داده های بزرگ و آینده شهرهای هوشمند


داده های بزرگ

با رشد جمعیت، منابع کاهش می‌یابد و نحوه استفاده از این منابع محدود اهمیت بیشتری می‌یابد. شهرهای هوشمند یک فاکتور کلیدی در مصرف مواد و منابع هستند. امروزه ساختن شهرهای آینده که با داده‌ های بزرگ ادغام می‌شوند در حال تبدیل شدن واقعیت است.

رشد جمعیت و داده های بزرگ

کنترل جمعیت یکی از مواردی است که داده‌ های بزرگ (Big Data) توانسته است در آن موفقیت شایانی کسب کند. هرگاه گروهی از افراد بیش از حد ظرفیت یک مکان در آن جمع شوند، ناخواسته نیازمندی‎‌هایی برای ایجاد خدمات در این منطقه به وجود خواهد آمد. این افزایش جمعیت تامین نیازهای اجتماعی مختلف همچون نیاز به آب، غذا و … و تضمین ایمنی جمعیت (پاسخ‌دهندگان اضطراری، پلیس و …) را می‌طلبد. هرچه رشد جمعیت بیشتر می‌شود و شهرها شلوغ‌ تر می‌شوند، رویدادها و حوادث شهری شایع‌تر می‌شوند و شهرها با شدت بیشتری سعی در پیش‌بینی و درک آن‌ها دارند.
آنچه که باعث خوشحالی است این است که امروزه امکان تجزیه و تحلیل‌ داده‌های بزرگ ایجاد شده است. وجود جمعیت زیادی از مردم به این معنی است که حجم عظیمی از داده‌ها در حال ایجاد است. داده‌ های بزرگ برای درک زمان، چگونگی و چرایی شکل‌گیری جمعیت و پیش‌بینی حرکات و اقدامات آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به شهرهای آینده بپیوندید

با رشد جمعیت و ظهور ایده‌هایی مانند داده‌های بزرگ (Big Data) و اینترنت اشیاء (IoT)، شهرها بیشتر به سمت ارتباطات بیشتر گام برمی‌دارند. امروزه میلیون‌ها سنسور در مکان‌های مختلف کلان شهرها وجود دارد که وظیفه نظارت بر رویدادهای مختلف شهری را به عهده دارند. در آینده‌ای نزدیک این سنسورها روز به روز افزایش می‌یابند تا بتوانند بر همه چیز از چراغ‌های خیابانی و ترافیک تا جاده‌ها و مصرف انرژی نظارت کنند.
این شهرهای هوشمند به ما این امکان را می‌دهد که از منابع استفاده بهینه‌ تر داشته باشیم و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم. داده‌های بزرگ برای درک این موضوع که مردم چگونه در شهر جابجا می‌شوند، چگونه انرژی مصرف می‌شود، چگونه زیرساخت‌های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند  و …، ضروری است.

نمونه‌هایی از ادغام داده‌ های بزرگ و شهرها

  • چراغ‌های ال ای دی (LED) در لس آنجلس: لس‌آنجلس 4500 مایل از چراغ‌های خیابانی خود را با ال ای دی (LED)‌های جدید جایگزین کرده است. این نه تنها باعث روشنی بیشتر خیابان‌ها شده است، بلکه این چراغ‌ها در این سیستم جدید به یکدیگر متصل خواهند بود که می‌توان در آن از وضعیت تمامی لامپ آگاهی کامل حاصل کرد. اگر یکی از آن‌ها درست عمل نکند، می‌تواند به سرعت شناسایی شده و مورد تعمیر قرار گیرد. در آینده می‌توان از چراغ‌هایی که رنگ آن تغییر می‌کند یا چشمک می‌زند، برای هشدار دادن به شهروندان از شرایط مختلف، استفاده کرد.
  • منظرسازی لس آنجلس: لس آنجلس برای صرفه‌جویی در مصرف آب، از اطلاعات جمع‌آوری شده و تجزیه و تحلیل شده استفاده کردند تا بتوانند در مناطق دارای گیاهان غیربومی از گیاهان بومی مقاوم در برابر خشکسالی استفاده کنند.
  • موزه تاریخی طبیعی شانگهای: این موزه شکلی مارپیچ و منحصر به فرد را دارا است. این موزه از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ برای کنترل جمعیت بازدید کننده در آن استفاده می‌کند.
  • عربستان صعودی: جمعیت عربستان صعودی سالانه بیش از 3 میلیون نفرافزایش می‌یابد و این شهر به دلیل سیر ناگهانی افزایش جمعیت در آن، با ادغام ایده‌هایی که داده‌های بزرگ دارد، در حال رویارویی با کنترل چنین روندی است.

همانطور که این شهرها نشان می‌دهند، ادغام داده‌های بزرگ و تکنولوژی‌های متصل در خلال افزایش جمعیت، نشانگر ضرورت ایجاد شهرهای هوشمند خواهد بود. برای فراهم نمودن مکان‌های امن، راحت و مقرون به صرفه برای زندگی، شهرها باید تکنیک‌ها و فناوری‌های جدیدی را برای به کار گرفتن در آینده ایجاد کنند.

 

بخوانید: چرا داده‌های بزرگ اینقدر بزرگ هستند؟

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *