چگونه RO به مراکزداده اجازه می‌دهد مصرف آب و انرژی را کاهش دهند

چگونه RO به مراکزداده اجازه می‌دهد مصرف آب و انرژی را کاهش دهند

چگونه RO به مراکزداده اجازه می‌دهد مصرف آب و انرژی را کاهش دهند


مراکزداده

زمان تخمینی مطالعه: 3 دقیقه

سامانه SAM50 RO که به‌عنوان کارآمدترین فناوری اُسمُز (خاصیت نفوذ و حلول) معکوس (RO) در جهان شناخته می‌شود، هم‌اکنون در مراکزداده در دسترس است. سامانه جدیدی که کارآمدترین فناوری RO را تاکنون می‌نامد – دور شدن بیشتر از خنک‌کننده هوا – رونمایی شده است.

SAM50  که توسط Te-Tech Process Solutions  ساخته شده، مزایای قابل‌توجهی نسبت به فناوری‌های RO رقیب دارد. مایک فروم، مدیر توسعه کسب‌وکار Te-Tech می‌گوید: «سامانه  SAM50 RO، با فناوری اثبات‌شده، بهره‌وری انرژی بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. سامانه مدولار و مقیاس‌پذیر امکان نصب و نگهداری آسان را فراهم می‌کند، در حالی‌که قابلیت‌های بالای بازیابی آب آن را به یک راه‌حل سازگار با محیط زیست و پایدار برای شرکت‌هایی تبدیل می‌کند که به دنبال کاهش تاثیر خود برروی کره‌زمین هستند.

همچنین مراکزداده شاهد تغییر مداوم از خنک‌کننده هوا به فناوری غوطه‌وری مایع کارآمدتر بوده‌اند. با این‌حال، دفع گرمای مایع خنک‌کننده به سامانه خنک‌کننده چرخشی با یک برج خنک‌کننده تبخیری، آب زیادی مصرف می‌کند که معمولا حدود 1.8 L/kWh. در مراکزداده‌های مقیاس بزرگ، و این می‌تواند تا 2000 متر مکعب مصرف در روز باشد

اکنون امضاکنندگان پیمان مراکزداده اتحادیه اروپا، صرفه‌جویی در آب را با هدف حداکثر مصرف 0.4 لیتر در کیلووات ساعت تا سال 2030 در اولویت قرار داده‌اند.

یکی از راه‌های به حداقل رساندن مصرف آب در سامانه‌های خنک‌کننده چرخشی افزایش ضریب غلظت است که با شیمیایی شدن آب محدود می‌شود. تصفیه آب تشکیل‌دهنده برج خنک‌کننده توسط RO این اجازه را می‌دهد تا فاکتورهای غلظت را تا 10 برابر افزایش داده و دمش را کاهش داده و در به حداقل رساندن مقیاس، خوردگی و مشکلات میکروبیولوژیکی کمک به‌سزایی کند. اما RO به‌طور کلی انرژی‌بر بوده و به‌طور فزاینده‌ای کارکرد آن مقرون به‌صرفه نیست.

SAM50  توسط دانشگاه بیرمنگام ارائه و توسعه یافته است. این یک سامانه RO گروهی با یک مبدل فشار بازیافت انرژی منحصر به‌فرد و در مقایسه با سامانه‌های RO  بسیار معمولی است. همچنین این سامانه می‌تواند مصرف انرژی را تا 50 درصد و فاضلاب را تا 80 درصد، کاهش دهد. واحدهای مدولار با ردپای کوچک از غشاهای استاندارد 8 اینچی استفاده می‌کنند و قابلیت نصب «plug and play» نیز دارند.

مراکزداده
امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *