چهار پیش‌بینی برتر برای چشم‌انداز مرکزداده 2023

چشم‌انداز مرکزداده 2023

چشم‌انداز مرکزداده 2023


زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

سیاران فورد، رهبر بخش مرکزداده درEaton، چشم‌انداز مرکزداده خود را برای سال 2023 به اشتراک می‌گذارد. این‌که بگوییم سال 2022 یک سال مخرب بوده است، دست‌کم گرفتن این موضوع است. بیشتر چشم‌انداز سال گذشته برای بخش مراکزداده مربوط به ایجاد تعادل در رشد دیجیتالی شدن با شیوه‌های پایدارتر بوده است. اما ما هیچ راهی برای دانستن تاثیری که اختلال بزرگ مداوم در چشم‌انداز ژئوپلیتیکی خواهد داشت، نداشتیم – حداقل این‌که با یک بحران شدید انرژی مواجه خواهیم شد. وضعیت فعلی تمرکز دقیق‌تری بر اهمیت پرداختن به موضوعات مطرح شده در سال گذشته و همچنین برجسته کردن چالش‌های جدید را دارد. با این‌حال، همه‌چیز عذاب و تاریکی نیست – برای مثال، دیجیتالی شدن مداوم، فرصت‌های جدیدی را برای این بخش نشان می‌دهد. بنابراین، در این‌جا برخی از پیشرفت‌ها – چه خوب یا بد – وجود دارد که می‌توان انتظار داشت در طول سال 2023 و پس از آن در بخش مرکزداده شاهدش باشیم.

  • عدم قطعیت انرژی

بزرگ‌ترین مشکلی که در حال‌حاضر با آن روبه‌رو هستیم، قیمت فوق‌العاده بالای انرژی است. این هزینه به‌حدی افزایش یافته که به یک نگرانی واقعی برای کاربران بزرگ انرژی، مانند صاحبان مراکزداده تبدیل شده است. آیا آن‌ها می‌توانند این هزینه‌ها را به مشتریان خود منتقل کنند؟ آیا افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت؟ آیا آن‌ها جریان نقدی برای مدیریت این موضوع در مدل کسب‌وکار خود دارند؟ در حالی‌که استدلال برای استراتژی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر همیشه حول محور پایداری و محیط‌زیست بوده است، امروزه ما به انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه برای محافظت از منابع برای کشورهای اروپایی عمدتا به دلایل امنیت انرژی و هزینه نیاز داریم. به‌عنوان مثال مایکروسافت در این مسیر گام برمی‌دارد. مرکزداده‌اش در دوبلین دارای بانک‌هایی از باتری‌های لیتیوم یونی است که برای اتصال به شبکه تایید شده‌اند تا به اپراتورهای شبکه کمک کنند و در صورت ناکافی بودن منابع تجدیدپذیر مانند باد، خورشید و دریا، برق بی‌وقفه را تامین کنند. این نیاز به‌سرعت بخشیدن به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر دارد که عملا توسعه چشم‌انداز سال گذشته است. اما اکنون خیلی بحرانی شده و باید به‌عنوان زنگ خطری برای دولت‌ها در سراسر EMEA باشد که دیگر نمی‌توانند به‌منابع انرژی سنتی تکیه کنند.

  • شکسته شدن زنجیره تامین

COVID-19  تاثیر شگرفی بر زنجیره‌های تامین جهانی در بسیاری از بخش‌ها داشته. با این‌حال، هنگامی‌که همه‌گیری فروکش کرد، کسب‌وکارها در همه‌جا دچار نوعی احساس امنیت کاذب شدند و معتقد بودند که بدترین شرایط را پشت سر گذاشته‌اند. هیچ‌کس انتظار ضربه دوم به این بدنه را نداشت، یک بحران ژئوپلیتیکی حتی بیشتر از کووید برای برخی از زنجیره‌های تامین که ثابت شده است – به‌ویژه نیمه‌هادی‌ها و فلزات اساسی حیاتی برای ساخت مرکزداده – که بسیار مخرب‌اند. صنعت مرکزداده به‌عنوان یک بازار با رشد بالا، نسبت به اختلالات زنجیره‌تامین بسیار حساس است، به‌خصوص در زمانی‌که به‌دنبال افزایش اندازه است. این صنعت به‌طور کلی هنوز با اختلال در زنجیره‌تامین دست‌وپنجه نرم می‌کند و چشم‌انداز ژئوپلیتیک کنونی به این معنی است که احتمالا ادامه‌دار خواهد بود.

چشم‌انداز مرکزداده 2023
  • مقابله با پیچیدگی فزاینده

نیاز برای رشد دیجیتال به‌سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. هر راه ممکن برای برآورده شدن این نیاز ساده‌تر، مقرون به‌صرفه‌تر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی شده است. اما انجام این کار می‌تواند با ماهیت بسیاری از محیط‌های بسیار پیچیده و حیاتی برای ماموریت متناقض باشد. مرکزداده مکان ِانبوهی از فناوری‌های مختلف است – از سامانه‌های HVAC گرفته تا مهندسی مکانیک و سازه، فناوری‌اطلاعات و محاسبات… چالش تلاش برای سرعت بخشیدن به‌چنین محیط‌های بسیار پیچیده و وابسته به یکدیگر در جهت حفظ روندهای فعلی، همه و همه برای دیجیتالی شدن است. برای این منظور، طراحان، اپراتورها و فروشندگان مرکزداده در حال طراحی سیستم‌هایی هستند که این پیچیدگی را کاهش می‌دهند و در عین‌حال به ماهیت حیاتی یک برنامه کاربردی احترام می‌گذارند. صنعتی‌سازی یا مدولاسیون مراکزداده، که در آن واحدهای پیش‌ساخته، مهندسی شده و به‌صورت یکپارچه به‌سایت تحویل می‌دهند، یکی از راه‌های کاهش پیچیدگی طراحی و ساخت یک مرکزداده و در عین حال تضمین زمان سریع‌تر برای بازار است.

  • حرکت پیشرو در خوشه‌‌بندی مرسوم

تا به‌حال، لندن، دوبلین، فرانکفورت، آمستردام و پاریس جزو خوشه‌بندی‌های مرسوم مراکزداده بوده‌اند، چه به این دلیل که دفتر مرکزی شرکت‌ها در این شهرها قرار دارند، چه به این دلیل که آن‌ها در خوشه‌های اقتصادی طبیعی با انبوهی از اتصالات مخابراتی و پروفایل‌های مشتری ایده‌آل قرار گرفته‌اند. برای ارائه کیفیت خدمات و نزدیکی بیشتر به مراکز جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی، ساخت مراکزداده در شهرهای ثانویه کشورهای اصلی اقتصادی و در پایتخت‌های کشورهای اقتصادی کوچک‌تر، به‌مراتب مطلوب‌تر می‌شود. رقابت بین ارائه‌دهندگان مراکزداده بسیار نیرومند است، بنابراین بسیاری از این شهرها و کشورهای سطح دوم برای اپراتورهای فعلی رشد یا نقطه ورود اپراتورهای جدید را فراهم می‌کنند. به‌همین دلیل، شاهد افزایش فعالیت در شهرهایی مانند ورشو، وین، استانبول، نایروبی، لاگوس و دبی خواهید بود. اما این توسعه بدون چالش نیست. به‌عنوان مثال، ملاحظات پیرامون در دسترس بودن سایت‌های مناسب، نیروی کار مهندسی، همگی به پیچیدگی عملیات کلی سازمان می‌افزایند و بسیاری از این کشورها ممکن است تجربه یا پرسنل زیادی برای کمک به طراحی، ساخت و راه‌اندازی یک مرکزداده جدید نداشته باشند. غلبه بر چنین چالش‌هایی، صاحبان مراکزداده را ملزم می‌کند هر بار که وارد یک جغرافیای جدید می‌شوند، این صنعت را دوباره بیاموزند. با این وجود، صرف‌نظر از چنین چالش‌هایی، بازارهای جدیدی همچنان ظاهر می‌شوند و بسیاری از اپراتورها در تلاش برای دست‌یابی به مزیت محرک اولیه در بازارهای ثانویه‌ی در حال توسعه هستند. در واقع، بسیاری از دولت‌ها با آغوش باز از اپراتورهای مرکزداده استقبال می‌کنند، حتی برخی از آن‌ها تشویق‌ها و یارانه‌هایی را برای جذب آن‌ها ارائه می‌کنند.

نکته‌ای که امسال ثابت شده این است که ما نمی‌توانیم به‌قطعیت در مورد هر چیزی مطمئن باشیم. اثرات پس از کووید و سیستم ژئوپلیتیک فعلی، این بخش را با یک سری از چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه کرده. اما باید بدانیم فرصت‌های رشد وجود دارد. روندها نشان می‌دهد که اپراتورهای آینده‌نگرتر قادر خواهند بود توفان را پشت سر بگذارند و با هر آن‌چه که در آینده پیش‌رویشان است، روبه‌رو شوند.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *