فناوری پوشیدنی تازه برای جاسوس‌ها!

Wearable echnology

Wearable echnology


فناوری

حتما تا کنون دیده اید که در فیلم‌های پلیسی و جاسوسی از این تخیل استفاده می‌شود که جاسوسان می‌توانند بدون هیچگونه وسایل ارتباطی و تنها از طریق ذهن با یکدیگر مکالمه داشته باشند به‌گونه‌ای‌که هیچ‌کس در اطراف آن‌ها متوجه این نشود. اما شاید تا کنون تنها راه به واقعیت رسیدن این امور از طریق علوم تمرکزی و ارتباطات فراانسانی باشد که آن‌ها هم به اثبات  نرسیده اند؛ اما با گذشت سال‌ها و پیشرفت روزافزون تکنولوژی‌ها دیگر نیازی به آرزو و تخیل نیست چون چنین تکنولوژی در دنیای فناوری‌های پوشیدنی در حال تکامل است.

درهمین راستا، پژوهشگران دانشگاه بریستول یک فناوری پوشیدنی را مورد آزمایش قرار داده‌اند که می‌تواند حرکات عضلات صورت را به امواج الکتریکی و سپس امواج فراصوتی تبدیل کرده و آن‌ها را به یک گیرنده ارسال کند که می‌تواند این امواج را تا فاصله 30 متری بشنود.

روش کار اینت گجت به این شکل است که یک الکترود روی علات صورت نصب می‌شود و دستگاه فرستنده روی سر یا سینه قرار می‌گیرد. از سوی دیگر یک گیرنده شبیه به یک سمعک وجود دارد که می‌تواند امواج فراصوتی را بشنود و با صدای قابل شنیدن پخش کند. در این روش امواجی با طول موج پایین‌تر از صدای معمولی تولید می‌شود که بسیار باریک هستند و در مسیر مستقیم تا 30 متری شنیده می‌شوند اما برای شنیدن آن نیاز به گیرنده متناسب با فرستنده است و در نتیجه افراد حاضر در اتاق نمی‌توانند آنچه بین دو نفر گفته می‌شود که مجهز به این تکنولوژی هستند، بشنوند.

قابل ذکر است که آزمایش این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و هوش مصنوعی این دستگاه تاکنون توانایی تبدیل حرکات عضلات صورت به 10 کلمه مختلف را به دست آورده است که این توانایی با دقت 80 درصد درست است. اما پژوهشگران، معتقدند که توانمندی‌ها و دقت تکنولوژی به سرعت قابل افزایش است و در صورتی که راه حلی برای الکترود‌های نصب شده روی صورت و لب پیدا شود، می‌توان این ابزار را نوعی از تجهیزات جاسوسان و سربازان برای آینده دانست. یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه می‌تواند برای ارتباط با افراد کم‌شنوا باشد.

 

 

بخوانید: لامپ هوشمند Momo با امکاناتی فراتر از ایجاد روشنایی در خانه‌ها

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *