفته تا پردازش پیشرفته زبان طبیعی و قابلیت‌های بینایی رایانه‌ای است.

رشد اینترنت چیزها (IoT)

اینترنت چیزها (IoT) شبکه‌ای از دستگاه‌های متصل است که می‌توانند داده‌ها را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر تعامل داشته باشند. با استفاده از حسگرها، فناوری بی‌سیم و سایر پروتکل‌های ارتباطی، می‌توان از دستگاه‌های مجهز به اینترنت چیزها برای نظارت و کنترل جنبه‌های مختلف در دنیای فیزیکی و دیجیتالی استفاده کرد.

برای مثال می‌توان از سیستم‌های اتوماسیون خانگی برای کنترل گرمایش، روشنایی، سیستم‌های امنیتی و غیره استفاده کرد. همچنین کسب‌وکارها از قدرت اینترنت چیزها برای خودکارسازی فرآیندها، جمع‌آوری اطلاعات بی‌درنگ درباره رفتارهای مشتری و بهینه‌سازی عملیات استفاده می‌کنند. با پیشرفت مستمر فناوری، سازمان‌های بیشتری به‌دنبال استفاده از امکانات عظیم اینترنت چیزها خواهند بود.

دستگاه‌های اینترنت چیزها حجم عظیمی از داده‌ها را ایجاد می‌کنند که باید در بلادرنگ جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و به‌کار گرفته شوند. زیرساخت‌های سنتی داخلی برای مدیریت حجم و پیچیدگی این داده‌ها تلاش می‌کنند. بنابراین، زیرساخت جفت شده ابری با ابزارهای هوش‌مصنوعی به مشاغل اجازه می‌دهد تا این داده‌ها را در زمان واقعی پردازش و تجزیه‌وتحلیل کنند. این فرایند به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا ارزش کامل داده‌های اینترنت چیزها را برای نگهداری بهتر تجهیزات و کشف فرصت‌هایی برای بهبود کارایی استخراج کنند.

محاسبات لبه

محاسبات لبه پردازش داده‌ها را با تاخیر کم در لبه شبکه، جایی‌که داده‌ها تولید شوند، امکان‌پذیر می‌سازد. همچنین این اجازه را می‌دهد تا داده‌ها نزدیک به منبع، پردازش شوند و نیاز به ارسال مقادیر زیادی از داده‌ها به ابر برای پردازش را کاهش دهند. با پردازش داده‌ها نزدیک به منبع، تصمیم‌گیری بلادرنگ بر اساس داده‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

هر برنامه‌ای که نیاز به پردازش بلادرنگ دارد، مانند وسایل نقلیه خودران، اتوماسیون صنعتی و شهرهای هوشمند، به محاسبات لبه نیاز دارند. محاسبات لبه برای جمع‌آوری، ذخیره و پردازش داده‌ها در یک مکان واحد به هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر متکی است.

هوش‌مصنوعی و محاسبات لبه به‌دلیل توانایی آن‌ها در کار کردن و هماهنگی با یکدیگر، تطبیق خوبی دارند. با استفاده از قدرت محاسبات لبه، برنامه‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی می‌توانند داده‌ها را کارآمدتر و سریع‌تر پردازش کنند و امکان تصمیم‌گیری در بلادرنگ را فراهم آورد. این امر به‌ویژه هنگام کار با مجموعه داده‌های بزرگ مهم است زیرا به سیستم‌های هوش‌مصنوعی اجازه می‌دهد بدون وابستگی به سرور خارجی کار کنند.

علاوه بر آن، محاسبات لبه به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که داده‌های خود را ایمن نگه دارند و در عین حال از قابلیت‌های هوش‌مصنوعی استفاده کنند. همان‌طور که کسب‌وکارهای بیشتری به کشف پتانسیل سامانه‌های هوشمند ادامه می‌دهند، پیوستگی بین هوش‌مصنوعی و محاسبات لبه به‌طور فزاینده‌ای بخشی جدایی‌ناپذیر از نوآوری در صنعت فناوری خواهد شد.

نتیجه

سال 2023 سال بزرگی برای هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر است. این فناوری؛ انعطاف‌پذیری مورد نیاز و کنترل هزینه‌ها را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. با افزایش محاسبات لبه، اینترنت چیزها و افزایش نیاز به داده، جای تعجب نیست که هوش‌مصنوعی برای رشد خود از همین روش پیروی کند.

بین کاهش هزینه‌های رایانش ابری، افزایش قابلیت‌های هوش‌مصنوعی و چشم‌انداز قوی‌تر از ارائه‌های هوش‌ مصنوعی مبتنی بر ابر، راه‌حل‌های مبتنی بر هوش‌ مصنوعی به‌زودی به‌هر صنعتی وارد می‌شوند. این ابزارها می‌توانند به سازمان‌ها کمک کنند تا بدون نیاز به هزینه‌های اولیه، کارایی را افزایش دهند. همچنین به مشاغل در هر اندازه‌ای اجازه می‌دهد تا از این فناوری‌های جدید بهره‌مند شوند. ما انتظار داریم که ابزارهای هوش‌مصنوعی مبتنی بر ابر در سال 2023 دورنمای کسب‌وکار را در همه‌ی صنایع انعکاس می‌دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *