آیا مراکزداده باید روی انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنند؟

آیا مراکزداده

آیا مراکزداده


زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

آیا حرکت به‌سوی انرژی‌های سبز ساده است؟ مجله مرکزداده (DC Magazine ) به بررسی آخرین نوآوری‌ها در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در محل می‌پردازد. صنعت مرکزداده مدت‌هاست که به‌دلیل شهرتش به‌عنوان یک صنعت غیرمسئولانه و انرژی‌بر[1]، لکه‌دار شده است. اما، به‌رغم تصورات غلط رایج عموم مردم، صنعت مرکزداده مدت‌هاست که متعهد به بالا بردن پایداری و بهره‌وری انرژی در تمامی جنبه‌های عملیات خود بوده است.

ارائه‌دهندگان در سراسر جهان در حال توسعه راه‌های پیشرو برای استفاده بهتر از منابع، به‌ویژه انرژی هستند. استراتژی‌های تجدیدپذیر در محل – از تولید، ذخیره و حتی بازیابی انرژی سبز – به‌طور فزاینده‌ای نوآورانه می‌شوند. اما، واقعا این راه‌حل‌ها چقدر دامنه دارند؟

راه‌حل‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در دسترس مراکزداده

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در محل برای مراکزداده‌ای که به‌دنبال کاهش انتشار کربن خود هستند، تا حدی واضح است. این امر نه تنها می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا به اهداف صفر خالص و پایداری خود برسند، بلکه راه‌حلی بلندمدت در برابر افزایش قیمت انرژی و امنیت انرژی ارائه می‌دهد. الکس هانتر، مدیرعامل شروود پاور، توضیح می‌دهد که در نهایت، به کسب‌وکارهای انرژی‌بر این امکان را می‌دهد تا از منبع انرژی خود بهره ببرند، به این معنا که کمتر به شبکه عمومی وابسته خواهند بود. در حال‌حاضر چندین گزینه برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در دسترس مراکزداده وجود دارد که متناسب با محدوده کامل اندازه و مکان سایت طراحی شده‌اند.

دانل ترک، مدیر پورتفولیوی ABB برای مراکزداده می‌افزاید: در پُرکاربردترین گزینه انرژی تجدیدپذیر PV خورشیدی است که نصب آن نسبتا سریع است و بازخورد سریع دارد. انرژی خورشیدی را می‌توان بر روی تاسیسات جدید نصب کرد یا بعدا به‌عنوان راه‌حلی به‌روز اضافه کرد. یکی دیگر از جایگزین‌های محبوب انرژی باد است، اگرچه به زمین بیشتری و شرایط ویژه‌ای برای استفاده موفقیت‌آمیز نیاز دارد. از طرف دیگر، ژنراتورهای دیزلی همچنان منبع اصلی انرژی آماده به کار برای مراکزداده باقی می‌مانند، این‌ها نیز همچنان پهنه‌ی تمرکز کلیدی برای پایداری هستند در حالی‌که تحقیقات در مورد منابع سوخت جایگزین به خوبی در حال پیشرفت است.

استفاده از روغن‌نباتی هیدروژنه به‌جای گازوییل در ژنراتورها، پتانسیل کاهش انتشار کربن را تا 90 درصد و همچنین حذف انتشار دی‌اکسید گوگرد و کاهش اکسیدهای نیتروژن مضر در خودش دارد و تعدادی از این پروژه‌ها در حال‌حاضر عملیاتی و مستقر شده‌اند. دیوید واتکینز، مدیر راه‌حل برای مراکزداده VIRTUS توضیح می‌دهد: پیل‌های سوختی هیدروژنی یکی دیگر از فناوری‌های نوظهور برای تامین انرژی است و اگرچه هنوز به‌سطحی که یک مرکزداده بزرگ مقیاس‌پذیر لازم دارد، نرسیده می‌تواند به‌صورت تاکتیکی در ساختمان‌های جدید – به‌عنوان مثال، برای پشتیبانی از مناطق اداری استفاده شود.

واتکینز بیان دارد: سرمایه‌گذاری در این نواحی، بیرون از مبنای سایت به سایت، به نفع کل شبکه است. سرمایه‌گذاری در مرکزداده همچنین منجر به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در شبکه اصلی می‌شود، به‌طوری که مراکزداده اغلب مستقیما منابع اضافی مورد نیاز مانند پست‌ها را برای ارائه توان مورد نیاز تامین می‌کنند. همچنین صنعت مراکزداده یک استراتژی طرح‌ریزی بلندمدت برای اطمینان از در دسترس بودن ظرفیت دارد، بنابراین قدرت آینده برای محدود کردن موانع با الزامات محلی، زودتر از موعد به‌دست می‌آید.

همراه با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های PPA[2] (توافق‌نامه خرید برق- یک توافق‌نامه بلندمدت بین یک توسعه‌دهنده انرژی‌های تجدیدپذیر و یک مصرف‌کننده برای خرید انرژی است) دسترسی به انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش داده، استفاده از سوخت‌های فسیلی و نیاز به واردات منابع انرژی را کاهش می‌دهد و به کشورها را در مسیر رسیدن به استقلال در انرژی کمک خواهد کرد. از آن‌جایی که تقاضا برای انرژی همچون وسایل نقلیه الکتریکی افزایش می‌یابد، تقویت بیشتر شبکه ضروری است.

[1] Energy-drain

[2] Power Purchase Agreement

انرژی های تجدیدپذیر

سرمایه‌گذاری مطمئن برای آینده چالش‌های اصلی مراکزداده

برای هر سایتی که به‌دنبال شروع تولید انرژی تجدیدپذیر در محل است، چندین ملاحظه کلیدی وجود دارد.

هانتر توصیه می‌کند: اولا، هنگام سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در محل باید مشکلات لجستیک موجود مورد توجه قرار گیرد، مانند هرگونه الزامات طرح‌ریزی، این‌که آیا کابل‌ها و زیرساخت‌های موجود در محل برای حمل بار جدید به اندازه کافی بزرگ هستند و این‌که تولید و ذخیره انرژی می‌تواند ایمن باشد. سپس، ملاحظات مالی وجود دارد: آیا این یک سرمایه‌گذاری است یا یک راه‌حل کاملا تامین شده است؟ قرارداد فعلی برق چیست و چه زمانی منقضی می‌شود؟ ظرفیت فعلی (کیلووات) چقدر است و چه‌چیزی در آینده برای رشد کسب‌وکار مورد نیاز است؟

و البته، انتخاب نوع انرژی برای سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد. این تصمیم معمولا با انگیزه یک شرکت برای تغییر و این‌که بهترین راه‌حل برای مکان، اندازه و نیازهای سایت خاص گرفته می‌شود؟

چالشی که با منابع انرژی تجدیدپذیر وجود دارد این است که منابع حاصل آن‌ها معمولا بسیار متغیرتر از انرژی ناشی از سوخت‌های فسیلی هستند. هانتر نشان می‌دهد که انرژی خورشیدی تحت تاثیر نوسانات سطح نور خورشید در طی روز و گذشت زمان و تغییرات ناشی از آن است.

این بدان معناست که مراکزداده‌ای که می‌خواهند به انرژی‌های تجدیدپذیر در محل ایجاد کنند، باید چگونگی پشتیبانی از تولید برق خود را در نظر بگیرند (برای مثال، در یک روز ابری همچنان برق دارند). با قرار دادن همزمان ذخیره انرژی در کنار تولید انرژی، مراکزداده می‌توانند در زمان و مکان مورد نیاز از تامین انرژی پایدار اطمینان حاصل کنند. این یک ملاحظه حیاتی است، زیرا برای مراکزداده استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ضرورت دارد کارایی یا قابلیت اطمینان سایت را تضمین کنند و آن را به‌خطر نیاندازند.

«رویکرد ایده‌آل اضافه کردن مقداری بافر یا دستگاه‌های ذخیره‌سازی است که به مراکزداده اجازه می‌دهد تا کنترل سامانه خود را در دست بگیرند و از ابزارهایی برای بهره‌وری بیشتر در استفاده از منابع خود استفاده کنند. این امر ممکن است با سرمایه‌گذاری‌های بیشتری همراه باشد، اما مزایایی همچون بازگشت سریع‌تر هزینه‌های اولیه را دارد.

به گفته هانتر، یک رویکرد قوی‌تر شامل استقرار یک راه‌حل هیبریدی است که در آن برق از تعدادی منابع تجدیدپذیر مختلف تولید می‌شود و سپس در یک مکان در محل ذخیره می‌شود. یک رویکرد ترکیبی به‌جبران محدودیت‌های هر انرژی تجدیدپذیر خاص کمک می‌کند. هانتر می‌افزاید: انتخاب انرژی‌های تجدیدپذیر ترکیبی دو مزیت عمده دارد: شرکت‌ها از عرضه مداوم انرژی اطمینان خواهند داشت و می‌توانند بار الکتریکی مورد نیاز خود را تامین کنند – که به‌ویژه برای سایت‌های انرژی‌بر مانند مراکزداده مهم است.

این یک راه‌حل جالب برای غیرقابل اعتماد بودن ذاتی اکثر منابع انرژی تجدیدپذیر است. هر مسیری را که برای بررسی بیشتر انتخاب کنید، مزایای انرژی‌های تجدیدپذیر در محل می‌تواند بسیار زیاد باشد. نه تنها برای شهرت، اعتبار و حفظ مشتری شرکت شما، بلکه برای تصویر صنعت مرکزداده در کل.

کار کردن از طریق این ملاحظات می‌تواند زمان‌بر باشد (و دریافت مشاوره حرفه‌ای بی‌طرفانه برای حل همه این سوالات می‌تواند مفید باشد). اما با انجام این کار، مراکزداده می‌توانند از هزینه‌های انرژی کمتر – و پایداری بهبود یافته – در درازمدت بهره‌مند شوند.

واتکینز می‌افزاید: «توانایی ارائه‌دهندگان مراکزداده در استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در صنعت برای دست‌یابی به آینده‌ای پایدار، بازی را تغییر داده است.» این سرمایه‌گذاری‌ها در PPA باعث افزایش حجم انرژی‌های تجدیدپذیر به شبکه می‌شود، مشاغل «سبز» ایجاد می‌کند و اطمینان از هزینه را برای اپراتورها و قیمت‌های رقابتی برای مشتریان فراهم می‌کند که تحت تاثیر نوسانات بازار انرژی قرار نگیرند.»

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *