TED
امروزه در حالی که برخی از شرکتها در تلاش هستند تا واقعیت مجازی را از طریق برخورد لمسی فراگیرتر کنند، یک استارتآپ تصمیم گرفت بر جنبههای حرارتی این تجربه تمرکز کند. TEGway، یک موسسه پیشرفته علوم و فناوری در کره، یک دستگاه ترموالکتریک باریک و انعطاف پذیر یا به اختصار TED ایجاد کرده است که می تواند به سرعت گرم یا سرد شود و محدوده دمایی 4 تا 40 سلسیوس را پوشش دهد.
این دستگاه که اکنون تحت عنوان ThermoReal بسته بندی می شود، می تواند همزمان گرما و سرما را در مناطق مختلف روی سطح پوست ایجاد کند، که شبیه سازی یک نیشگون گرفتن روی پوست را ایجاد میکند تا باعث ایجاد حس درد شود. شرکت TEGway امیدوار است سازندگان سخت افزار این راهکار را با جوی استیک ها، دستکش ها، لباس های لمسی، صندلی ها و موارد دیگر برای سطح جدیدی از تصویر برداری ادغام کنند.
روش کار TED
به طور خلاصه، یک TED با عبور جریان الکتریکی از طریق آرایش منظم نیمرسانا ی ترموالکتریک خود کار می کند، که باعث ایجاد جریان گرما بین بالا و پایین لایه های زیرین می شود و در نتیجه باعث می شود که مانند بخاری یا خنک کننده رفتار کند. اما در واقع بیشتر به دلیل فرآیند معکوس آن شناخته شده است: اختلاف دمای اعمال شده بر روی نیمه رسانا می تواند جریان برق را القا کند (این پدیده اثر Seebeck نامیده می شود)، در این صورت TED به عنوان یک مولد برق عمل می کند و بنابراین می توان از آن برای برداشت گرمای تلف شده استفاده کرد.
TEGway به منظور بهینه سازی کارایی جذب گرما در سطوح غیر مسطح، راهی برای توسعه TED انعطاف پذیر پیدا کرد. این نه تنها عملکرد بهتری در برداشت انرژی نسبت به نمونه سرامیکی خود دارد، این شرکت همچنین یک مورد کاربردی جدید برای آن پیدا کرد: افزودن واقعگرایی به بازی با استفاده از بازخورد حرارتی، از این رو «ThermoReal». اتفاقاً با اعمال یک خط گرما به صورت موازی با یک خط سرما، این حس یک نیشگون گرفتن سفت را ایجاد می کند، بنابراین ThermoReal همچنین به عنوان یک دستگاه خود شکنجه ضعیف عمل می کند.
در ادامه تجربه ی یک کاربر در استفاه از این دستگاه را می خوانیم:
در غرفه روز نمایشی HTC Vive X TEGway در شانگهای، ابتدا یک نسخه آزمایشی را امتحان کردم که در آن دسته را که تا حدی با یک TED پیچیده شده بود، گرفتم و کل دستگاه به لپتاپی متصل شد که نرمافزار ThermoReal را اجرا میکرد.
برای شبیهسازی سرما، ویدیویی از مردی دیدم که به آرامی خود را در آب یخ فرو میبرد، و هر چه عمیقتر میرفت، دسته سردتر میشد، تا جایی که تقریباً برای مرد متاسف شدم.
برای نشان دادن واکنش حرارتی سریع ، دمای دسته نیز به قدری نوسان داشت که با مردی که سر خود را به داخل و خارج از آب تکان می داد، مطابقت داشت.
در یک شبیهسازی تاثیرگذارتر، در حالی که داشتم شعله شمعی را تماشا میکردم که به آرامی به سمت دستی در ویدیو حرکت میکرد، احساس کردم که یک نقطه گرمای شدید به همان شیوه روی نوک انگشتانم میچرخد. به طرز وحشتناکی واقعی بود، بنابراین وقتی شعله شمع با یک تکه یخ در ویدیو جایگزین شد، احساس راحتی کردم.
بعد از رفتن به سراغ حس درد: در ابتدا میتوانستم احساس کنم که یک خط گرم و یک خط سرد به موازات هم ایجاد میشوند و در عرض یکی دو ثانیه به درد شدیدی در کف دستم تبدیل شد. انگار حشره ای دسته را می شکند و بیرون می آید و دستم را نیش می زند. این احساس واقعی بود اما قطعا لذت بخش نبود، بنابراین طولی نکشید که دسته را رها کردم.
سپس به سراغ نسخه نمایشی AR TEGway رفتم. این بار یک گوشی هوشمند به یک دسته TED با باتری متصل بود که اولی یک برنامه AR برای تشخیص دو نقاشی داشت: یکی خانه ای را در آتش و دیگری را در حالی که نشان می داد د که دو آتش نشان در حال خاموش کردن آتش در همان صحنه بودند. با اولین تصویر، برنامه AR یک شعله مجازی را در بالای خانه ترسیم کرد و TED داغ شد و با نقاشی دوم، برنامه پاشیدن آب به خانه را نشان داد و TED خنک شد.
در آخر، به من یک گیمپد داده شد که یک TED در اطراف دستگیرههای چپ و راست آن چسبانده شده بود. گیم پد با گوشی هوشمندی که یک بازی جنگنده جت ماکاپ را اجرا می کند جفت شده است و اساساً به همان شکل عمل میکند: هر زمان که هواپیما از اگزوزهای خود آتش می پاشید، TED فوراً گرم می شد و با پاشیدن غبار یا هر چیز دیگری که برای کاهش سرعت بود، به سرعت خنک می شد.
در مجموع، ThermoReal به طرز شگفتآوری خوب کار می کرد، بنابراین اکنون به TEGway واگذار شده است تا سازندگان را متقاعد کند که راهکار آن را تطبیق دهند. در بخش نرمافزاری، این شرکت مجوز نصب نرمافزاری را به سازندگان محتوا میدهد. امیدواریم زمان زیادی طول نکشد که این فناوری را در دستگاه های مصرف کننده مشاهده کنیم.
بخوانید: هوش مصنوعی در تشخیص چهره
بدون دیدگاه