رعایت استانداردها و آمادگی عملیاتی با ممیزی مراکز داده

رعایت استاندارد با ممیزی مراکزداده

رعایت استاندارد با ممیزی مراکزداده


مراکز داده

زمان تخمینی مطالعه: 4 دقیقه

رعایت استانداردها و آمادگی عملیاتی با ممیزی مراکز داده معمولا توسط شخص ثالث انجام می شود، در مواردی نیز این ارزیابی ها به طور داخلی و در راستای تلاش برای ارایه بهترین خدمات ممکن به مشتریان انجام می شود. برای این منظور بهتر است در مورد استاندارهای ممیزی اطلاعاتی کسب کنیم. در اینجا به چند مورد از ممیزی های یک رهبر IT برای انجام در دیتاسنتر اشاره شده:

  1. کنترل کیفیت
  2. رویه های امنیتی
  3. بهره وری انرژی
  4. نیاز به توسعه امکانات
  5. تعیین معیارها برای تسهیلات

مهم است که ممیزی هایی از این قبیل و سایر مواردی که برای دیتاسنتر ضروری است حداقل سالی یک بار انجام شود تا همه بتوانند ببینند که شرکت همه کارها را به درستی انجام می دهد. متناوباً، چنین ممیزی می تواند به برطرف کردن نقاط ضعف سازمان نیز، کمک کند.

بهره وری انرژی در مراکز داده 

دیتاسنتر انرژی زیادی مصرف می کنند تا سیستم های محاسباتی و خنک کننده خود را راه اندازی کنند. در واقع، دیتاسنترها حدود سه درصد از برق را جهان مصرف می کنند. اما بخش اعظم این انرژی توسط تجهیزات کوچکتر و با کارایی کمتر استفاده می شود که دارای طراحی ضعیف، فرآیندهای متناقض و نظارت محدود هستند. با انجام ممیزی های منظم و متمرکز بر بهره وری انرژی، دیتاسنترها می‌ توانند عملیات IT خود را بهبود بخشند، نرم افزار مدیریت انرژی خود را ارزیابی کرده و انرژی کمتری مصرف کنند.

ممیزی انرژی نحوه استفاده از انرژی در محیط دیتاسنتر را ارزیابی می ‌کند. این کار با بررسی روند مصرف انرژی برای شناسایی محدوده مشکلات بالقوه شروع می‌شود، سپس به کنترل های محیطی، سیستم های روشنایی و عملکرد HVAC می پردازد. در مرحله بعد، ارزیابی می کند که آیا فضا در داخل تجهیزات به طور کارآمد استفاده شده است یا خیر. این ممیزی با تقسیم مقدار کل توان مورد استفاده با تجهیزات IT می تواند برای محاسبه امتیاز کارآیی مصرف توان (PUE) مورد استفاده قرار گیرد. استانداردهای جامع ممیزی بهره وری توان دیتاسنتر می توانند روند و معیارهای اصلی را برای ارزیابی عملکرد تجهیزات در طول زمان تعیین کنند.

ممیزی مراکز داده

 

 

ممیزی عملیات IT

اگر یک دیتاسنتر دارای کلیه تجهیزات و فرآیندها برای ارایه خدمات با کارایی بالا باشد، این منابع بدون داشتن تیم عملیاتی مؤثر برای مدیریت آن زیرساخت‌ها به هدر خواهند رفت. چه این تیم ها از راه دور بعنوان یک بخش توسعه دهنده فناوری اطلاعات مشتری و چه به صورت پرسنل دیتاسنتر برای حفظ زیرساخت‌های پیچیده تاسیسات فعالیت ‌کنند، فاکتور انسانی عملیات دیتاسنتر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
متاسفانه گاهی اوقات افراد دچار اشتباه می‌شوند. نداشتن آمادگی لازم می‌تواند خطر را شرایط اضطراری را بالا ببرد. ممیزی عملیات فناوری اطلاعات دیتاسنتر می تواند پرسنل مرکز داده را در مسیری که دارای آموزش‌ها و ارزیابی‌های دیگر است، قرار دهد تا اطمینان حاصل کند که همه قادر خواهند بود به درستی با هر مسئله ای که ممکن است در آینده اتفاق بیافتد، مقابله کنند.

ممیزی زیرساخت مراکز داده 

مراکز داده، محیط های پیچیده ای با طیف گسترده ای از دارایی های مشتری و سخت افزار مهم هستند. کابل کشی ، منبع تغذیه و سیستم های پشتیبان گیری همگی برای انجام عملیات روزمره فناوری اطلاعات در این امکانات فوق العاده مهم هستند. بدترین حالت برای هر دیتاسنتر این است که دریابیم منبع تغذیه پشتیبان در صورت قطع برق آماده شروع نیست، اما حتی یک مشکل به ظاهر جزئی مانند خراب شدن کابل می تواند به طور جدی عملکرد تجاری مشتری را مختل کند.

ممیزی های زیرساختی جامع می تواند به اشکال مختلفی (مانند ممیزی دارایی که تجهیزات محاسباتی را مستند می کند یا ممیزی طراحی که استانداردهای طراحی فیزیکی مرکز داده را بررسی می کند) باشد، اما تمرکز اصلی آنها در ارزیابی جنبه های فیزیکی یک دیتاسنتر است. این ممیزی های دیتاسنتر کابل کشی را بررسی می کند، مشخص می کند چه تجهیزات و کجا استفاده می شود و همه سیستم های زائد را بازرسی می کند تا اطمینان حاصل شود که امکانات از نظر قابلیت اطمینان و عملکرد بهترین است.

بخوانید: مراکز داده و اهمیت کنترل و مانیتورینگ نشت مایعات

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *