گوگل دنیای موسیقی را هم متحول می‌کند!

گوگل در دنیای موسیقی

گوگل در دنیای موسیقی


به‌تازگی تیم تحقیقاتی هوش مصنوعی شرکت گوگل در پروژه‌ای به نام «مگنتا»، یک سینتی‌سایزر نرم‌افزاری (NSynth) را در جشنواره سالانه موسیقی Moogest در کالیفرنیای شمالی رونمایی کردند که قادر به تولید صداهای کاملا جدید است. شرکت گوگل با استفاده از این نوآوری جدید ثابت کرد که هوش مصنوعی می‌تواند مستقل از انسان، موزیک یا هنر تصویری خلق کند.

نرم‌افزار (NSynth (Neural Synthesiser قادر است اصوات را بوسیله شبکه‌های عصبی هوش مصنوعی تولید کند. سپس این شبکه‌ ها با ترکیب صدای دو آلت موسیقی اقدام به خلق صدای هیبریدی جدید می‌کنند. اما نکته قابل توجه این ابتکار تازه در این است که صدای حاصل از این ترکیب همان صدایی نیست که این دو ابزار در صورت نواخته شدن همزمان تولید می‌کنند. بدین ترتیب این نرم‌افزار قادر است از هزاران آلت موسیقی برای خلق صداهایی بهره ببرد که تولید آن‌ها تا بیش از این غیر ممکن بوده است.

در واقع، نرم‌افزار مزبور صدایی کاملا جدید تولید می‌کند که هیچ انسانی تا کنون ندیده است. محصول نهایی به اصوات ما بین صداهای تولید شده توسط هر یک از این دو ابزار شباهت دارد. مگنتا مدعی است نرم‌افزار ابداعی قادر است این عمل را با هزاران آلت موسیقی مختلف انجام دهد و با استفاده از هوش مصنوعی بی شمار صدای جدید تولید کند.

این تیم علمی در بیانیه ای اعلام کرده است که «هدف از تولید این نرم‌افزار تولید صداهای بیانی است و سازندگان به دنبال همکاری با موسیقی‌دان‌ها هستند نه جایگزین کردن آن‌ها.»

بر خلاف سینتی‌سایزرهای سنتی که صداها را با استفاده از ابزار دستی تولید می‌کنند، نرم‌افزار NSynth از شبکه‌های عصبی برای تولید اصوات در سطح نمونه‌ های منفرد استفاده می‌کند. این نرم‌افزار با استفاده از داده‌های خود به هنرمندان این امکان را می‌دهد صداهای جدیدی را کنکاش کنند که تولید آن‌ها برای سینتی‌ سایزرهای دستی دشوار یا غیر ممکن است. گفته می‌شود هر فردی می‌تواند این نرم‌افزار را دانلود و آن را اصلاح کند.

قابل ذکر است که تیم مگنتا با استفاده از این فناوری جدید چندین قطعه موسیقی به صورت آزمایشی تولید کرده و یکی از این قطعات در کنفرانس صنعتی «شبکه‌های عصبی و پروژ‌های ماشین یادگیری (NIPS)» به عنوان بهترین نمایش انتخاب شده است.

 

 

 

بخوانید: عصای هوشمندی که می توان با آن تماس تلفنی برقرار کرد.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *