مراکز داده و اهمیت کنترل و مانیتورینگ نشت مایعات

مانیتورینگ نشت مایعات

مانیتورینگ نشت مایعات


مانیتورینگ

همانقدر که محافظت از اتاق سرور در برابر تهدیدات امنیتی شامل سرقت اطلاعات، اهمیت دارد پرداختن به امنیت فیزیکی دیتاسنترها با استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی هم مهم است. نداشتن یک زیر ساخت IT ایمن، می‌تواند فرآیند تولید محصولات پشتیبانی شده با IT و مکالمه با مشتری را با مشکل مواجه سازد. علاوه بر امنیت فنی، امنیت فیزیکی (که بر روی ساختمان ها و زیرساخت ها و غیره تمرکز دارد) نیز نقش مهمی ایفا می کند.

آتش، دود، گرد و غبار، آب و بخار می‌توانند به سرعت سیستم های IT شما را خراب کند. حتی اگر همه چیز را برای محافظت در برابر این سناریوهای تهدید انجام داده باشید، باید به طور مرتب اقدامات مورد نظر خود را بررسی کنید.

مطالعات نشان می دهد که حدود 24 درصد از قطعی‌های برنامه ریزی نشده دیتاسنترها ناشی از آب و هوا، آب، گرما یا خرابی تهویه کننده هوای اتاق کامپیوتر (CRAC) بوده است. بیشتر مشکلاتی که دیتاسنترها در اثر رطوبت با آن ها مواجه می ‌شوند ناشی از نفوذ باران، لوله کشی ضعیف و مشکلات‌ سازه‌ای هستند. علاوه بر نشت آب، نشت مواد شیمیایی یا سایر مواد خورنده نیز به راحتی قابل تشخیص و پیشگیری هستند. در ادامه چند روش مناسب برای جلوگیری از نشت در دیتاسنترها پیشنهاد شده است که به کمک آن ها می‌توان از downtime های ناشی از رطوبت جلوگیری کرد.

سنسورهای نشتی آب

از آنجا که زمان در به حداقل رساندن خرابی های ناشی از نشتی آب اهمیت بالایی دارد، یک روش دقیق و کارآمد مورد نیاز است. استفاده از سنسورهای نشتی آب امروزه جزء ضروریات مورد استفاده در دیتاسنترها هستند.

نحوه کار سنسورها

این سنسورها هنگام تشخیص نشتی، آلارم های هشدار دهنده ایجاد می کنند که اگر در محدوده اتاق سرور باشید، متوجه این هشدارها خواهید شد. اما با پیشرفت تکنولوژی، سنسورهای نشتی آب قابلیت ارسال پیامک به تلفن های همراه را نیز پیدا کرده اند.

سنسورهای نشتی آب باید در نقاط خاصی از اتاق سرور که در آنها امکان نشت وجود دارد (مانند شیرهای آب، لوازم سرمایش و گرمایش و عایق بندی­ها) تعبیه شوند تا به محض بروز نشتی، اخطارهای لازم را اعلام کنند.

 

مانیتورینگ نشت مایعات

محافظت بیش از حد

بسیاری از مدیران تصور می‌کنند باید هر متر مربع از فضا را از نفوذ آب محافظت کنند، این گزینه در صورتی عملی است که محدودیت بودجه وجود نداشته باشد. در واقع به منظور بهترین استفاده از منابع لازم است محافظت اساسی در اطراف تجهیزات حساس با ابزار مختلفی (مانند کابلی حساس به مواد شیمیایی و آب، کنترل کننده‌های منطقه ای، سنسورهای حساس به رطوبت) استفاده از نقاط آشکارسازها برای محافظت از بقیه تسهیلات صورت گیرد. پس بررسی کنید که تهدیدها بیشتر از کجا ناشی می­شوند و فقط مناطق ضروری را محافظت کنید.

بررسی نقاط آشکار ساز در محل های نزدیک به تجهیزات حساس ( مانیتورینگ)

هنگام انجام ارزیابی تسهیلات پس از ایجاد یک downtime به علت تهاجم مایعات، نقاط آشکار ساز در محل‌های نزدیک به تجهیزات حساس را بازدید کنید. همان طور که می دانید در این مواقع بهتر است از کابل‌های حساس به مایع استفاده کنید. این کابل ها به مدیران اجازه می دهد تا از هزینه‌های کمتری برای محافظت از مناطق بزرگتر انجام دهند و مهم‌تر از همه، کار پیش بینی مسیر مایع که در صورت نفوذ اتفاق می افتد را ساده تر می‌کند.

 

فرستادن کابل‌ها و سیم‌های بیشتر به ایستگاه مانیتورینگ خانه یا BMS / DCIM امکان پذیر و مقرون به صرفه نیست. تشخیص نشت بدون سیم می تواند به سرعت و به آسانی برای برقراری ارتباط بی سیم به واحد پایه، صرفه جویی در هزینه و زمان نصب به کار گرفته شود. پیشرفت های اخیر در تکنولوژی مانیتورینگ بدون سیم، آن را یک گزینه جذاب برای مدیران تجهیزات مدرن تبدیل کرده است. طول عمر باطری، تکنولوژی برداشت انرژی، سهولت مقیاس پذیری، افزایش تشخیص خطا و رمزگذاری امنیتی قوی‌تر تنها برخی از دلایلی هستند که باعث گسترش به کارگیری سنسورهای بدون سیم در تجهیزات اساسی شده است.

بخوانید: پروتکل‌های جدید Single Pair Ethernet در آینده

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *