دیتا سنتر سبز چیست؟


 

همان طور که گفته شد یک دیتا سنتر سبز (مرکز داده سبز) برای به حداقل رساندن اثرات مخرب به محیط زیست ساخته شده است. ویژگی های اصلی مرکز داده سبز (دیتا سنتر سبز) شامل موارد زیر است:
• از صفر تا صد آن از تجهیزات دوستار محیط زیست ساخته شده است.
• دارای مصرف حداقل از منابع برق برای راه اندازی و تعمیر و نگهداری هستند که به دلیل زیرساخت محاسباتی اولیه و پشتیبانی از منابع الکترونیکی مانند خنک کننده‌ها، پشتیبان گیری و روشنایی است.
• دیتا سنتر سبز (مرکز داده سبز) به طور معمول با انرژی سبز یا تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی، باد یا هیدل (نیروی برق حاصل از جریان آب) کار می کند.
• کل زیرساخت با کمترین میزان انرژی راه اندازی می شود و کمترین میزان کربن را به جای می گذارد.
• دارای حداقل ضایعات الکترونیکی با تجهیزات قابل بازیافت یا قابل استفاده مجدد هستند.

تاثیرات مرکز داده سبز (دیتاسنتر سبز)
صنعت مرکز داده (دیتا سنتر) حدود 30 گیگاوات انرژی را در سال کاهش می دهند که این مقدار هر روزه در حال افزایش است. کربن به جا مانده از یک دیتا سنتر 10 مگاواتی می‌تواند به میزان 3000000 تا 130000000 کیلوگرم CO2 برسد.
کاهش این به جا ماندن کربن از طریق بهره وری و استفاده از انرژی تجدید پذیر، تاثیر قابل توجهی دارد. با توجه به محدوده شبکه الکتریکی، بهبود بهره‌روی استفاده از نیروی برق (PUE) می تواند میلیون ها پوند از انتشار CO2 را کاهش دهد.

میزان صرفه جویی سالانه CO2 با کاهش PUE از 8/1 تا 2/1 در یک تجهیز 10 مگاواتی

 

اکثر مراکز داده این روزها به نوعی از مجازی سازی استفاده می کنند که در آن سرورها می توانند چندین ماشین مجازی (VMها) را بر روی یک قطعه سخت افزاری، با استفاده از قدرت و منابع بیشتری در دسترس قرار دهند. این سنگ بنای رایانش ابری است و 40 تا 60 درصد بهره وری CPU را افزایش می دهد.
تقریبا 100 سرور مجازی سازی شده معادل کاشت 1،569 درخت و یا حذف 89 ماشین از خیابان است و یک مرکز داده معمولی بیش از 100 سرور دارد.
اگر مراکز داده را یک کشور در نظر بگیریم، 5امین مصرف کننده انرژی در جهان به حساب می آید. با افزایش بهره وری و پذیرش انرژی های تجدید پذیر، صنعت می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند و نشان دهد که کسب و کار سبز کسب و کار خوبی است. از طرفی باعث صرفه جویی در انرژی همچنین صرفه جویی در هزینه نیز می شود.

برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز داده (دیتا سنترها) به لینک زیر مراجعه نمایید:

نشریه‌ها > مجله تخصصی شبکه و دیتا سنتر > دیتاسنتر

 

مطالب مرتبط:

انواع مراکز داده
چالش های راه اندازی یک مرکز داده |قسمت ششم
همه آنچه لازم است در مورد مرکز داده (دیتا سنتر) بدانید | نسخه اول

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *