نقش ذخیره انرژی در مراکزداده

نقش ذخیر انرژی در مراکز داده

نقش ذخیر انرژی در مراکز داده


زمان تخمینی مطالعه: 5 دقیقه

کارلتون کامینز، مدیر ارشد فناوری  Aceleron، به تشریح این موضوع که چگونه مراکزداده می‌توانند منبع تغذیه بدون وقفه را حفظ کنند و در عین حال انتشار گازهای گلخانه‌ای و هزینه‌ها را کاهش دهند، می‌پردازد.

به‌خوبی می‌دانیم که وجود چندین لایه منبع تغذیه موثرترین راه برای دسترسی ایمن به منبع تغذیه انعطاف‌پذیر، ثابت و قابل گسترش است. اما این تجهیزات و انرژی حاصل از آن سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد – و برای همین عموما از ژنراتورهای دیزلی که انتشار کربن زیادی دارند به‌عنوان پشتیبان استفاده می‌شود.

شرایط اضطراری آب‌وهوایی کنونی، همراه با بحران قیمت انرژی، رفتن به‌سوی انرژی پاک‌تر را سرعت بخشیده است، بنابراین وقت گذاشتن برای تحقیق و سرمایه‌گذاری در عرضه انرژی باانتشار کربن کم‌تر، بدون شک در سال‌های آتی، مزایای بسیاری را به‌همراه خواهد داشت.

درک ذخیره انرژی باتری

بسیاری از مراکزداده در حال‌حاضر از باتری‌ها استفاده می‌کنند، عمدتا به‌عنوان شکلی از انرژی پشتیبان، اما اغلب ارزان‌ترین باتری‌های سرب اسیدی موجود را خریداری می‌کنند. این نوع باتری‌ها معایب زیادی دارند. آن‌ها دوام بالایی ندارند، به اندازه باتری‌های دیگر انرژی ذخیره نمی‌کنند و به‌دلیل ترکیب شیمیایی خود می‌توانند حساس و خطرناک باشند. برای تاسیساتی که نیاز به قابلیت اطمینان و انعطاف‌پذیری دارند، این باتری‌ها راه‌حل مناسب و ایده‌آلی نیستند. موضوع جدی تلفات باتری و سمی بودن بازیافت آن‌ها را به موارد فوق اضافه کنید و می‌بینیم که زمان آن رسیده که مراکزداده نگاهی دوباره و جدی به منابع تغذیه خود بیاندازند و راه‌حل‌های ایمن‌تر و طولانی‌تری برای حفظ محیط‌زیست در پیش بگیرند.

در دنیای امروز، ذخیره انرژی باتری نقش بسیار مهم‌تر و حیاتی‌ بازی می‌کنند. با اتصال ذخیره انرژی باتری در مقیاس بزرگ‌تر به فناوری‌های پاک در محل مانند PV خورشیدی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر آن‌ها را در شبکه افزایش داد، انرژی تجدیدپذیر اضافی را می‌توان به شبکه فروخت و زمانی‌که تعرفه‌ها ارزان‌تر است آن را شارژ کرد که به کاهش انتشار کربن و هزینه‌های اضافی کمک شایانی می‌کند.

در حال‌حاضر، پُرکاربردترین مواد باتری در خانواده لیتیوم-یون قرار دارند. فسفات آهن لیتیوم (LFP) فاقد کبالت است – که نگرانی‌های ژئوپلیتیکی به‌همراه دارد و قیمت آن گزاف است. این یکی از کم‌ترین ناپایداری‌ها، با بالاترین رتبه‌بندی ایمنی است و همچنین به‌دلیل طول عمر بیشتر آن – به‌ویژه برای کاربردهای ثابت – برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر محبوب است.

در سال‌های اخیر علاقه زیادی به افزایش مرزهای LFP وجود داشته است و این منجر به بهبود تدریجی چگالی انرژی شده است که باید در طول زمان پیشرفت کند و بهتر شود.

نقش ذخیر انرژی در مراکز داده

اهمیت چرخه اقتصاد  و طول‌ِعمر

این بهبود تدریجی در چگالی انرژی هنگام جست‌وجوی راه‌حل مناسب ذخیره انرژی برای یک برنامه بزرگ‌تر مانند یک مرکزداده ارزشی بالا دارد. فناوری‌های باتری قابل تعمیر و ارتقای آن در دسترس‌اند و در آن قطعات جداگانه می‌توانند به‌طور مستقل برای تعمیر سوا شده یا با پیشرفت فناوری با مواد جدیدتر و پُرانرژی‌تر جایگزین شوند. قطعات جایگزین شده که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان با تغییر کاربر در محصولات دیگر استفاده کرد و یک چرخه اقتصادی ایجاد کرد – که همان استاندارد طلایی پایداری است.

در همین حال، خدمات و قابلیت ارتقای چنین سیستمی باعث افزایش طول‌عمر آن می‌شود، هزینه کل مالکیت را کاهش می‌دهد و مفید بودن آن را با بهبود فناوری ذخیره‌سازی انرژی حفظ می‌کند. ترکیبی از سازگاری با انرژی پاک و ماندگاری طولانی‌مدت که با هم کار می‌کنند، آن را به یک سرمایه‌گذاری ارزشمند تبدیل کنند. به‌عنوان مثال، Aceleron سامانه Omega را توسعه داده است، یک محصول ذخیره انرژی مدولار منحصر به فرد که می‌تواند برای تعمیر، جایگزینی یا ارتقا باشد. این باتری 50 کیلووات ساعت ذخیره انرژی در هر پشته فراهم می‌کند – که این خود تا سه برابر بیشتر در یک باتری سرب-اسید است.

این نوع سامانه، سامانه‌هایی هستند که انرژی تجدیدپذیری را که امروزه می‌سازیم با توانایی ادامه کار امکان‌پذیر می‌سازد، اولین عامل هم حداکثر استفاده از مواد مورد استفاده برای ساخت محصول است که کاهش ضایعات، ردپای کربن و هزینه‌های طولانی‌مدت نتیجه آن است.

زمان هیجان‌انگیزی برای نوآوری در صنعت ذخیره‌سازی انرژی است و با پیشرفت فناوری، کاملا ضروری به‌نظر می‌رسد که از امتحان گزینه‌های ارزان‌تر و کوتاه‌مدت بر اساس نیازهای فعلی اجتناب کنیم. نخست این کار را باید درست انجام دهیم و پایه‌های یک منبع انرژی تجدیدپذیر قوی را بنیاد نهیم که بتواند با پیشرفت‌های فناوری در طول زمان همگام شود.

درباره نویسنده

کارلتون یک کارآفرین و مهندس طراحی است که بر روی یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های انرژی و زباله‌های جهانی متمرکز است. سابقه او در مهندسی مکانیک است و کار خود را در صنعت خورشیدی آغاز و قبل از مهاجرت به انگلستان برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود در تجارت و پایداری اقدام کرده است. همچنین با بیش از 100 تاسیسات مختلف در دریای کاراییب همکاری داشته است. او به‌دلیل کارهایش در زمینه طراحی پایدار و سامانه‌های انرژی پاک با نام‌گذاری Forbes 30 under 30، رسما مبتکر جهانی شِل و کارآفرین سال شل، معرفی شده است. او علاقه شدیدی به الکتروشیمی و نتایج پایداری آن دارد که با گذر از سوخت‌های فسیلی می‌توان آن را به‌دست آورد.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *