انواع اتصال دهنده های فیبر نوری | کاربردها و ویژگی‌ها

اتصال دهنده های فیبر نوری

FO connector types


قطرهای هسته 8.3µm برای فیبرنوری تک حالته یا 50/62.5µm برای فیبر نوری چند حالته و قطر فرول‌ها با 2.5mm یا 1.25mm هستند که نمی‌توان به صورت بصری وضعیت اتصال دهنده‌ها را بدون تجهیزات خاص تشخیص داد. به طور طبیعی، اگر اتصال دهنده به درستی اتصال یابد و در آن جا قفل شود، می‌توان یک نقطه را تعیین کرد. کاربران برای تمامی ویژگی‌ها یا مقادیر ذاتی از جمله تضعیف ناشی از تجهیزات اتصال، تلفات بازگشتی یا دوام مکانیکی آن‌ها باید متکی به داده‌های سازند‌ه باشند.

اتصال دهندهST  با یک اتصال قفل چرخشی از اولین اتصال دهندههای PC بودند. با تکیه بر این واقعیت و طراحی با دوام آن، هنوز هم در شبکه‌های LAN در سراسر دنیا یافت می‌شوند(اغلب در صنعت).

ST

این اتصال دهنده با طراحی چهارگوش و سیستم فشار-کشش است(sc مخفف اتصال دهنده چهارگوش  یا اتصال دهنده مشترک است). طراحی متراکم SC برای تراکم‌های بسیار بالا مناسب است. و می‌توانند در اتصالات duplex و multiplex ترکیب شوند. نسبت به اتصال دهندههای قدیمی دارای ویژگی‌های عالی است، که به لطف ویژگی‌های آن به طور گسترده در سراسر جهان در اتصالات WAN به کار می‌رود. Duplex SC اغلب به طور گسترده در شبکه‌های محلی نیز کاربرد دارد.

SC

MPO دارای فرول پلاستیکی است که معمولا 12 یا 24 فیبر را در یک اتصال دهنده قرار می‌دهد. در عین حال، اتصال دهنده‌ها با 72 فیبر در حال ایجاد هستند. این اتصال دهنده با توجه به طراحی متراکم و نصب آسان آن متمایز است، اما دارای نقاط ضعف در عملکرد و قابلیت اطمینان است. 

MPO

این اتصال دهنده توسط شرکت Diamond SA گسترش پیدا کرده و بیشترین کاربرد را بر روی شبکه‌های  LAN برای کاربری CATV  دارد. این تجهیز توسط سه تولید کننده مجاز در سوییس با کیفیتی فراتر از استاندارد تولید می‌شود. دیافراگم حفاظتی این اتصال دهنده نه فقط در برابر گرد و غبار و خراش بلکه در برابر پرتو لیزر نیز از اتصال دهنده محافظت می‌کند. این اتصال دهنده مجهز به قفل و ضامن نگهدارنده است، که هر دو به صورت مکانیکی و با توجه به رنگشان کد گذاری شده‌اند. این اتصال دهنده نخستین اتصال دهنده‌ای است که توانسته است به کارایی درجه بندی A دست یابد.

E2000TM

این اتصال دهنده متعلق به نسل جدید اتصال دهنده‌های فشرده است. این اتصال دهنده توسط شرکت Lucent تولید و گسترش یافت(LC مخفف Lucent Connector است). مواد تشکیل دهنده این اتصال دهنده‌ها فرول  با قطر 1.25 mm  است. هر دو اتصال دهنده LC معادل یک اتصال دهنده SC است. تراکم و فشردگی فوق العاده آن در ساخت این اتصال دهنده موجب شده تا استفاده از آن در مراکز داده، بسیار رونق گیرد. این اتصال دهنده جز اصلی‌ترین تجهیزات در بازار جهانی است که مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است.

LC

کارایی نوری و مکانیکی این قطعه از یک اتصال دهنده E2000TM یا SC-RJ پایین‌تر است. 

همانطور که از نام آن مشخص است، شرکت R&M اتصال دهنده‌ای تولید کرده است که به قالب یک اتصال دهنده RJ45 است. دو اتصال دهنده SC که در یک محفظه به اندازه اتصال دهنده RJ45 قرار گرفته‌اند. این کار معادل با تکنولوژی SFF (Small Form Factor) است. از تکنولوژی پوشش 2.5mm فرول نیز در آن استفاده شده است. بسیار مقاوم و قابل اطمینان در مقابل تکنولوژی 1.25 mm فرول است. اتصال دهنده SC-RJ علاوه بر طراحی فشرده، عملکرد و کارایی مکانیکی و نوری بسیار خوبی دارد. این اتصال دهنده قابل استفاده عمومی در همه جا از درجه بندی A تا درجه بندی M ، از  نوع تک حالته تا POF ، از WAN تا LAN و از آزمایشگاه گرفته تا کاربری‌های بیرونی است. در موارد استفاده از این اتصال دهنده در محیط‌های بیرونی، نوع IP67 این اتصال دهنده توصیه می‌شود. شرکت R&M برای آشنایی بیشتر با این اتصال دهنده مقاله‌ای تحت عنوان“SC-RJ – Reliability for every Category”   منتشر کرده است.

SC RJ

شرکت لاوان ارتباط تنها نماینده رسمی R&M سوییس در ایران، تمامی کانکتور (اتصال دهنده)های ذکر شده را با بهترین کیفیت (کیفیت سوییسی) وارد می‌کند.

بخوانید: موفقیتی دیگر از شرکت R&M این بار در کشور هند

contact us

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *